TY - JOUR ID - 114009 TI - چهره چالشی قدرت؛ از شرضروری تا خیر وجودی با تأکید بر اندیشه سیاسی امام خمینی JO - پژوهش های سیاست اسلامی JA - IPR LA - fa SN - 2345-5705 AU - لک زایی, نجف AU - لک زایی, رضا AD - استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) AD - دانشجوی دکتری انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 7 IS - 16 SP - 73 EP - 94 KW - امام خمینی KW - قدرت متعالی KW - قدرت متعارف KW - قدرت متدانی KW - خیر KW - شر KW - حکمت متعالیه DO - N2 - مسئلۀ این مقاله، تبیین هویت قدرت، و بررسی دلالت ‏های سیاسی آن است. در بخش نخست، مقاله به کنکاش سه دیدگاه دربارۀ هویت قدرت پرداخته‏ است:1. قدرت شر است؛ 2. قدرت ماهیت خنثی و ابزاری دارد؛ 3. قدرت خیر است. در بخش دوم به دلالت‏های سیاسی آن دیدگاه‌ها اشاره، و گفته شده، که خروجی آنها در عرصۀ سیاست به سه قدرت منجر می‌شود: 1. قدرت مُتَدانی؛ 2. قدرت متعارف؛ 3. قدرت متعالی. بخش نخست با روش توصیفی ـ تحلیلی، و بخش دوم با روش استنباطی و براساس نظریۀ دلالت در دانش منطق و اصول فقه بررسی شده است. برای طراحی اسکلت مقاله نیز از چهارچوب مفهومی بهره گرفته‏ایم تا نخست، جایگاه بحث در میان مفاهیم مختلف علوم سیاسی، و دوم رویکردهای متضاد به مفهوم قدرت را نشان دهیم، پس لازم است که به بحث قدرت نگاه بنیادی و ماهوی داشت. در این مقاله از دیدگاه امام خمینی ـ در جایگاه حکیم حکمت متعالیه، که بیش از بیست سال به تدریس حکمت متعالیه اشتغال داشته، و «از نظر ماهوی ذاتاً قدرت را خیر می‏داند که از نظر سیاسی به قدرت متعالی منجر می‌شود ـ ، دفاع شده است. قدرت متعالی رویکردی معنوی و اخلاقی و الهی به سیاست دارد، با سکولاریسم میانه‏ای ندارد و چون ذاتاً قدرت را خیر می‏داند، لاجرم باید قدرت در اختیار معنوی‏ترین و پاک‏ترین انسان‏ها قرار بگیرد؛ ازاین رو امانت بودن، ذاتی قدرت متعالی است و ظهور حضرت حجت، که روزبه‌روز قدرت جهانی اسلام است، طبق همین تبیین از قدرت است. UR - https://ipr.isri.ac.ir/article_114009.html L1 - https://ipr.isri.ac.ir/article_114009_6f6720bce1d8dbc641ffb3afae716728.pdf ER -