2024-03-28T22:36:04Z
https://ipr.isri.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5198
پژوهش های سیاست اسلامی
سیاست اسلامی
2345-5705
2345-5705
1394
3
8
چارچوببندی جنبشهای اجتماعی اسلامی با تأکید بر دو مفهوم هویتیابی و انطباقسازی، بررسی موردی؛ رشد اسلام سیاسی در جهان اهل سنت
ابراهیم
برزگر
احمد
عزیزخانی
هجوم مدرنیته به دنیای اسلام، مسئله اصلی دنیای اسلام در دو سده اخیر بوده که واکنشهای متفاوتی را هم در پی داشته است. (تاریخچه)ولی ابهام در رابطه دو سویه جنبش های اجتماعی اسلامی و مدرنیته غربی(مسئله) در چارچوب هویت و انطباق سازی، مورد مطالعه قرار نگرفته است.(پیشینه)ما اینکه این جنبشها در چه چارچوبی عمل کرده و به دنبال دستیابی به چه اهدافی هستند (سؤال) محل بحث و مجادله اندیشمندان بوده است. این پژوهش بر آن است که جنبشهای اجتماعی اسلامی همواره دو مفهوم کلیدی هویتیابی و انطباقسازی را در بستری فرهنگی دنبال کردهاند. (فرضیه) بنابراین، این طیف از جنبشها را در چارچوبی فرهنگی و در قالب دو مفهوم هویتیابی و انطباقسازی میتوان مطالعه کرد. (هدف) بدیهی است که چنین مطالعاتی در فضایی توصیفی – تحلیلی قابل انجام است. (روش) بازیابی مفهوم خود با رجوع به ارزشهای دینی و بومی در چارچوب فرایند هویتیابی و همچنین کارآمدسازی جوامع اسلامی در چارچوب پروژه انطباقسازی، فصل مشترک جنبشهای اجتماعی اسلامی به ویژه در جهان اهل سنت بوده است. (یافته)
جنبشهای اجتماعی اسلامی
هویت
مدرنیسم
اسلام سیاسی
انطباقسازی و اهل سنت
2016
03
05
11
32
https://ipr.isri.ac.ir/article_44857_39c5cd7d6ed5f956898415963d86bf7f.pdf
پژوهش های سیاست اسلامی
سیاست اسلامی
2345-5705
2345-5705
1394
3
8
الگوپردازی سیاست عدالت اجتماعی در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی؛ پاسخی به ناسازنمایی دو روایت هستیشناختی و هنجاری
مهدی
براتعلی پور
در اندیشهورزی دیرپای فلسفی و اجتماعی، آرمان عدالتخواهی همواره جایگاهی برجسته داشته است، (تاریخچه) اما این آرمان در هر دو روایت هستیشناختی و هنجاری با ناسازنمایی روبهرو است؛ (مسئله) گرهی که روشمند به چالش کشیده نشده است. (پیشینه) پرسش اصلی مقاله این است که انقلاب اسلامی به آرمان عدالتخواهی در دو روایت هستیشناختی و هنجاری چه پاسخی میدهد؟ (سؤال) الگوپردازی آرمان عدالت اجتماعی در انقلاب اسلامی ایران در دو روایت هستیشناختی و هنجاری، به طور همزمان بر دو وجه شکوفایی فردی و همنوایی جماعتی دلالت دارد. (فرضیه) این نوشتار همراه با واکاوی ناسازنمایی این دو روایت، درصدد ارائه الگویی از عدالت اجتماعی است که با سخنان بنیانگذار انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی تناسب داشته باشد. (هدف) مقاله، به ترتیب از دو روش تاریخی و هرمنوتیک متنمحور، در بررسی شکلگیری جماعتها و نهادسازیهای مردمی آغازین در دوره پس از انقلاب اسلامی و تأمل در سیاستهای کلی برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی بهره میجوید. (روش) دلالت آرمان عدالت اجتماعی انقلاب اسلامی ایران در دو روایت هستیشناختی و هنجاری، به طور همزمان بر دو وجه همنوایی جماعتی و شکوفایی فردی و همنشینی و سازگاری این مفهوم با عدالت توزیعی در معنای فرصتهای برابر، کاهش فاصله طبقاتی و رفع نیازهای اساسی محرومان جامعه، از نتایج مقاله است. (یافته)
امام خمینی (ره)
انقلاب اسلامی
ناسازنمایی
عدالت اجتماعی
همنوایی جماعتی و شکوفایی فردی
2016
03
05
33
56
https://ipr.isri.ac.ir/article_44859_04bfaae8a3319c00777db7cdafb94020.pdf
پژوهش های سیاست اسلامی
سیاست اسلامی
2345-5705
2345-5705
1394
3
8
بازشناسی و تحلیل اصل اراده خودآیین و تبلور آن در دموکراسی غربی با محک اندیشه سیاسی اسلام
محمدرضا
کریمی والا
در فلسفه معاصر سیاسی غرب، نظامهای حقوقی و سیاسیِ مبتنی بر مأذونیت الهی، با صبغه نادیدهانگاری خودانگیختگی و خودمختاری انسان، ملازم با دیگرآیینی اراده انسانها و غیر قابل دفاع و نامشروع است. (تاریخچه) تأثیر این نگاه، رابطه مأذونیت الهی با خودآیینی اراده را با ابهام مواجه ساخته و درصدد است تا به ارادههای خودآیین به عنوان یگانه معیار قوانین و قانونیت نهادهای حقوقی و سیاسی مشروعیت ببخشد! (مسئله) از اینرو، بازشناسی و تحلیل اصل اراده خودآیین و تبلور آن در دموکراسی غربی با محک اندیشه سیاسی اسلام به مثابه موضوعی فراموش شده ضرورت مییابد. (پیشینه) لذا پرسش اصلی مقاله این است که چه رابطهای بین اراده خودآیین و تبلور آن در دموکراسی در غرب و اسلام وجود دارد؟ (سؤال)برای پاسخ به این پرسش میتوان احتمال نسبیتگرایی سوفیستی به ویژه در تأثیرگذاری و سودهیِ ارادهها و سیطره اصل خطا بر همه منظومههای معرفتی غرب و غیر منطبق بودن آن با ایده مأذونیت الهی در پذیرش اراده خودتحمیل را در وجه سیاسی (فرضیه) به قصد ارائه تصویری روشن از این اصل در دو مکتب فکری هماورد معاصر (هدف) با شیوه اسنادی ـ تحلیلی (روش) مورد بررسی قرار داد. پرهیز اسلام از دیگرآیینی اراده و اصل عدم ملازمه میان خودآیینی اراده و خودقانونگذاری مطلق انسان، بر خودمختاری ارادههای متکی بر بصیرت و آگاهی از دستاوردهای این مقاله است. (یافته)
اراده خودآیین
فلسفه سیاسی غرب
دموکراسی غربی
سوفیسم و تفکر سیاسی اسلام
2016
03
05
57
80
https://ipr.isri.ac.ir/article_44860_deb96e6af1090aa4c4ca27742c9a2622.pdf
پژوهش های سیاست اسلامی
سیاست اسلامی
2345-5705
2345-5705
1394
3
8
مدل راهبردی (swot) در تحلیلِ بحران رفتار سیاسی داعش، جمهوری اسلامی ایران و راههای برون رفت
مرتضی
شیرودی
داعش، گروه تکفیری جدیدی است که از درون القاعده برخاست (تاریخچه) و به دلیل تازگی، ناشناخته باقی مانده و به سبب شیوه برخوردش با پدیدههای پیرامونی مانند سوریه، عراق و ایران، بر ابهامات آن افزوده شده است! (مسئله) نباید کتمان کرد که تحلیلهای فراوانی در شناخت داعش صورت گرفته اما بیشتر آنها ژورنالیستی است و مهمتر اینکه در تحلیل علمی هیچیک از آنها از مدل swot استفاده نشده است. (پیشینه) لذا پرسش اصلی این است که چگونه میتوان بر اساس مدل تحلیلی swot راهبردهای برونرفت از بحران رفتار سیاسی داعش- ایران را ارائه کرد؟ (سؤال) به نظر میرسد شیوه رفتار متقابل داعشـ ایران از مقولات فراوان داخلی و بیرونی تبعیت میکند. (فرضیه) از اینرو، مقصود مقاله دستیابی به رفتار سیاسی آن دو و عرضه راهبردهای برونرفت از بحران موجود بین آنهاست. (هدف) مدل swot که بر قوتها، ضعفها، فرصتها و قوتها در دو بعد داخل و بیرون استوار است، مقاله را در پاسخ به سؤال، آزمایش فرضیه و نیل به هدف مذکور یاری میکند. (روش) نوبودن کاربست مدل swot در تحلیل داعش ـ ایران، ترکیب و سنجش تأثیر مؤلفههای swot درباره داعش ـ ایران و ارائه چند راهبرد بر پایه آن، نشان دادن ناتوانی swot در تحلیل پدیدههای شرقی، ارائه چند مدل جدید در تحلیل پدیدههای سیاسی به تأسی از swot از نکات جدید این مقاله است. (یافته)
ایران
داعش
SWOT
راهبرد
عراق و بحران
2016
03
05
81
106
https://ipr.isri.ac.ir/article_44861_df63a11e106410ed16238204f71e7919.pdf
پژوهش های سیاست اسلامی
سیاست اسلامی
2345-5705
2345-5705
1394
3
8
آینده اسرائیل؛ بقاء یا فروپاشی، در چارچوب نظریه آیندهپژوهی پیتر شوارتز با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری
مهدی
جاودانی مقدم
عباس
برجویی فرد
تاکنون راه حلهای متعددی در عرصه دیپلماسی برای بحران فلسطین طرح و اجرا شده، (تاریخچه) در حالی که هیچیک به حل بحران منجر نشده است. (مسئله) البته کوششهایی برای تبیین این راه حلها صورت گرفته، اما بحران فلسطین در نگاه آیندهپژوهی و رهبری انقلاب مورد بررسی قرار نگرفته است. (پیشینه) خروج از غزه، طرح صلح و تشکیل دولت مستقل فلسطینی با حاکمیت محدود را میتوان از جمله این کوششها دانست. در این مقاله با استفاده از نظریات آیندهپژوهی در چارچوب نظریه پیتر شوآرتز، تأثیر دیدگاه پیشنهادی مقام معظم رهبری (برگزاری همهپرسی و تسلیح کرانه باختری) بر آینده رژیم صهیونیستی بررسی شده است. پرسش مطرح این است که دیدگاه ایشان، چه تأثیری در آینده اسرائیل خواهد داشت؟ (سؤال) رشد جمعیت و بازگشت آوارگان فلسطینی موجب بر هم خوردن موازنه جمعیتی به سود فلسطینیها میشود و انتفاضه مسلحانه در کرانه باختری تهدیدات اصلی امنیتی فراروی اسرائیل طی دهههای آینده خواهد بود. (فرضیه) طرح این دو دیدگاه راهبردی از سوی مقام معظم رهبری برای دفاع از ملت مظلوم فلسطین در مقابل طرحهای غربی و عربی است که در راستای به رسمیت شناختن و حفظ امنیت و بقای رژیم صهیونیستی مطرح میشود. (هدف) این مقاله با کاربست روش سناریونویسی به بررسی تأثیر دیدگاه مقام معظم رهبری بر بقا یا فروپاشی اسرائیل و تحقق حقوق ملت فلسطین میپردازد. (روش) این دو دیدگاه آیندهپژوهانه را میتوان از عوامل اصلی تسریع در فروپاشی رژیم صهیونیستی دانست. (یافته)
آیندهپژوهی
اسرائیل
فروپاشی
تهدیدات
چالشها
غزه و مقام معظم رهبری
2016
03
05
107
132
https://ipr.isri.ac.ir/article_44862_d20b8c3b06d4a98b9c800bc4dbb9e8a8.pdf
پژوهش های سیاست اسلامی
سیاست اسلامی
2345-5705
2345-5705
1394
3
8
درآمدی بر متدولوژی نظریه اسلامی در روابط بینالملل با تأکید بر روششناسی لاکاتوشی
هادی
آجیلی
علی
اسمعیلی اردکانی
در علوم اجتماعی بحث از روش، همواره حائز اهمیت بوده؛ زیرا نظریهپردازی و تولید دانش بدون آن، ممکن نیست. (تاریخچه) اما مواضع هستیشناسانه و معرفتشناسانه گوناگون موجب جهتگیریهای روشی متمایزی شدهاند؛ لذا نظریه بومی (اسلامی) روابط بینالمللی، روششناسی ویژهای را میطلبد که علاوه بر علمیت، بتواند در صورتبندی آن، مؤثر باشد؛ (مسئله) ضرورتی که حداکثر با توصیف، تبیین و برشمردن محدودیت روشهای مختلف غیربومی، متوقف مانده است. (پیشینه) از اینرو، مقاله حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که کدام روششناسی برای صورتبندی نظریه اسلامی در روابط بینالملل از کارایی بهتری برخوردار است؟ (سؤال) گمانه نگارندگان آن است که روششناسی لاکاتوشی که به دلیل همخوانی با مبانی نظریه اسلامی، امکان اصلاح طولی/ زمانی نظریه را نیز به همراه دارد، بهترین شیوه برای صورتبندی نظریه اسلامی در روابط بینالملل است، (فرضیه) لذا ارائه روششناسی ویژهای که دسترسی به نظریه اسلامی در روابط بینالملل را تسهیل کند، غایت این مقاله است. (هدف) تحقق این امر، با توصیف و تبیین دادههای کتابخانه دنبال میشود. (روش) به اعتقاد نویسندگان، نظریهای که به نام نظریه اسلامی روابط بینالملل شکل خواهد گرفت، گرچه نظریهای مستقل با معیارهای کاملاً علمی نیست، اما در صورت شکلگیری، شباهتهای اندکی با نظریههایی علمی این حوزه خواهد داشت. (یافته)
نظریه اسلامی
روابط بینالملل
روششناسی
بومی
لاکاتوش و نظریهپردازی
2016
03
05
133
153
https://ipr.isri.ac.ir/article_44864_9336e0cd36c80b2d7cd39e2aa68add20.pdf