پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-570571520190823Fundamental Themes and Theorems of Amir Mu’menan’s Jihadi Politics and Management in Nahj al-Balaghah Using Content Analysisمضامین و قضایای بنیادین سیاست و مدیریت جهادی امیرالمؤمنین در نهجالبلاغه1140102523FAعلیاکبر افجهایاستاد گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییوحید خاشعیدانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییاحمد فربهیمدرس حوزه علمیه قمداود خزائیدانشجوی دکتری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20190507Jihadi management is a new keyword in organizational and management knowledge that has attracted the attention of many experts in a very short time span. Since this concept is rooted in Islamic culture, it can provide the basis for transferring of the existing capacities in the phenomenon of “Jihad” as a rooted ideological phenomenon in the area of organization and management, as well as the political management of Islamic society. Considering the availability of Nahj al-Balaghah as the most important source of access to the statements of the Amir al-Mu’menin, especially during his rule over society, the question is whether the fundamental themes and theorems related to his Jihadi politics and management can be elicited? Therefore, in order to provide a criteria beyond time and space, this study aims to elicit the basic themes and theorems of Jihadi politics and management in the life and speech of Amir al-Mu’menin in Nahj al-Balaghah. The entire text of Nahj al-Balaghah was analyzed while being hinted in 5255 codes and in ten levels using the MAXQDA qualitative analysis software by the strategy of “case study” method and subsequently the “content analysis” method. The findings of this study are the formed themes at ten levels, which were classified under the three dimensions of “Amir al-Mu’menin’s milieu”, “his characteristics” and “Jihadi politics and management system.” And a network of coherent themes related to this issue, as well as, twenty-nine basic descriptive theorems based on this network was obtained. As a final result of the research, the data obtained from the network of themes and the twenty-nine theorems based on that network were rearranged in the form of three dimensions, ten components and thirty-two indicators.مدیریت جهادی کلیدواژهای نوظهور در دانش سازمان و مدیریت است که در مدتزمان کوتاهی، توجه صاحبنظران بسیاری را به خود جلب کرده است. ازآنجاکه این مفهوم ریشه در فرهنگ اسلامی دارد، میتواند زمینۀ انتقال ظرفیتهای موجود در پدیده «جهاد» بهعنوان یک پدیدۀ ریشهدار ایدئولوژیک را در فضای سازمان و مدیریت و نیز مدیریت سیاسی جامعۀ اسلامی فراهم کند. این سؤال مطرح است که باتوجهبه در دسترس بودن <em>نهج</em><em></em><em>البلاغه</em> بهعنوان مهمترین منبع دسترسی به بیانات امیرالمؤمنین خصوصاً در دوران حاکمیت ایشان بر جامعه، آیا میتوان مضامین و قضایای بنیادین مرتبط با سیاست و مدیریت جهادی ایشان را استخراج کرد. لذا هدف از این پژوهش، به دست آوردن مضامین و قضایای بنیادین سیاست و مدیریت جهادی در سیره و سخنان امیرالمؤمنین در <em>نهج</em><em></em><em>البلاغه</em> است تا بتواند معیاری فرازمانی و فرامکانی ارائه کند. در این پژوهش با استفاده از استراتژی پژوهش «مطالعه موردی» و ذیل آن، با بهکارگیری روش «تحلیل مضمون»، با استفاده از نرمافزار تحلیل کیفی مکس کیودا، تمام متن <em>نهج</em><em></em><em>البلاغه</em> در قالب 5255 کُد و در ده سطح تحلیل شد. یافتههای این پژوهش، مضامین شکلگرفتهای در سطوح دهگانه هستند که ذیل سه بُعد «محیط امیرالمؤمنین»، «ویژگیهای ایشان» و «نظام سیاست و مدیریت جهادی» طبقهبندی شدند و شبکه مضامین منسجمی حول این موضوع به دست آمد. همچنین بیستونه قضیه بنیادین توصیفی مبتنی بر این شبکه به دست آمد. بهعنوان نتیجه نهایی پژوهش دادههای بهدستآمده از شبکه مضامین و قضایای بیستونهگانه مبتنی بر آن در قالب سه بُعد، ده مؤلفه و سیودو شاخص بازآرایی شدند.https://ipr.isri.ac.ir/article_102523_3b3e45975009f0885a46977ff9d4b87d.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-570571520190823Tohid Diplomacy in the Foreign Policy of the Islamic Republic of Iran in Imam Khomeini's Political Thoughtدیپلماسی توحید در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در اندیشه سیاسی امام خمینی4154102526FAاسدالله کردفیروزجائیاستادیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)،حمید نگارشدانشیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)Journal Article20200203Diplomacy, in the sense of negotiation technique, is a term that is common in foreign policy and that each system is shaped by its ideology and values. Monotheistic and Shari'a-based diplomacy, in addition to observing Islamic law, promotes dignity and prevention of war and peace between nations. Therefore research about it is important for epistemology. The point of this study is that some may dismiss the role of religious values and, at the very least, monotheism in foreign policy of the Islamic Republic, because of their lack of understanding of the infrastructures of monopoly diplomacy, which in turn may undermine the dignity and dignity of religious values. The dignity of the Islamic system. So the question is what is monotheism diplomacy and what are its bases and infrastructure? This article, with an Islamic view and a descriptive-analytical approach, explores the nature of monotheistic diplomacy and its foundations, and concludes that monotheistic diplomacy is a technique of international relations administration based on the sacred shari'a of Islam formed from the infrastructure and foundations of monotheism. It can maintain the Islamic Republic's foreign policy in accordance with Islamic law and save its dignity and dignity and maintain its dignity.دیپلماسی به معنای فن مذاکره، اصطلاحی است که در سیاست خارجی رایج است و هر نظامی بر اساس ایدئولوژی و ارزشهای خود آن را شکل میدهد. دیپلماسی توحیدی و شریعتمحور افزون بر رعایت شریعت اسلام، موجب عزتافزایی و پیشگیری از جنگ و ایجاد صلح بین کشورها میشود. ازاینجهت پژوهش درباره آن جهت معرفتافزایی دارای اهمیت است. مسئله این پژوهش آن است که برخی ممکن است به دلیل نفهمیدن زیرساختهای دیپلماسی توحید، نقش ارزشهای دینی و در رأس آن توحید در دیپلماسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی را حداقلی بدانند که برایند این نگاه، میتواند افزون بر خدشه در ارزشهای دینی، موجب نفی عزت و کرامت نظام اسلامی شود. ازاینرو، این پرسش مطرح میشود که دیپلماسی توحید چیست و دارای چه مبانی و زیرساختهایی است؟ این مقاله با نگاه اسلامی و روش توصیفی-تحلیلی به تبیینِ چیستی دیپلماسی توحید و مبانی آن پرداخته است و به این نتیجه دست یافت که دیپلماسی توحید فن اداره روابط بینالملل بر اساس شریعت مقدس اسلام است که از زیرساخت و مبانی توحید ربوبی شکل یافته باشد و این میتواند نظام جمهوری اسلامی را در سیاست خارجی منطبق با شریعت اسلام نگه دارد و از سلطهپذیری و عزتزدایی نجات دهد و کرامت آن را حفظ کند.https://ipr.isri.ac.ir/article_102526_16f17f83f3cffe0fc812169046ca1612.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-570571520190823Designing a Sustainable Governance Pattern Based on Imam Ali's Government Decree to Malik Ashtarطراحی الگوی حکومتداری پایدار مبتنی بر فرمان حکومتی حضرت علی (ع) به مالک اشتر5584102538FAحسن رنگریزدانشیار گروه مدیریت منابع انسانی و کسبوکار دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمیJournal Article20190829The purpose of this research is to design a model of sustainable governance based on the government decree of Ali al-Malik Ashtar. The method of conducting this research is qualitative and inductive. The content analysis technique was used to extract the content. The source examined in this study is Ali's command to Malik Ashtar in Nahj al-Balagha. The research findings show that in order to establish and perpetuate sustainable governance in the country, the requirements for sustainable economic development management and ecological sustainable development management requirements and social sustainable development management requirements and political sustainable development management requirements are needed and if they are compromised. Part of the Islamic State is being harmed. The results, based on the research data, indicate that the above four requirements must be sought at the four levels of economic, ecological, social and political. The achievement of the objectives of these levels is effective in the formation and establishment of sustainable governance in such a way that it is expressed at the economic level of economic justice, at the ecological level of environmental justice, at the social level of social justice, and at the political level of political justice. In other words, the establishment and implementation of economic, environmental, social and political justice is important in the formation of sustainable governance.هدف این پژوهش طراحی الگویی از حکومتداری پایدار مبتنی بر فرمان حکومتی حضرت علیبه مالک اشتر است. روش انجام دادن این پژوهش، کیفی و با رویکرد استقرایی است. بهمنظور استخراج مطالب، از فن تحلیل مضمون استفاده شد. منبع مورد بررسی در این پژوهش، فرمان حضرت علی به مالک اشتر در <em>نهج</em><em>البلاغه</em> است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که برای ایجاد و فراگیر شدن حکومتداری پایدار در کشور، الزامات مدیریت توسعه پایدار اقتصادی و الزامات مدیریت توسعه پایدار اکولوژیکی و الزامات مدیریت توسعه پایدار اجتماعی و الزامات مدیریت توسعه پایدار سیاسی مورد نیازند و اگر مخدوش شوند، بخشی از حکومت اسلامی آسیب میبیند. نتایج بهدستآمده بر اساس دادههای پژوهش، نشان میدهد که الزامات چهارگانه فوق را باید در چهار سطح اقتصادی، اکولوژیکی، اجتماعی و سیاسی جستوجو کرد. نیل به اهداف این سطوح در شکلگیری و ایجاد حکومتداری پایدار مؤثر است؛ به نحوی که در سطح اقتصادی عدالت اقتصادی، در سطح اکولوژیکی عدالت زیستمحیطی، در سطح اجتماعی عدالت اجتماعی و در سطح سیاسی عدالت سیاسی نمود پیدا میکند. بهعبارتدیگر، استقرار و پیادهسازی عدالت اقتصادی، زیستمحیطی، اجتماعی و سیاسی در شکلگیری حکومتداری پایدار مهم است.https://ipr.isri.ac.ir/article_102538_f208d03f2838091ec6815f64657e75cf.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-570571520190823An Introduction to the Principles of Imam Khomeini's Islamic Politics: A Research Approachمدخلی بر اصول سیاست اسلامی امام خمینی: رویکردی پژوهشی85122102539FAزهرا فروتنیاستادیارگروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0002-5741-9297Journal Article20190916The Islamic Revolution, led by Imam Khomeini, gained independence on the basis of religious democracy. One of the important fields of study that the Supreme Leader of the Islamic Revolution demands and is of great importance because of the scope of his influence is to explain the principles governing the Islamic policy of Imam Khomeini. In view of the importance of this issue, the present study identifies, explains and analyzes the principles governing the Islamic policy of Imam Khomeini. The type of research is descriptive-analytical. Qualitative content analysis method was used for data collection and the source of analysis is 22 volumes of Imam Sahifah. According to the research findings, 23 principles of Imam Khomeini's Islamic policy principles were identified and explained. The results show that the principles and bases of Islamic teachings and culture are the foundation and the main spirit of Imam Khomeini's policies and thus it can be said that Imam Khomeini's policy principles imply that Imam's policy is the same as Imam's religion and in the political school. Imam, spirituality is intertwined with politics and power with ethics.انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی، با کسب استقلال بر محور مردمسالاری دینی شکل گرفت. یکی از زمینههای مهم مطالعاتی که مورد مطالبه رهبر انقلاب اسلامی است و به دلیل دامنه تأثیر آن از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است، تبیین اصول حاکم بر سیاست اسلامی امام خمینی است. نظر به اهمیت این موضوع، در پژوهش حاضر اصول حاکم بر سیاست اسلامی امام خمینی شناسایی، تبیین و تحلیل میشود. نوع تحقیق توصیفی-تحلیلی است. برای گردآوری دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده و منبع مورد تحلیل 22 جلد <em>صحیفه امام</em> است. بر اساس یافتههای تحقیق، 23 اصل از اصول سیاست اسلامی امام خمینی شناسایی و تبیین شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که اصول و مبانی مبتنی بر آموزهها و فرهنگ اسلامی، زیربنا و روح اصلی اصول سیاست امام خمینی است و لذا میتوان گفت اصول سیاست امام خمینی، مؤید این مطلب هستند که سیاست امام، عین دیانت امام است و در مکتب سیاسی امام، معنویت با سیاست و قدرت با اخلاق در هم تنیده است.https://ipr.isri.ac.ir/article_102539_2885b6869568de7ff9609ff7ca07b3a1.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-570571520190823The revolutionary efficiency of the Islamic-Iranian model of progressکارآمدی انقلابی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت123156102541FAعلیرضا صدراعضو هیئتعلمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و رئیس اندیشکدۀ سیاست مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفتJournal Article20190311The revolutionary system of the Islamic Republic of Iran has gone beyond the historical and evolutionary stages of development, institutionalization, establishment, sacred defense and stabilization and infrastructure development at enormous but costly infrastructure costs (value, insight and secretary). Is. It is now modeling progress and state-building, socialization and unification up to the boundaries of modern Islamic civilization in its short-term and transnational national and transnational perspectives, in the short and medium term, and in the long-run, long-run and long-run respectively. This needs to be further enhanced by efficiency. The challenge of furthering its national strategic and structural efficiency to achieve its vision and achieve its long-term goals lies ahead of the Islamic Republic of Iran. Planning and Explaining the Effectiveness and Effectiveness of the Political System, Nation and Government of the Islamic Republic of Iran (Islamic Republic of Iran) The Role of Islamic-Iranian Modeling of Progress is especially the modeling of the state in the effective systematic and state-building. Given the influential and even decisive role of government and its effectiveness in determining the fate of the nation and the efficiency of the political system, the key question is: What is the efficient state-building of the Islamic Republic of Iran? The sub questions also ask why, what and how this state-building. The hypothesis of this study is: "Islamic-Iranian modeling of progress will further enhance the efficiency of the Islamic Republic of Iran". The following is the explanation of the hypothesis: In this article we critique the discourse and the paradigm of Islamic and Iranian political progress by critiquing the discourse and competing paradigm of Western modernist monotheism and theorizing the former Islamic-Iranian civilization. The research method is the analysis of the text and content of works, documents and opinions in this field. The overview is: Islamic-Iranian modeling of progress, while efficient, effective, productive and effective in its intrinsic and extravagant nature, hinders oscillatory and opportunistic pandemic behavior of successive and alternate governments, and contributes to the progress of the country. The Islamic Republic of Iran has become and is becoming.نظام انقلابی جمهوری اسلامی ایران، مراحل تاریخساز و بلکه مراتب تکوینی و تکاملی، نهادسازی و تأسیس، دفاع مقدس و تثبیت و توسعه زیربنایی را با هزینههای گزاف اما با کارآمدی زیرساختی (ارزشی، بینشی و منشی) هرچه فراتر از سر گذرانده و پشت سر گذاشته است. هماینک الگوسازی پیشرفت و دولتسازی، جامعهسازی و امتسازی تا مرز تمدنسازی نوین اسلامی ایرانی را بهترتیب در چشمانداز ملی و فراملی کوتاهبُرد و کوتاهمدت، میانبرد و میانمدت و بلندبُرد، بلندگستر و بلندمدت خود دارد. این نیازمند ارتقای هرچه فراتر کارآمدی است. چالش ارتقای هرچه فراتر کارآمدی ساختاری و راهبردی ملی خود بهمنظور دستیابی به چشمانداز و تحقق اهداف بلند آن، پیشاروی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. طرح و تبیین ارتقای کارآمدی و کارآمدسازی نظام سیاسی، ملت و دولت (هیئت حاکمه) جمهوری اسلامی ایران، نقش الگوسازی اسلامی-ایرانی پیشرفت بهویژه الگوسازی دولت در کارآمدسازی نظام و دولتسازی کارآمد است. باتوجهبه نقش تأثیرگذار و حتی تعیینکننده دولت و کارآمدی آن در تعیین سرنوشت ملت و کارآمدی نظام سیاسی، پرسش اصلی این است: دولتسازی کارآمد جمهوری اسلامی ایران چیست؟ پرسشهای فرعی نیز به چرایی، چیستی و چگونگی این دولتسازی میپردازد. فرضیه این پژوهش این است: «الگوسازی اسلامی-ایرانی پیشرفت، سبب ارتقای هرچه فراتر کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد شد». توضیح فرضیه اینگونه خواهد بود: در این مقاله با نقادی گفتمان و الگوی رقیب توسعه تکساحتی مدرنیستی غربی و نظریهپردازی تمدن پیشین اسلامی-ایرانی، به نظریهسازی گفتمان و الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت سیاسی میپردازیم. روش پژوهش تحلیل متن و محتوای آثار، اسناد و آرا در این زمینه است. یافته اجمالی ازاینقرار است: الگوسازی اسلامی-ایرانی پیشرفت، ضمن کارآمدی، بهرهوری و اثربخشی ذاتی و دورنزادی خود، مانع رفتار پاندولی (زیگزاکی) نوسانساز و فرصتسوز بحرانآفرین دولتهای پیدرپی و جایگزین بوده و مسبب سیر تحقق پیشرفت متکامل (پلکانی) کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران شده است و میشود.https://ipr.isri.ac.ir/article_102541_e1a58a2f773fa008f93c77e8f1e3d73b.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-570571520190823Love and Friendship and their Relationship with Social Capital in the Thought of Islamic Scholarsمحبت و دوستی و نسبت آن با سرمایه اجتماعی در آرای حکمای اسلامی157178102543FAحمداله اکوانیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه یاسوجمحسن جبارنژاددانشجوی دکتری دانشگاه یاسوجJournal Article20181130The idea of social capital in modern thought is based on “utilitarian friendship” and “profit-oriented” relations, and the social capital formed on the basis of such relations is fragile. This study deals with categorizing friendship and love in the thought of Islamic scholars and assessing its capacity to formulate an alternative model for utilitarian social capital. The question is, what is the relationship between the concept of friendship and love in the thought of Islamic scholars and social capital? Therefore, the main purpose of this article is to critically evaluate the utilitarian friendship and social capital based on this kind of friendship and also to understand the concept of friendship proposed in the thought of Islamic scholars from the perspective of social capital. In this paper, the analytical - comparative method is used, which means the method through which a set of thoughts and ideas is examined and by comparing them a qualitative result is achieved. According to the research findings, three levels of friendship can be considered in the views of Islamic scholars: “friendship as a virtue”, “friendship as a means of achieving happiness” and “friendship as a moral worldview”. All three types of friendship have aspects superior to utilitarian friendships that form the basis of modern social capital. The model of friendship and loving relationships formed on the basis of the three relations of friendship hidden in the views of Islamic scholars has the necessary capacity to strengthen the foundations of social capital.ایده سرمایه اجتماعی در اندیشه مدرن، مبتنی بر «دوستی فایدهگرا» و مناسبات «سودمحورانه» است و سرمایه اجتماعی شکلگرفته بر پایه چنین مناسباتی، شکننده است. سنخشناسی دوستی و محبت در آرای حکمای اسلامی و ظرفیتسنجی آن برای صورتبندی الگویی جایگزین برای سرمایه اجتماعی فایدهگرایانه، مسئله این مقاله است. سؤال این است که چه نسبتی بین مفهوم دوستی و محبت مطرحشده در اندیشه حکمای اسلامی و سرمایه اجتماعی برقرار است؟ ازاینرو هدف اصلی مقاله ارزیابی انتقادیِ دوستیِ فایدهمحور و سرمایه اجتماعی ابتنایافته بر این نوع دوستی و نیز فهم مفهوم دوستی مطرحشده در آرای حکمای اسلامی از منظر سرمایه اجتماعی است. در این مقاله از روش تحلیلی / تطبیقی، به معنای روشی که از طریق آن مجموعهای از افکار و اندیشهها بررسی و با مقایسه آنها بهصورت کیفی نتیجهگیری میشود، استفاده شده است. بر اساس یافتههای تحقیق، سه سطح دوستی در آرای حکمای اسلامی قابل طرح است: «دوستی بهمثابه فضیلت»، «دوستی بهمثابه ابزار احراز سعادت» و «دوستی بهمثابه جهانبینی اخلاقی». هر سه نوع دوستی، دارای وجوه تعالی نسبت به دوستیهای فایدهگرایانهای است که اساس سرمایه اجتماعی مدرن را شکل میدهند. الگوی دوستی و روابط محبتآمیز شکلگرفته بر پایه مناسباتِ سهگانه دوستی مکنون در آرای حکمای اسلامی، از ظرفیت لازم برای محکم کردن پایههای سرمایه اجتماعی برخوردار است.https://ipr.isri.ac.ir/article_102543_f0def27e0648e8ed1a21822e48875aba.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-570571520190823The Relationship Between Security and Freedom in Martyr Motahhari’s Thought Based on Allameh Tabatabai’s Theory of Recruitmentنسبت امنیت و آزادی در اندیشۀ شهید مطهری مبتنی بر نظریه استخدام علامه طباطبایی179206102545FAعلی اصغر نصیریاستادیار و عضو هیئتعلمی دانشگاه صنعتی شاهرودمحمد مهدی سپهردانشآموخته حوزه علمیه قم، کارشناسی ارشد علوم سیاسی و پژوهشگر پژوهشکده سیاسی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)عبدالله نوری گلجائیدانشآموخته حوزه علمیه قم، دانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی و پژوهشگر پژوهشکده سیاسی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)Journal Article20190522The study of the relationship between security and freedom in human societies is one of the topics of security studies, the application of which plays a significant role in regulating social relations. Understanding the security perspective of thinkers is one of the strategies that can be used to explain the relationship between security and freedom in society. Martyr Motahhari is one of the scholars who has discussed security issues in his works. This article seeks to obtain Martyr Motahhari’s views on the relationship between security and freedom in the macro-political system in three political, cultural and economic dimensions. The hypothesis of the present article is that security and freedom in the thought of Martyr Motahhari have a transcendental interaction ratio. The hypothesis of the article has been investigated, using the method of “Sabr va Taqseem” argumentation, and the theory of recruitment of Allameh Tabatabai. One of the findings of this article shows that from the perspective of Martyr Motahhari, in the socio-political system of Islam, security and freedom in the context of the just laws of Islam, have a transcendental interaction with each other. Accordingly, the priority of one of them (security and freedom) over the other leads to transformation from a state of justice to a state of oppression, and creates one-sided recruitment and unfair relations in society, and the continuation of that situation, while threatening the very spirit of security and freedom in all three political, cultural and economic dimensions also threatens the movement in the direction of the divine sublimation of society.بررسی نسبت میان امنیت و آزادی در جوامع بشری، از مباحث مطالعات امنیتی است که کاربست آن در تنظیم روابط اجتماعی نقش بسزایی دارد. شناخت دیدگاه امنیتی اندیشمندان، یکی از راهکارهایی است که میتواند در تبیین هرچه بیشتر نسبت امنیت و آزادی در جامعه راهگشا باشد. شهید مطهری از عالمانی است که در آثار خود به مباحث امنیتی پرداخته است. این مقاله درصدد است دیدگاه شهید مطهری را دربارۀ نسبت امنیت و آزادی در نظام سیاسی در سطح کلان، در سه بُعد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به دست آورد. فرضیۀ مقالۀ حاضر این است که امنیت و آزادی در اندیشۀ شهید مطهری نسبت تعاملی متعالی دارند. با استفاده از روش برهان سبر و تقسیم و نظریۀ استخدام علامه طباطبایی، فرضیۀ مقاله بررسی شده است. از جملۀ یافتههای این مقاله اینکه از دیدگاه شهید مطهری، در نظام سیاسی اجتماعی اسلام، امنیت و آزادی در بستر قوانین عادلانۀ اسلام، نسبت تعاملی متعالی با یکدیگر دارند. برایناساس تقدم هریک از امنیت و آزادی بر دیگری، خروج از وضعیت عدالت به وضعیت ظلم محسوب میشود و استخدام یکطرفه و روابط ناعادلانهای را در جامعه رقم میزند و استمرار آن وضعیت، ضمن تهدید نفسِ امنیت و آزادی در هر سه بُعد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، حرکت در مسیر تعالی الهی جامعه را نیز دچار مخاطره میکند.https://ipr.isri.ac.ir/article_102545_2fe5da2b532e0a22f63141df65bb7f0b.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-570571520190823The Model of Political Progress of the Society Based on the Comprehensive System of Teachings of the Holy Qur’an (Explaining the basics, indicators and ideas governing the model)الگوی پیشرفت سیاسی جامعه مبتنی بر نظام جامع آموزههای قرآن کریم (تبیین مبانی، شاخصها و اندیشۀ حاکم بر الگو)207246102547FAحسین شاهبازپورپژوهشگر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) و دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات تهرانمهدی محمودیکارشناس ارشد رشته تفسیر دانشگاه علوم و معارف قرآن کریممرتضی حاجی زادهپژوهشگر پژوهشگاه امام صادق علیه السلام و مدرّس حوزه علمیه قمJournal Article20190823The models of development and progress as software and theoretical precursors of civilization, each based on the principles and system of thought specific to human religions and schools, are designed and presented to respond to one of the genuine human super needs, that is, call for the growth and development. These models are themselves organized into sub-models in all aspects of human personal and social life, including the model of political progress of society. Achieving the model of political progress of the society based on the thought-provoking system of the Holy Quran, as the most complete heavenly book free from distortion, is the main purpose of this article. The question raised here is, what model does the Holy Quran introduce in order to develop the society politically? In order to draw the models and its components, the research uses the qualitative content analysis with a deductive approach and in order to discover and explain the components of the model, the qualitative content analysis with inductive approach and description and analysis are used respectively. The findings of the study show that based on the idea of Quranic development, the optimal political orientation of human society is not one-dimensional and one-sided, but with a semantic and comprehensive approach, in both material and spiritual life areas and in the bedrock of the path of divine worship is organized towards the aim of its growth (nearness to God).الگوهای توسعه و پیشرفت بهمثابه نرمافزار و پیشرانههای نظری تمدنیاند که هریک مبتنی بر مبانی و نظام اندیشهای خودویژۀ ادیان و مکاتب بشری برای پاسخ به یکی از فرانیازهای اصیل انسانی، یعنی خواهان رشد و پیشرفت طرح و ارائه شدهاند. الگوهای یادشده، خود از زیرالگوهایی در تمام ابعاد زیست فردی و اجتماعی انسان ازجمله الگوی پیشرفت سیاسی جامعه سامان یافتهاند. دستیابی به الگوی پیشرفت سیاسی جامعه مبتنی بر نظام اندیشهای رشدمحور <em>قرآن کریم</em> بهعنوان کاملترین کتاب آسمانی مصون از تحریف، هدف اصلی این نوشتار است. اکنون این سؤال مطرح است که <em>قرآن کریم</em> در راستای رشد و پیشرفت سیاسی جامعه، چه الگویی را معرفی میکند؟ روش پژوهش در ترسیم الگو و مؤلفههای آن، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی است و در کشف و تبیین اجزای مؤلفههای الگو، بهترتیب از تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی و توصیف و تحلیل بهره میبرد. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که مبتنی بر اندیشۀ رشد قرآنی، جهتگیری مطلوب سیاسی جامعۀ انسانی تکبُعدی و یکجانبهنگر نیست، بلکه با رویکردی معناگرا و جامع، در ساحات دوگانه زیست مادی و معنوی و در بستر سیر عبودیت الهی به سمت غایت رشد آن (قرب الهی) سامان مییابد.https://ipr.isri.ac.ir/article_102547_3ba27fe823b2b9cfe200adaf9dd7775b.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-570571520190823Analyzing Iran’s Opportunities in Post-Saddam Iraq in light of the US Model of Behavior in Crisis Management of this countryتحلیل فرصتهای ایران در عراقِ پساصدام در پرتو الگوی رفتاری امریکا در مدیریت بحران این کشور247270102548FAفرزاد رستمیعضو هیئت علمی و استادیار روابط بین الملل دانشگاه رازیقدرت احمدیانعضو هیئت علمی و استادیار روابط بین الملل دانشگاه رازیسجاد جوانمرددانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه رازیJournal Article20190906Following the terrorist attacks of September 11, 2001, the United States occupied Iraq in March 2003 in the form of beforehand war and fighting against terrorism, seeking to expand its influence in the Middle East. After the occupation of Iraq, the United States tried to manage the crisis, but failed. The crisis has had a profound effect not only on Iraq but also on countries in the region, including Iran. In the surveys conducted in this field, only one dimension of the subject has been considered. Therefore, the main question raised in this article is, what opportunities the US model of behavior in managing the Iraq crisis has provided for Iran? The hypothesis of the article is that the inefficiency of the American model of behavior in Iraq has provided opportunities for Iran. The research method in this article is descriptive-analytical and the data is gathered via library and internet. The aim of this study is to analyze Iran’s opportunities in post Saddam Iraq in the light of the US behavioral model. The findings also depict that US incompetence in Iraq has led to some achievements for Iran, such as an increase in political influence and influence in the region, increase in Iran’s trade and economic balance with Iraq, and increase in influence among Iraqi groups due to their mistrust to the United States, strengthening the axis of resistance and increasing the soft power.بعد از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر 2001، امریکا در قالب جنگ پیشدستانه و مبارزه با تروریست، در مارس 2003 عراق را اشغال کرد و از این طریق به دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه خاورمیانه بود. ایالات متحده پس از اشغال عراق سعی در مدیریت بحران داشت که با ناکامی مواجه شد. این بحران تأثیرات عمیقی نهتنها بر عراق بلکه بر کشورهای منطقه و ازجمله ایران بر جای گذاشت. در پژوهشهای انجامشده در این زمینه، تنها به یک بُعد موضوع توجه داشتهاند. لذا آنچه در این مقاله بهعنوان سؤال اصلی مطرح شده این است که الگوی رفتاری امریکا در مدیریت بحران عراق چه فرصتهایی برای ایران به دنبال داشته است؟ فرضیه مقاله اینگونه مطرح است که ناکارآمدی الگوی رفتاری امریکا در عراق، سبب فراهم شدن فرصتهایی برای ایران شده است. روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی–تحلیلی و روش گردآوری دادهها، کتابخانهای و اینترنتی است. هدف از این پژوهش، تحلیل فرصتهای ایران در عراق پساصدام در سایه الگوی رفتاری امریکاست. یافتههای پژوهش نیز حاکی از آن است که ناتوانی امریکا در عراق باعث دستاوردهایی برای ایران نظیر افزایش نفوذ سیاسی و توان اثرگذاری در منطقه، افزایش تراز تجاری و اقتصادی ایران با عراق، افزایش نفوذ در میان گروههای عراقی به دلیل بیاعتمادی به ایالات متحده، تقویت محور مقاومت و افزایش قدرت نرم شده است.https://ipr.isri.ac.ir/article_102548_db0f1acacb0815b2af7e3a0f3ca8eac4.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-570571520190823The model of Jihad in the Qur’an and Its Strategic Capacities in Resolving the Crises of the Islamic Worldالگوی جهاد در قرآن و ظرفیتهای راهبردی آن در حل بحرانهای جهان اسلام271296102550FAمحمد ستودهدانشیار علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)غلامرضا بهروزی لکاستاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)حسین میرچراغ خانیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم و پژوهشگر سیاسی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)Journal Article20190823Regarding the numerous crises in the Islamic world, the question raised here is, what is the practical plan of the Qur’an to get out of these crises. It can be said that the jihad model is one of the most central programs that has strategic capacities and a decisive role in solving the micro and macro crises of the Islamic world. Despite extensive research on jihad in Qur’an, the model of jihad has not yet been established in the manner described in the Qur’an. For the first time this study, relying on the system of Islamic epistemology with a topical interpretation approach and the logical method of producing theory, explains the model of jihad in written form. The findings of this article depicts that the conceptual structure of the jihad model is based on the three concepts of “position”, “power” and “duty”, and the executive structure of the jihad model includes the four strategies of explaining, equipping, stimulating and threatening (action and practice) which in its process form take precedence in action, inspired by three concepts. The dynamism of the jihadist model, based on the cycle of attempt to do the duties and the cycle of attempt to improve the situation, creates a dynamic cycle and a driving force that brings security and happiness to Islamic societies.با وجود بحرانهای متعدد در جهان اسلام، این پرسش مطرح میشود که برنامه عملی <em>قرآن</em> برای برونرفت از این بحرانها چیست. میتوان گفت الگوی جهاد یکی از محوریترین برنامههایی است که ظرفیتهای راهبردی و نقش تعیینکنندهای در حل بحرانهای خرد و کلان جهان اسلام دارد. بهرغم وجود پژوهشهای گسترده درباره جهاد در <em>قرآن</em>، تاکنون الگوی جهاد به ترتیبی که در <em>قرآن</em> بیان شده تدوین نگردیده است. در این پژوهش با اتکا به نظام معرفتشناسی اسلامی با رویکرد تفسیر موضوعی و روش منطقی تولید نظریه، الگوی جهاد برای نخستینبار بهصورت مدون تبیین شده است. یافته مقاله اینچنین قابل ارائه است که سازه مفهومی الگوی جهاد بر مفاهیم سهگانه «موقعیت»، «توان» و «تکلیف» بنا شده است و ساختار اجرایی الگوی جهاد راهبردهای چهارگانه تبیین، تجهیز، تحریک و تهدید (اقدام و عمل) را دربرمیگیرد که بهصورت فرایندی با الهام از مفاهیم سهگانه، اولویت عملکردی پیدا میکنند. پویایی الگوی جهاد، مبتنی بر چرخه تلاش جهت انجام تکلیف و چرخه تلاش جهت بهبود موقعیت، دور پویا و قدرتِ محرکهای را ایجاد میکند که امنیت و سعادت جوامع اسلامی را به ارمغان میآورد.https://ipr.isri.ac.ir/article_102550_0e159497627324d666b495c4e59f11df.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-570571520190823Assessing the Efficiency of the Political System of the Islamic Republic of Iran in the Realization of Political Justice with Emphasis on Political Positionsارزیابی کارآمدی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در تحقق عدالت سیاسی با تأکید بر مناصب سیاسی297320102552FAعلی محمدی ضیاءدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)محمد تقی آل غفوراستادیار و مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)Journal Article20181210Due to its connection with the survival and stability of the system, the efficiency of the political system of the Islamic Republic is of high importance. On the one hand, this has doubled the importance of evaluating efficiency in the realization of political justice as the main goal of the Islamic Republic. Therefore, the present study, in response to the main question of how successful the political system of the Islamic Republic has been in achieving political justice in the distribution of political positions, raises the hypothesis that in terms of equality in access to political positions there are always equal conditions for the masses. And any restriction of the supervisory institutions and the executor of the elections have been in line with the implementation of the law. The findings indicate that in the field of equality, there has always been an equal presence of people in the field of candidacy for political positions, and over time, the index of virtue and competence in the getting political positions has received more attention.کارآمدی نظام سیاسی جمهوری اسلامی به جهت پیوند با بقا و پایداری نظام، از اهمیت بسیاری برخوردار است. از سویی این مهم سبب شده ارزیابی کارآمدی در تحقق عدالت سیاسی بهعنوان اصلیترین هدف نظام جمهوری اسلامی اهمیت آن را دوچندان کند. لذا پژوهش حاضر در پاسخ به این سؤال اصلی که نظام سیاسی جمهوری اسلامی در تحقق عدالت سیاسی در توزیع مناصب سیاسی به چه میزان موفق بوده است، این فرضیه را مطرح میکند که در عرصه برابری در دسترسی به مناصب سیاسی همواره شرایطی برابر برای تودههای مردم در عرصه نامزدی تصدی مناصب سیاسی وجود داشته و اعمال محدودیتهای نهادهای نظارتی و مجری انتخابات در راستای اجرای قانون بوده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که در عرصه برابری همواره حضور برابر گونه مردم در عرصه نامزدی تصدی مناصب سیاسی وجود داشته و با گذشت زمان شاخص فضیلت و شایستگی نیز در تصدی مناصب سیاسی بیشازپیش مورد توجه و رعایت قرار گرفته است.https://ipr.isri.ac.ir/article_102552_4a8875f050fda47c880f669eb1b862cf.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-570571520190823Withdrawal of the United States from JCPOA and Confronting the Deterrent Strategy of the Islamic Republic of Iranخروج امریکا از برجام و مقابله با راهبرد بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران322348102553FAمحمد صادق کوشکیاستادیار علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهراناسماعیل شفیعیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضاعزیز غضنفریدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه آزاد شهرضاJournal Article20190823This study seeks to answer this question: what grounds and reasons can be given for the withdrawal of the United States from the nuclear deal. Without examining the contexts and factors that influence the decisions of US foreign policy, it is impossible to trace the US withdrawal from JCPOA and start of an economic war against Iran. This article takes advantage of “James Rosina’s theory of continuity.” Rosina, who is a representative of the combination of two levels of micro and macro analysis in theoretical models of analyzing foreign policy behaviors, believes that in examining and analyzing foreign policy of each country, we must pay attention to five categories of main variables: individual, role, government, society and finally international system. The findings of this study on the withdrawal of the United States from JCPOA and the confrontation with Iran’s asymmetric deterrence strategy show that although the central sign of this phenomenon is Trump’s individual and personality variable, other variables, despite direct impact on US foreign policy towards Iran, have largely emerged as intermediate, stimulating and influential opportunistic factors in the context of Trump’s personality conditions.مقاله حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که چه زمینهها و علتهایی را میتوان برای خروج امریکا از توافق هستهای ارائه کرد. بدون بررسی زمینهها و عوامل مؤثری که در اتخاذ تصمیمات سیاست خارجی امریکا مؤثر است، نمیتوان اقدام امریکا درزمینه خروج از برجام و آغاز جنگ اقتصادی بر ضد ایران را ریشهیابی کرد. در این مقاله، از «نظریه پیوستگی جیمز روزنا» سود جستهایم. روزنا که در مدلهای نظری تجزیهوتحلیل رفتارهای سیاست خارجی، نماینده تلفیق دو سطح تحلیل خرد و کلان بهشمار میرود، بر این باور است که در بررسی و تحلیل سیاست خارجی هر کشوری باید به پنج دسته متغیرهای اصلی فرد، نقش، حکومت، جامعه و درنهایت نظام بینالملل توجه شود. یافته این پژوهش در زمینه خروج امریکا از برجام و مقابله با راهبرد بازدارندگی نامتقارن ایران نشان میدهد که اگرچه دال مرکزی این پدیده متغیر فردی و شخصیتی ترامپ است، اما سایر متغیرها، بهرغم تأثیرگذاری مستقیم بر سیاست خارجی امریکا در قبال ایران، بیشتر در نقش عوامل واسط، تحریکساز و تأثیرگذار فرصتجویانه در بستر شرایط شخصیتی ترامپ ظاهر شدهاند.https://ipr.isri.ac.ir/article_102553_7e25f6549917cc2998756f7e45ae879f.pdf