پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57051120130605Localizing Humanities and the Need to Review the Basics of Anthropologyبومیسازی علوم انسانی و ضرورت بازبینی مبانی انسانشناسی53645066FAسید مهدی ساداتینژاداستادیار دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20120815Inrecentyears,localization of humanities has been greatly noticedin scientific andacademiccircles. This paper deals with the issue of localizing humanities by studying the basics of anthropology and since localization of humanitieswould beimpossible withoutredefininganthropologyand its principles the present paper explores this issue as an introduction to localizing humanities. The author’s view is that our educational system in humanities is mostly taken from the West which is based on an anthropology known as Humanism. This Western line of thought appeared after the Renaissance and is not consistent with our religious society.So theissueoflocalization ofHumanitiesin Iranwould not be possible withoutreviewing Westernanthropologicalfoundationsanddeviatingfrom it.Becausebased onhumanist thought,thedefinitionofman in terms of biology is more consistent withDarwin's ideas, in terms of politics and societywith theideas ofHobbesand in terms of economy with liberalist and Marxistideas. Therefore, this paper highlights Islamic anthropology as the groundwork for localizing humanities and explains its different dimensions on the basis of Islamic perception.در سالهای اخیر، بحث بومیسازی علوم انسانی در محافل و مجامع علمی و دانشگاهی ما بسیار مورد توجه قرار گرفتهاست. این مقاله، با تأمل در مبانی انسانشناسی، به موضوع بومیسازی علوم انسانی پرداختهاست و از آنجا که بومیسازی علوم انسانی بدون بازتعریف انسانشناسی و مبانی آن امری ناممکن خواهد بود در این مقاله کوشیده شدهاست که این موضوع، بهعنوان درآمدی بر بحث بومیسازی علوم انسانی، مورد کنکاش قرار گیرد. از نظر نگارنده، علوم انسانی موجود ـ که غالباً محتوای آن، در برخی از رشتهها، تقلیدشده از سنت دانشگاهی غرب است ـ بر پایههایی از انسانشناسی استوار گردیدهاست که با عنوان اومانیسم شناخته میشود و با تحولات به وجود آمده در غربِ بعد از رنسانس سازگار و با ساختارهای جامعة دینی ما ناسازگار است. بنابراین، بحث از بومیسازی علوم انسانی در ایران، بدون بازنگری در مبانی انسانشناسی غربی و عدول از آن امکانپذیر نخواهد بود زیرا، بر اساس اندیشة اومانیستی، انسان موجودی است که تعریف آن، از لحاظ زیستی، بیشتر با اندیشة داروین و، از لحاظ سیاسی ـ اجتماعی، با اندیشههای هابز و، از لحاظ اقتصادی، با اندیشههای لیبرالیستی و مارکسیستی سازگار است. لذا، این مقاله بحث انسانشناسی اسلامی را، که محور بومیسازی علوم انسانی است، مورد تأکید قرار داده<br /> و ابعاد گوناگون آن را، بر اساس برداشت اسلامی، تبیین نمودهاست.https://ipr.isri.ac.ir/article_45066_503380977788070dc25f516ffa9fb92d.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57051120130605Validation of Hermeneutic Methodology in the Islamic Sciences and Humanitiesاعتبارسنجی روششناسی هرمنوتیک در علوم انسانی و اسلامی375345067FAمرتضی شیرودیدانشیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه امام صادق(ع)Journal Article20120922Interpretation is as old as mankind and has always helped the man to interpret the nature and the text both inancienttimesand in theMiddle Ages.Buthermeneuticsas a method for scientificinterpretation ofthe authoror speaker’sintention is traced back to therecentcenturies, and especiallytothe Age of Enlightenment in the eighteenth century and since then it has become a remarkable and significant method in the study of phenomena in humanities.However, despiteclaimsthat thehermeneutic has tried to fill the gaps in scientific study by a non-empirical way, it has not succeeded to satisfy the need of humanities to discover the nature of events and analyze them. So this question arises that “why does validation of hermeneutic methodology in the Islamic sciences and humanities show its failureto analyze thephenomenain the fields of Islamic sciences and humanities?” It is believed that non-empirical hermeneutics has only experienced the Western empirical atmosphere and if it comes out of this atmosphere and notices religious understanding it can overcome its failures in the analysis of Islamic sciences.تفسیر سابقهای به درازای عمر انسان دارد و همواره، چه در عصر باستان چه در قرون وسطی، در برخورد با طبیعت و متن، به یاری انسان آمدهاست، اما هرمنوتیک، که روشی است برای تفسیر علمی درک نیت مؤلف یا گوینده، محصول قرون جدید بهویژه عصر روشنگری قرن هجدهم است، که پس از آن شیوهای مهم در تحلیل حوادث، در عرصة علوم انسانی، شد. بهرغم ادعای هرمنوتیک، مبنی بر تلاش در رفع خلأ تحلیل علمی با استفاده از شیوهای غیرتجربی، این روش چندان نتوانستهاست عطش علوم انسانی را، برای راه یافتن به بطن وقایع و تحلیل آنها، رفع کند و اعتبارسنجی روششناسی هرمنوتیک در علوم انسانی و اسلامی نشان از ناکارآمدی آن در تحلیل پدیدهها، در عرصة علوم انسانی و اسلامی، دارد. گمان بر این است که هرمنوتیک غیرتجربی، در فضای تجربهگرایی غرب، تجربهزده شدهاست و در صورتی ناکارآمدیاش، در تحلیل حوادث علوم اسلامی، برطرف میشود که از این فضا بیرون آورده شود و به سوی فهم دینی سوق یابد.https://ipr.isri.ac.ir/article_45067_410e1523d977c7cfd9eac479e5cd1e45.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57051120130605Internal Barriers of Islamic Awakening from Imam Khomeinis' Point of Viewموانع داخلی بیداری اسلامی از نگاه امام خمینی(ره)547545068FAغلامرضا خواجهسرویدانشیار علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییحسن یعقوبنیادانشجوی دکترای جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمیمحسن شفیعی سیفآبادیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه یاسوجJournal Article20121104Thewaves of Islamic awakening have always becomelonger andwider since two hundredyears ago.The most important achievement of this historical movement is the bringing of Islamic rules from margin to the focal point and later, gradual restoration of confidence to the Muslim world. In order to make this goal operation alwiththe rapid growth ofIslamic awakening, many of today's autocratic puppet rulersof Muslim countries feel the loosening of the foundations oftheir governments. However, this process of wakingan dawakeningis now facing several obstacles from itsinterior.Accordingly, the question raised inthis articleis that "InImam Khomeini’s view, what are the internal factors inhibitingtheIslamic awak eningin Muslim countries? "Our resultsshow thatinImam Khomeini’s view, continu ationof Islamic awak ening processin volve sremoving barriersand provid ingback groundfor the restoration of scientificand knowledge confidence and avoidings cattering and fanaticism. In this study, we examine the Islamic awakening in Imam Khomeini’s view using a pathological process and investigate theinternal barriers of this political-social phenomenon.امواج بیداری اسلامی، از دویست سال پیش تاکنون، هر روز بلندتر و گستردهتر شدهاست. مهمترین دستاورد این حرکت تاریخی از حاشیه به متن کشیده شدن احکام اسلامی و، در ادامه، بازگشتن تدریجی خودباوری به جهان اسلام است. امروزه، با عملیاتی شدن این مقصود و همگام با رشد سریع بیداری اسلامی، بسیاری از حاکمان دستنشانده و مستبد کشورهای اسلامی سست شدن پایههای حکومت خود را احساس میکنند. با وجود این، این جریان بیداری و بیدارساز، امروزه، از بعد داخلی، با موانع زیادی روبهرو شدهاست. بر همین اساس، سؤال اصلی مطرحشده در این مقاله این است که «از نگاه امام خمینی مهمترین عوامل داخلی منعکنندة بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی چیست.» نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که به باور امام تداوم روند بیداری اسلامی مستلزم مانعزدایی و فراهم ساختن زمینههای بازگرداندن خودباوری علمی و معرفتی و نیز دوری از تفرق و تحجر است. در این پژوهش، ضمن بررسی بیداری اسلامی از دیدگاه امام خمینی ، طی فرایندی آسیبشناسانه، موانع داخلی این پدیدة سیاسی ـ اجتماعی را مورد بررسی قرار دادهایم.https://ipr.isri.ac.ir/article_45068_9392c13ed795c934846de112e24ccb91.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57051120130605Development and justice in three discourses of liberalism, socialism and Islamنسبت توسعه و عدالت در سه گفتمان لیبرالیسم، سوسیالیسم و اسلام7610945069FAمحمد منصورنژاددکترای علوم سیاسیحبیب زمانی محجوباستادیار تاریخ و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)Journal Article20120418This paper seeks to answer this question: “What is the position of justice and development in liberalism, socialism and Islam, and what is the relation between these two factors?” After the introduction, the contents are organized under these titles: First, the position of justice in the development models of liberalism (due to diversity of perceptions, in this paper, only Rawl’s and Hayek's views have been introduced on a comparative basis). Second, justice in socialism models (here, three forms of fictional, scientific and reformist socialism of the relationship between justice and development have been discussed on a comparative basis). Third, justice in Islam (as an example, Motahari perspective on development and its relation to justice has been studied).In the end, conclusion has been organized in the form of a comparison table based on seven factors of the discussed three schools about justice and development.نوشتار حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش است که عدالت و توسعه در سه گفتمان لیبرالیسم، سوسیالیسم و اسلام چه جایگاهی دارد و نسبت این دو با هم چیست. مطالب، پس از مقدمه، تحت این عنوانها سامان یافتهاست: اول ـ جایگاه عدالت در مدلهای توسعة لیبرالی (که به دلیل تنوع برداشتها، در این مقاله، تنها، دیدگاه رالز و هایک، بهصورت تطبیقی، معرفی شدهاست)، دوم ـ عدالت در مدلهای سوسیال (که در اینجا سه روایت تخیلی، علمی و سوسیالیسیمِ اصلاحطلب از تعامل عدالت با توسعه، بهصورت مقایسهای، مورد بحث قرار گرفتهاست) و سوم ـ عدالت در نگاه اسلامی (که، از باب نمونه، دیدگاه استاد مطهری دربارة توسعه و نسبتِ آن با عدالت بررسی شدهاست). در پایان نیز نتیجهگیری، در قالب جدولی مقایسهای، بر اساس مؤلفههای هفتگانة سه مکتبِ مورد بحث در موضوع عدالت و توسعه، سامان داده شدهاست.https://ipr.isri.ac.ir/article_45069_78b24c44018354b3da7ab8d81a05f48e.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57051120130605Comparative Study of Shiite Theory of Apocalypse with Liberalism Theory of the "End of History"مطالعه تطبیقی نظریه «آخرالزمان» شیعه با نظریه «پایان تاریخ» لیبرالیسم11013745070FAآیت مظفریاستادیار پژوهشکده علوم سیاسی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادقJournal Article20120504By presenting thetheory of"the end of liberalismhistory", Francis Fukuyama (American-Japanese thinker) revived the issuesof political philosophy of history again. He claimsthatliberaldemocracy isthe last school and politicalsystem ofthe history. Fukuyama, based on Hegel’s theory interpreted by Alexander Kojeve, introduces "liberal democracy" as the end point of human ideological evolution, the final form of human government and the end of history. On the other hand, the twelve-Imam Shia has its own theory about the "Apocalypse" and unlike Fukuyama, introduces "pure Muhammadan Islam" and "Imam Mahdi’s government" as the last ideology and government of the history. Now, regarding these two theories and the soft war between Islam and Liberalism to win the future specially after the decline of the Soviet Union, this question arises that in comparing two theories of Shiite Apocalypse andLiberalism end of history, which one is better? Research methodinthispaper is "comparative study".Comparative studies commonly include three processes of description, comparisonand conclusion. The author’s hypothesis in this study is superiority of Shiite-apocalypse theory. Therefore the rival hypothesis which prefers liberal democracy is rejected.با طرح نظریة «پایان تاریخِ» فرانسیس فوکویاما، متفکر ژاپنیالاصل آمریکایی، بار دیگر مباحث مربوط به فلسفة سیاسی تاریخ زنده شد؛ وی مدعی گردید لیبرالدموکراسی مکتب و نظام سیاسی پایان تاریخ است. فوکویاما، بر بنیاد نظریة هگل و با توجه به تفسیر الکساندر کوژو، لیبرالدموکراسی را نقطة پایان تکامل ایدئولوژیک بشر، آخرین شکل حکومت بشری و پایان تاریخ معرفی کرد. از سوی دیگر، شیعة اثنیعشری نیز نظریة خاص خود را دربارة «آخرالزمان» دارد و، برخلاف نظر فوکویاما، «اسلام ناب محمدی» و «دولت حضرت مهدی(عج)» را ایدئولوژی و حکومت پایان تاریخ معرفی میکند. حال ـ با توجه به این دو نظریه و جنگ نرمی که پس از فروپاشی مارکسیسم شوروی، در جهان، بین اسلام ولیبرالیسم، برای فتح آینده، در جریان است ـ پرسش این است که کدامیک از دو نظریة آخرالزمان شیعه و پایان تاریخ لیبرالیسم برتر است. روش تحقیق در این مقاله «مطالعة تطبیقی» است؛ مطالعات تطبیقی عموماً سه فرایند توصیف، مقایسه و نتیجهگیری را در بر دارند. فرضیة نویسنده، در این پژوهش، «برتری نظریة آخرالزمان شیعه» و مردود بودن فرضیة رقیب است، که لیبرالدموکراسی را نظریة برتر میداند.https://ipr.isri.ac.ir/article_45070_af68c717b2b102153784d7af852867c8.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57051120130605Originality of War or Peace from Islams' Point of View Based on the Verses of Holy Quranاصالت جنگ یا صلح از منظر دین با تأکید بر آیات قرآن کریم13816345071FAعلی تقیزاده اکبریعضو هیئت علمی پژوهشکدة علوم اسلامی امام صادقسیدمرتضی حسینی فاضلدانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامیJournal Article20120905This paper seeks to answer this question: Which option, war or peace, does the religion of Islam consider as the "prior principle" in relationships of Muslims with other people? The authors use library method and re-read the verses and Hadiths about war and peace and also study the significant views of jurists and interpreters. In the end, they suggest a third view based on which we should differentiate between disbelievers and polytheists in general, and their governments. The two sides’ reasons are used to conclude that the principle governing the relations of Muslims with disbelievers and polytheists in general is "peace" and the principle governing the relations of Muslims with their governments is "war".این نوشتار در پی یافتن پاسخ این سؤال است که دین اسلام، در روابط مسلمانان با دیگر انسانها، کدامیک از گزینههای جنگ و صلح را «اصل اولی» میداند. شمار فراوانی از عالمان دین به اصالت جنگ و، در مقابل، دستهای دیگر، که شمارشان کمتر است، به اصالت صلح باور دارند. نگارندگان این سطور با در پیش گرفتن روش مطالعة کتابخانهای و بازخوانی آیات و روایات جنگ و صلح و، همچنین، بررسی استدلالهای مطرح فقیهان و مفسران، دربارة هریک از دو دیدگاه پیشگفته، دیدگاه سومی را مطرح کرده و برگزیدهاند که باید میان حاکمیت کفر و شرک، از یک سو، و آحاد کافران و مشرکان، از سوی دیگر، تفاوت قائل شد، به گونهای که اصل در روابط مسلمانان با حاکمیت کفر و شرکْ «جنگ» و اصل در روابط مسلمانان با آحاد کافران و مشرکانْ «صلح» باشد. بر اساس چنین دیدگاهی، سبب تشریع جهاد ابتدایی حاکمیت کفر محسوب میشود.https://ipr.isri.ac.ir/article_45071_bc5c3f5feafce1d27d634c03810c3b68.pdf