پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-570551220180220The Principle of the Survival of Realist Approach in International Relations from the Viewpoint of Islamاصل بقاء رویکرد رئالیستی در روابط بینالملل ازمنظر اندیشۀ اسلامی113458611FAمحمد جواد هراتیدانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه بولی سینارضا سلیمانیعضو هیأت علمی دانشگاه پیام نورJournal Article20170923The principle of survival in realist approach is regarded as a new phenomenon (History); however, the principles, its necessity and critique from the viewpoint of Islam have not been analyzed (Background)! This approach can encompass two basic sub-branches: first, assessing the Darwinist principles of the principle of survival in realist theory; and second, assessing the difference in the notion of "survival" in the Islamic approach in one hand, and in realist theory on the other (Problem). Therefore, the main question is: How the Darwinist infrastructure of the principle of survival can be analyzed in the framework of Islamic thought (Question)? The viewpoint of Islam to the issue of survival and the goal of establishing a political system is the main reason of the gap in the Islamic and western approaches regarding the principle of survival (Hypothesis). The present article criticizes and evaluates the principle of survival in the international approach of realists by revealing its Darwinist infrastructure (Objective). The present paper, in the framework of the concept of Jacque Derrida's deconstruction, tries to deconstruct the concept of survival as one of the main concepts in the so-called realistic explanation of international relations and provide the ground for rethinking in this principle (Methodology); and discovering the disputing points in the Islamic and western approaches regarding the principle of survival in international relations is another achievement of this article (Finding).اصل بقاء در رویکرد رئالیستی،پدیدهای نو به شمار میرود (تاریخچه)؛ اما مبانی، چرایی و نقد آن ازمنظر اندیشۀ اسلامی، موشکافانه حلاجی نشده است (پیشینه)! این رویکرد میتواند شامل دو زیرشاخۀ اساسی باشد: اول، ارزیابی مبنای داروینیستی اصل بقاء در نظریۀ رئالیستی؛ و دوم، ارزیابی تفاوت در مدلول «بقاء» در رویکرد اسلامی در یک طرف، و نظریۀ رئالیستی در طرف دیگر (مسئله). ازاینرو، پرسش اصلی این است که زیرساخت داروینیستی اصل بقاء چگونه در چهارچوبِ اندیشۀ اسلامی قابل تجزیهوتحلیل است (سؤال)؟ نوع متفاوت نگاه اسلام به موضوع بقاء و هدف از تشکیل نظام سیاسی، علت اساسی شکاف در رویکرد اسلامی و غربی دربارۀ اصل بقاست (فرضیه). مقالۀ حاضر، با آشکار ساختن زیرساخت داروینیسم اجتماعی اصل بقاء در رویکرد بینالمللی رئالیستها، به نقد و ارزیابی آن ازمنظر اندیشۀ اسلامی میپردازد (هدف). این نوشتار، در چهارچوب مفهوم شالودهشکنی ژاک دریدا، خواهد کوشید از مفهوم بقاء، بهعنوان یکی از اصلیترین مفاهیم مطرح در تبیین بهاصطلاح واقعگرایانۀ روابط بینالملل، ساختارشکنی کند و زمینۀ بازاندیشی در این اصل را فراهم سازد (روش)؛ و کشف نقاط اختلافبرانگیز در رویکرد اسلامی و غربی دربارۀ اصل بقاء در روابط بینالملل از دستاوردهای مقاله است (یافته).https://ipr.isri.ac.ir/article_58611_9899372a909880120271278876788f89.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-570551220180220Altruism and Politics: A Comparative Study of John Rawls and Shahid Mutahhariدگردوستی و سیاست: مطالعهای تطبیقی بین جان رالز و شهید مطهری356058612FAسیدرضا موسویاستادیار مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهرانکیامرث جهانگیردانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسیJournal Article20170928Altruism was forgotten in the West by the emergence of renaissance humanistic values and by the influence of the West, it was spread to the East as well (History) and to the same extent, comparing it to other cultures has not been seriously considered (Background). Individual rights in political thought is meaningful when we have an idea of others. The interaction between individual rights and the needs of others is investigated under the title of altruism or words with the same meaning by thinkers and they have presented arguments in accepting or rejecting it (Problem). Therefore, in the present article, the main question refers to the viewpoints of two thinkers, i.e. John Rawls and Morteza Mutahhari, regarding the role of altruism in politics (Question). It seems that there is severe disagreement between these two thinkers regarding the role of altruism in politics (Hypothesis). Thus, the main purpose of the present article is understanding and analyzing the concept of altruism and expressing its relationship with politics from the viewpoint of Rawls and Mutahhari (Objective). The present research will be a comparative study which is based on library data and the results will be drawn through using content analysis (Methodology). Rawls considers altruism a barrier to political justice; whereas, Mutahhari does not consider it as a barrier to political justice, rather he regards it as the cause of strengthening human values.دگردوستی با رواج ارزشهای اومانیستی رنسانسی، در مغربزمین به بوتۀ فراموشی رفت و با گسترش حوزۀ نفوذ غرب، به شرق هم راه یافت (تاریخچه) و به همین نسبت، اصل و مقایسه آن با فرهنگ دیگر، مورد توجه جدی قرار نگرفت (پیشینه). حقوق فرد در اندیشۀ سیاسی، زمانی معنا مییابد که تصوری از دیگری نیز داشته باشیم. تعامل بین حقوق فرد و نیازهای دیگری تحت عنوان دگردوستی یا عبارات و واژههایی با همین معنا و مفهوم ازسوی صاحبان اندیشه، بررسی و در پذیرش و رد آن، استدلال شده است (مسئله). بنابراین، در این مقاله پرسش مهم ناظر بر چگونگی نظر دو اندیشمند یعنی جان رالز و مرتضی مطهری درخصوص نقش دگردوستی در سیاست میباشد (سؤال). بهنظر میرسد که بین دو اندیشمند، اختلاف نظر دربارۀ نقش دگردوستی در سیاست جدی است (فرضیه). ازاینرو، غرض اصلی مقاله، فهم و تحلیل مفهوم دگردوستی و بیان ارتباط آن با سیاست نزد رالز و مطهری است (هدف). در این بررسی، یک مطالعه تطبیقی صورت خواهد گرفت که مبتنی بر دادههای کتابخانهای است و با تحلیل محتوا، نتایج مد نظر محقق خواهد شد (روش). رالز، دگردوستی را مانع عدالت سیاسی میداند؛ درحالیکه مطهری، نهتنها آن را مانع عدالت سیاسی نمیداند، بلکه موجب قوام ارزشهای انسانی میشمرد (یافته).https://ipr.isri.ac.ir/article_58612_0aab0ea868d58246697e0d40b800bd05.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-570551220180220Criteria of Political Justice in Islam: An Anthropological Approachمعیارهای عدالت سیاسی در اسلام: رویکردی انسانشناختی618358614FAمحمد شجاعیاناستادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه-قممحمدرضا طاهریدکتری اندیشۀ سیاسی، محقق و پژوهشگرJournal Article20170925Any theory about justice requires explaining a set of rights for humans; because these rights are the things that the theory of justice is supposed to present a method of distribution for (History). Explaining the criteria of political justice from anthropological viewpoint in religious texts is an issue which is not dealt with comprehensively (Background). From this perspective, it is a novel, unexplained and new issue (Problem). The question of the present article is: What is the effect of the idea of bi-dimensionality of human existence from the viewpoint of religion on the theory of justice in the realm of politics (Question)? The present research, while trying to prove the idea of bi-dimensionality of humans, considers two kinds of rights for human beings (Hypothesis). To answer the research question, religious texts are analyzed based on this goal (Objective) and by using descriptive analytical method (Methodology); so that the implications of man which are regarded political in theorizing about justice be explained. As a result, Islamic interpretation of human existence makes any perception of justice inclined to both these rights. What is important here is that the basis of distributing political power in a society will differ based on the level of individual growth and transcendence. This difference in distributing power is contrary to modern contractarianist thoughts which deny the primordial and divine dimension of human existence (Finding).هر نظریهای دربارۀ عدالت، مستلزم تبیین مجموعهحقوقی برای انسان است؛ زیرا این حقوق همان چیزهایی هستند که نظریۀ عدالت قرار است شیوۀ توزیع خاصی برای آنها ارائه دهد (تاریخچه). تبیین معیارهای عدالت سیاسی ازمنظر انسانشناختی در متون دینی، موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است (پیشینه). ازاینمنظر، مسئلهای بدیع، ناکاویده و جدید است (مسئله). سؤال مقالۀ حاضر، آن است که ایدۀ دوساختی بودن وجود انسان ازمنظر دینی چه تأثیری در نظریۀ عدالت در عرصۀ سیاست دارد (سؤال)؟ پژوهش حاضر، ضمن تلاش برای اثبات ایدۀ دوساحتی بودن انسان، دو نوع حقوق را برای انسانها در نظر میگیرد (فرضیه). در پاسخ به این سؤال، متون دینی با این غرض (هدف) و با روشی توصیفی تحلیلی (روش) مورد تحلیل قرار میگیرد؛ تا دلالتهای سیاسی تلقی شده از انسان در نظریهپردازی دربارۀ عدالت تبیین شود. درنتیجه، تلقی اسلامی از ماهیت انسان، موجب میشود که هر برداشتی از عدالت معطوف به هر دوی این حقوق باشد. آنچه دراینمیان اهمیت دارد، آن است که مبنای توزیع قدرت سیاسی در جامعه، بستگی بهمیزان رشد و تعالی فرد، متفاوت خواهد بود. این تفاوت در نظام توزیع قدرت در تقابل با اندیشههای قراردادگرایانۀ مدرن است که ساحت فطری و الهی وجود بشر را انکار میکنند (یافته).https://ipr.isri.ac.ir/article_58614_b8e7409beabb75ce7f298ac0745e6a90.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-570551220180220Producing Local Political Science from the Viewpoint of Sociology of Knowledge; By Emphasis on the Factor of Religionتولید علوم سیاسی بومی ازمنظر جامعهشناسی معرفت؛ با تأکید بر عامل مذهب8510858615FAعباسعلی رهبردانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییامیررضا صفاریان خوزانیدانش آموخته دانشگاه علامه طباطبایی رهJournal Article20170926Passing from the period of unstability to the period of stability of the Islamic republic and its claim of making civilization and inefficieency of the existing political science in explaining and analyzing local phenomena has made rethinking about political science a necessity for all scientist in this field (History); an issue which reminds the necessities for its theoretical studies (Background). Religion as one of the most important components of the iranian society has a significant effect in producing and developing local political science which requires investigation and analysis (Problem). Therefore, the present article seeks to answer the following question: What is the effect of religion as a social component on the production and development of local political science in the islamic Republic of Iran (Question)? Religion as one of the components of the iranian soceity has the most significant effect on the production and development of local political science and its social manifestation as knowledge (Hypothesis). The present article tries to investigate the requirements of religion on production of this science (Objective) based on the theoretical framework of the sociology of knowledge using interpretive approach (Methodology). While refering to the deep effect of the factor of religion (as a social component) on the production of local political science (as knowledge), the paper present some suggestions for maximizing the effect of components that are concentrated on two institutions of religious seminary (<em>Hawzah</em>) and university and their convergence and cooperation (Finding).گذار از دورۀ بیثباتی به زمانۀ تثبیت نظام جمهوری اسلامی و داعیۀ تمدنسازی آن و همچنین ناکارآمدی علوم سیاسی موجود در تبیین و تحلیل پدیدههای بومی، لزوم تجدیدنظر در علوم سیاسی را بهاتفاق دانشمندان این حوزه تبدیل کرده است (تاریخچه)؛ موضوعی که ضرورتهای مطالعات نظری آن را بیشازپیش گوشزد میکند (پیشینه). مذهب بهعنوان یکی از مهمترین مؤلفههای جامعۀ ایرانی، تأثیر بسزایی در تولید و توسعۀ علوم سیاسی بومی دارد که نیازمند بررسی و واکاوی است (مسئله). ازاینرو، مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش است که تأثیر مذهب بهعنوان مؤلفهای اجتماعی بر تولید و توسعۀ علوم سیاسی بومی در جمهوری اسلامی ایران چیست (سؤال)؟ مذهب بهعنوان یکی از مؤلفههای جامعۀ ایرانی، بیشترین تأثیر همسو را بر تولید و گسترش علوم سیاسی بومی و تعین اجتماعی آن بهمثابه معرفت دارد (فرضیه). مقاله درصدد بررسی مقتضیات همسوی مذهب بر تولید این علم (هدف) براساس چهارچوب نظری جامعهشناسی معرفت با رویکرد تفسیری است (روش). مقاله ضمن اشاره به تأثیر عمیق عامل مذهب (بهعنوان یک مؤلفه اجتماعی) بر تولید علوم سیاسی بومی (بهعنوان معرفت)، پیشنهادهایی برای بیشینه کردن تأثیر مؤلفههای همسو ارائه میدهد که اغلب متمرکز بر دو نهاد حوزه و دانشگاه و همگرایی و همافزایی آن دو است (یافته)https://ipr.isri.ac.ir/article_58615_2a06d89abf9a8fe3cdec9b84ce858a15.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-570551220180220The Principles of Dignity and Tolerance and their Relationship with Heroic Flexibility in Political Negotiations from the Viewpoint of Islamاصل عزت و تسامح و رابطۀ آن با نرمش قهرمانانه در مذاکرات سیاسی ازدیدگاه اسلام10912959511FAعزت الله معتمددانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق پردیس فارابی تهراناحمد رضائیکارشناس ارشد اخلاق کاربردی مؤسسۀ آموزش عالی اخلاق و تربیت قممحمد ستودهدانشیار گروه روابط بینالملل دانشگاه باقرالعلومJournal Article20170925From the past, Iranian politicians have conducted negotiations with other countries based on national interests (History); however, its Islamic regulations, even in the Islamic Republic of Iran, have not been compiled and collected systematically (Background). Therefore, sometimes lack of application of the principle of dignity or ambiguity in the concept and nature of the principle of tolerance has brought about challenges and contradictions in the countries diplomacy (Problem). Thus, we face the following question: What kind of tolerance in the field of foreign policy is acceptable and in line with heroic flexibility from the viewpoint of Islam (Question)? A kind of tolerance or flexibility is acceptable from the viewpoint of Islam that is accompanied with dignity and authority and prevents any kinds of infiltration and domination of the enemy (Hypothesis). Since the logic of the Islamic Revolution in interaction with the world is “neither harming others, nor suffering harm” (Al-Baqarah: 279), the aim of the present research is explaining the principle of dignity and also analyzing tolerance (flexibility) from the viewpoint of Islam (Objective). Therefore, descriptive-analytical research method is used in the present article (Methodology). Findings show that applying the principle of dignity simultaneously with the principle of tolerance (heroic flexibility) can provide the authority, dignity, national and religious interests in different fields by avoiding the toleration of oppression of the domination system and arrogant powers (Finding).از گذشته، سیاستمداران ایرانی مذاکراتی را برپایۀ منافع ملی با کشورهای مختلف انجام دادهاند (تاریخچه)؛ اما ضوابط اسلامی آن، حتی در نظام جمهوری اسلامی ایران، بهصورت مدون در دسترس نبوده است (پیشینه). ازاینرو، گاه عدم کاربست اصل عزت یا ابهام در مفهوم و ماهیت اصل تسامح، باعث ایجاد چالش و تناقض در دیپلماسی کشور شده است (مسئله). بنابراین، با این پرسش روبهروییم که: کدام تسامح در عرصۀ سیاست خارجی ازدیدگاه اسلام، پسندیده و با نرمش قهرمانانه همراه است (سؤال)؟ تسامح یا نرمشی ازدیدگاه اسلام پذیرفتنی است که همراه با عزت و اقتدار باشد و جلوی هرگونه نفوذ و تسلط دشمن را بگیرد (فرضیه). ازآنجاکه منطق انقلاب اسلامی در تعامل با دنیا «لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ» است، هدف تحقیق حاضر تبیین اصل عزت و همچنین واکاوی تسامح (نرمش) ازدیدگاه اسلام است (هدف). ازاینرو، در این مقاله از روش پژوهشی توصیفی- تحلیلی استفاده شده است (روش). نتایج این تحقیق، نشان میدهد که کاربست اصل عزت بهصورت توأمان با اصل تسامح (نرمشی قهرمانانه)، میتواند با پرهیز از تحمل زورگویی نظام سلطه و قدرتهای مستکبر، موجبات اقتدار و عزت و منافع ملی و مصالح دینی را در عرصههای مختلف تأمین کند (یافته).https://ipr.isri.ac.ir/article_59511_5e1b1b0e1556f2425ec4809bdf937bab.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-570551220180220The Geometry of Political Infiltration and the Effects of its Threats on National Security; By Emphasis of the Guidelines of the Leaderهندسۀ نفوذ سیاسی و تأثیر تهدیدهای آن بر امنیت ملی؛ با تأکید بر رهنمودهای رهبری13115759512FAمرتضی توکلیدکتری شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهب قممرتضی مطهری فرددانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه آیتالله حائری میبدJournal Article20170924Infiltration is not a new phenomenon and its investigation does not have a long history (History)! After the Islamic Revolution, despite encountering it, infiltration is not comprehensively studies and has not been given a holistic attention and only its security dimensions have been dealt with (Background). Warnings of the Supreme Leader regarding infiltration made the researcher to pay attention to reasons of these warnings, their audiences and how they affect other issues (Problem). Therefore, the main question of the present research is: How the geometry of political infiltration can be drawn in the words of the Supreme Leader (Question)? According to the definitions presented for national security, it is necessary to consider the phenomenon of infiltration by looking at the specific issue (Hypothesis). The authors mostly sought to collect the reference of the words of the Leader in the past because of the novelty of the issue of infiltration (Objective) and inter-disciplinary and technical analyses based on the present categorizations presented from the words of the Supreme Leader are left for other researchers (Methodology). By studying the words of the Leader in the present research, it is understood that infiltration is a comprehensive phenomenon with regard to its method and audience, and along with weak points, it destroys positive points and the way of recognizing infiltration and infiltrated people and groups is resorting to assessing the enforcement or weakening the revolutionary elements and this will strengthen national security (Finding).نفوذ، پدیدۀ تازهای نیست و مطالعه دربارۀ آن، قدمت طولانی ندارد (تاریخچه)! پس از انقلاب اسلامی، بهرغم مواجهبودن دستگاهها با آن، به مطالعۀ جامع نفوذ، توجه همهجانبه نشده و تنها به ابعاد امنیتی آن پرداخته شده است (پیشینه). هشدارهای فراوان رهبر معظم انقلابa درمورد نفوذ، محقق را بر آن داشته است که به چرایی این تأکیدات، مخاطب این تأکیدات و چگونگی اثرگذاری این امر توجه کند (مسئله). ازاینرو، سؤال اصلی تحقیق پیشرو، این است که هندسۀ نفوذ سیاسی در کلام رهبری چگونه ترسیم شده است(سؤال)؟ طبق تعاریف موسعی که از امنیت ملی صورت گرفته، لازم است پدیدۀ نفوذ را با نگاه به آن مورد توجه قرار دهیم (فرضیه). نگارندگان بهدلیل نوپایی بحث نفوذ، بیشتر در پی تجمیع مدلول سخنان رهبری در طی سالیان گذشته بوده (هدف) و تحلیلهای میانرشتهای و تخصصی مبتنی بر دستهبندی ارائهشده از مجموع سخنان رهبری در این تحقیق را به محققان دیگر واگذاردهاند (روش). در خلال مطالعۀ سخنان رهبری در این تحقیق، این نکته به دست میآید که نفوذ، پدیدهای همهجانبه بهلحاظ روش و مخاطب، متناسب با نقاط ضعف، زایلکنندۀ نقاط قوت است و راه شناخت نفوذ و اشخاص و طیفهای مورد نفوذ واقعشده، تمسک به سنجش تقویت یا تضعیف عناصر انقلابی، مُعّد قوت در امنیت ملی است (یافته).https://ipr.isri.ac.ir/article_59512_39a865b3f86a70dbf782385f04f00d49.pdf