پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57052520140906Principles and Functions of Public Diplomacy in the Prophet's (PBUH) Conductاصول و کارکردهای دیپلماسی عمومی در سیرة نبوی113444974FAبهرام اخوان کاظمیاستاد گروه علوم سیاسی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیرازJournal Article20140406The mission of the Prophet (PBUH) and his great and civilization-building movement in the field of international relations and diplomacy has created fundamental affirmative changes and has left behind novel and innovative conduct (<em>sirah</em>) and traditions and has become the cause of the spread of Islam in many countries and nations. However, this question still remains: what is the dominant nature of the Prophet's diplomacy and what are its instances and functions? (Question) Accordingly, the present paper relies on the claim that the basic nature of the diplomacy of the Prophet's government is mostly of public and software diplomacy in which spiritual, cultural and reform aspects are dominant and outstanding. Such an issue shows that in the Islamic system, the main duty and function of diplomacy is the monotheistic and cultural reformation of people and purifying them in all national and global levels. (Hypothesis) The aim of the present paper is to present brief evidences of the aspects of the public diplomacy of the Prophet's government (Objective) using descriptive and documentary analysis methods. (Methodology) Monotheism (<em>Tawhid</em>) has been the basis of the Prophet's public diplomacy and this diplomacy, having a cosmopolitan and reformist attitude and with the aim of the realization of Unified Community (<em>ummah</em>), has utilized proper and peaceful advertising and psychological strategies and thereby, has organized a pervasive, global and successful invitation. (Finding)رسالت پیامبر و نهضت عظیم و تمدنساز نبوی در عرصة روابط بینالمللی و دیپلماسی، تحولات ایجابی بنیادین و سیره و سنن بدیعی را از خود بر جای گذاشته و مایة انتشار و گسترش اسلام در بسیاری از کشورها و ملل دور و نزدیک شده است. با وجود این، هنوز جای این پرسش باقی است که دیپلماسی نبوی چه ماهیت و صِبغة غالبی دارد و از چه مصادیق و کارکردی برخوردار است؟<strong>(سئوال) </strong>بدین لحاظ، این نوشتار بر این مدعا تکیه زده که ماهیت و صبغة اصلی دیپلماسی دولت نبوی بیشتر از نوع دیپلماسی عمومی و نرمافزارانه است که وجوه معنوی، فرهنگی و اصلاحی در آن غالب و پررنگ است. چنین امری بیانگر آن است که در نظام اسلامی، اصلیترین وظیفه و کارکرد دیپلماسی اصلاح توحیدی و فرهنگی مردم و تهذیب آنها در همة سطوح ملی و جهانی است.<strong> (فرضیه) </strong>هدف در این مقاله آن است که شواهد اجمالی از وجوه دیپلماسی دولت نبوی <strong>(هدف)</strong> به شیوه توصیفی و تحلیل اسنادی ارائه گردد. <strong>(روش) </strong>توحید زیربنای دیپلماسی عمومی نبوی بوده است و این دیپلماسی، با نگرشی جهانوطنانه و اصلاح گرایانه و با هدف تحقق امت واحده، از راهبردهای تبلیغی و روانی مناسب و صلحجویانه و مسالمتآمیز بهرهگیری کرده و، بدینوسیله، دعوتی فراگیر و جهانی و موفق را سامان داده است. <strong>(یافته)</strong>پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57052520140906Identifying the Patterns of Religious Democracy in the Ideas of the Second Pahlavi Thinkersالگوشناسی مردمسالاری دینی در آرای اندیشوران دوره پهلوی دوم356044975FAسیدابراهیم سرپرست ساداتاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامهمحمدباقر خرمشاددانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20140408After the Islamic revolution of Iran and the establishment of a religious democracy, the question about the background of theoretical arguments of compatibility or incompatibility of Islam and democracy turned to a fundamental issue in the realm of legitimizing the new system, the issue that has not been fully answered relying on ideas and theories released by second Pahlavi thinkers. However, can the theory of religious democracy be traced back in the ideas of Islamist thinkers before the Islamic Revolution? (Question) Ideas of Allameh Tabatabai and Dr. Shariati about democracy, as representatives of both traditional and modern thoughts, can be pioneers of theoretical dialogues and preliminary theorizations in this field. (Hypothesis) This study aims at analyzing the theoretical bases some of the ideas of traditional and modern thinkers of Islamist trend before the Islamic Revolution which is applicable in the formation of religious democracy patterns. (Objective) By the use of a descriptive- analytical method, this study attempts to elaborate those ideas and suggest their relation of their ideas to the post-revolutionary elitism. (Methodology) Efficiency of the theoretical pattern of responsible democracy of Allamah Tabatabaei and efficiency of committed democracy of Dr. Shariati before the Islamic Revolution and the endency towards the pattern proposed by Imam Khomeini (RA) is the new point of the present paper. (Finding)با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار مردمسالاری دینی، پرسش از پیشینة مباحث نظری سازگاری و یا ناسازگاری اسلام و دموکراسی به مسئلهایی بنیادین در عرصة مشروعیت بخشی به نظام جدید تبدیل شد، موضوعی که، پاسخ آن کمتر از دل الگوپردازیهای متفکران دورة پهلوی دوم عرضه شده است. با این حال، آیا میتوان نظریة مردمسالاری دینی را در آرای اندیشوران اسلامگرای پیش از انقلاب اسلامی ریشهیابی کرد؟ <strong>(سؤال)</strong> آرای علامه طباطبایی و دکتر شریعتی دربارة مردمسالاری، میتواند، به نمایندگی از دو اندیشة سنتی و مدرن، پیشقراول گفتگوهای نظری و تئوریزهسازی اولیه در این عرصه باشد.<strong> (فرضیه)</strong> هدف نوشتار حاضر آن است که زمینههای نظری بخشی از آرای اندیشوران جریان اسلامگرای سنتی و مدرن پیش از انقلاب اسلامی که در تحلیل الگوهای مردمسالاری دینی به کار میآید را تحلیل کند. <strong>(هدف) </strong>این مقاله، با کاربست روش توصیفی- تحلیلی، تلاش میکند آرای آن دو را تصویرسازی و نسبت آرای آنان را با نخبهسالاری پیش از انقلاب اسلامی بیان کند.<strong> (روش) </strong>کارآمدی نظری دو الگوی دموکراسی مسئولانه طباطبایی و دموکراسی متعهدانه شریعتی در شرایط قبل و گرایش به الگوی مطرح شده از سوی امام خمینی، نکتة جدید این نوشتار بهشمار می رود. <strong>(یافته)</strong>پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57052520140906Background, Possibility and Perspective of the Model of Establishing the Universal Pole of Islamزمینه، امکان و دورنمایی از الگوی تشکیل قطب جهانی اسلام618444976FAغلامرضا خواجه سرویدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییمسعود کریمی بیرانوندکارشناش ارشد علوم سیاسی وعضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآبادJournal Article20140405The idea of Islamic unity, especially in the last two centuries, has been the concern of some Muslim scholars and intellectuals for a long time. Yet, despite preparation of internal and external conditions for the convergence of Muslims and also the Supreme Leader of the Islamic Revolution's emphasis on the necessity of establishing a Universal Pole of Islam, which is religiously and intellectually essential and is a historical ideal, a proper understanding of Islamic Union formulation and its road map is not available. Moreover, the lack of significant publications in this field has added to the difficulty of escaping this crisis. In these circumstances, can we present the requirements and solutions of fulfilling the Universal Pole of Islam in a clear theoretical model by examining the situation and location of Islamic countries? (Question) Achieving Universal Pole of Islam requires the establishment of religious-democratic governments, unity of Islamic governments and independence from other international powers and organizations. (Hypothesis) The purpose of this article is to show how Islamic countries can provide the first introduction to formation of an international Pole of Islam by resorting to religious democracy. (Objective) Presenting a framework for establishing the Universal Pole of Islam, using the basic theory approach (Methodology), for effective role in the geometry of global power by maintaining the sovereignty of Islamic countries through the invitation to global acceptance of the Islamic government is the achievement of the present paper. (Finding)اندیشة اتحاد اسلامی از دیرباز، بهویژه در دو قرن اخیر، دغدغة برخی از نخبگان و اندیشمندان مسلمان بود. با این حال، هنوز، با وجود آمادهتر شدن شرایط داخلی و خارجی برای همگرایی مسلمانان و تصریح رهبر معظم انقلاب اسلامیa به لزوم ایجاد قطب جهانی اسلام - که ضرورتی شرعی و عقلی دارد و آرمانی تاریخی است - ، همچنان درک مناسبی از صورتبندی اتحادیة اسلامی و نقشة تحقّق آن در دست نیست. البته، عدم انتشار آثار چشمگیر در این زمینه، بر سختی برونرفت از این بحران افزوده است. در این شرایط، آیا میتوان از راه بررسی وضعیت و موقعیت کشورهای اسلامی، الزامات و راهکارهای تحقّق قطب جهانی اسلام را در الگویی نظری شفاف، ارائه کرد؟ <strong>(سؤال)</strong> دستیابی به قطب جهانی اسلام نیازمند استقرار حکومتهای دینی - مردمی، اتحادِ بیشتر دولتهای اسلامی و استقلال از قدرتها و اتحادیههای بینالمللی است. <strong>(فرضیه)</strong> مقصد مقاله آن است که نشان دهد کشورهای اسلامی چگونه میتوانند با رویآوردن به مردمسالاری دینی، نخستین مقدمة تشکیل یک قطب بینالمللی اسلامی را فراهم آورند. <strong>(هدف)</strong> ارائة چارچوبی برای تشکیل قطب جهانی اسلام - به شیوة نظریة مبنایی <strong>(روش)</strong> ایفای نقشی اثرگذار در هندسة قدرت جهانی با حفظ حاکمیت کشورهای اسلامی، از راه اصل دعوت به پذیرش جهانی حکومت اسلامی، یافتة دستاورد مقاله حاضر است. <strong>(یافته)</strong>پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57052520140906Pathology of Indigenizing the Philosophical-Political System of
Abu Nasr al-Farabiآسیبشناسی بومیسازی نظام فلسفی- سیاسی ابونصرفارابی8510644977FAحمید نساجاستادیار گروه اندیشه سیاسی دانشگاه اصفهانJournal Article20140409More than several centuries ago, Abu Nasr Muhammad al-Farabi designed a philosophical-political system based on the link between intellect and shari'a (revealed religion) whose result (utopia) enjoys such a theoretical certitude and strength that it was reproduced in the works of subsequent philosophers. But in practice, there is no city or society which is organized based on al-Farabi's utopia during this millennium. What are the difficulties of the objective realization of such a society? (Question) The main claim of the present paper is that even if an exact theoretical explanation of the Islamic-indigenous science is presented, as long as this science is not adapted in a system of Islamic lifestyle and complex process of living with the society and politics, it would remain at the theoretical level and would have the same destiny as al-Farabi had. (Hypothesis) Raising such an issue is important since it shows how we can identify the difficulties of the scientific realization of the theoretical fields of the Islamic knowledge and try to solve them (Objective) which is possible in the light of comparing the views of al-Farabi and Ibn Khaldun in breaking social deadlocks. (Methodology) Strategies, which Ibn Khaldun followed but al-Farabi didn't, can guide present day societies. (Finding)بیش از هزار سال پیش، ابونصر محمد فارابی به ترسیم نظامی فلسفی- سیاسی مبتنی بر پیوند عقل و شرع دست یازید که حاصل آن (مدینة فاضله) از چنان اتقان نظری برخوردار گردید که در آثار اکثر فلاسفة بعدی بازتولید شد، اما در مقام عمل، هیچ مدینه یا جامعهای را سراغ نداریم که براساس مدینة فاضلة فارابی در طول این هزار سال سامان عینیت یافته باشد. دشواریهای تحقق عینی چنین جامعهای چیست؟<strong> (سؤال) </strong>مدعای اصلی این نوشتار آن است که حتی در صورت ارائة تبیین نظری دقیق و متقنی از علم اسلامی- بومی، تا زمانی که این دانش در سامانهای از شیوة زیست اسلامی و روند پیچیدة معیشت با جامعه و سیاست سازوار نگردد، در سطح تئوریک باقی خواهد ماند و به فرجامی که فارابی پیمود، گرفتار خواهد شد.<strong>(فرضیه) </strong>طرح چنین موضوعی از آن رو مهم است که نشان می دهد چگونه می توان مشکلات تحقق عملی حوزه های تئوریک دانش اسلامی را بازیافت و در رفع آن، کوشید <strong>(هدف)</strong> که این امر، در پرتو مقایسه نگاه فارابی و ابنخلدون به بازگشودن بن بستهای اجتماعی،میسر است.<strong>(روش) </strong>راهکاری که ابن خلدون و نه فارابی پیش گرفت می تواند چراغی راهی برای امروز باشد.<strong>(یافته)</strong>پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57052520140906Discourse Analysis of the Foreign Policy of Ayatollah Khamenei
(The Discourse of Interactionism against the Dominating System)تحلیل گفتمانی سیاستخارجی آیتاللهخامنهای (گفتمان تعاملگرایی ضد نظام سلطه)10713244978FAناصر اسدیدکترای علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20140408The foreign policy of each country displays its approaches and ideas towards the international system and relations. In the Islamic republic of Iran, the role of the leadership in foreign policy is special and paramount. This article tries to present his viewpoint to foreign policy in the framework of the discourse of "Interactionism against the Dominating System", an issue which has rarely been investigated independently so far. Therefore, the following question is raised: How the discourse of foreign policy of the Islamic Republic is shaped in the thought of Ayatollah Khamenei? (Question) From the writer’s viewpoint, this subject can be understood in the framework of the interactionism against the dominating system discourse which he has also mentioned in his speeches. (Hypothesis) Through analyzing the Supreme Leader’s speeches it can be proved that this discourse follows Imam Khomeini's approach and is based on interactionism against the dominating system. (Objective) The theoretical approach of this article is the critical discourse analysis theory as Ernesto Laclau, Chantal Mouffe and Norman Fairclough have represented. (Methodology) The results of this article are as follows: the solidarity of the foreign policy on the negative and positive bases, having an independent and anti-domination nature, and using the ideological-strategic tendency.سیاست خارجی هر کشور رویکردها و ایستارهای آن را نسبت به نظام و روابط بینالملل نمایان میسازد. در جمهوری اسلامی ایران، نقش رهبری در سیاست خارجی، ویژه و برتر است. در این مقاله برآنیم تا دیدگاه ایشان به سیاست خارجی را در چارچوب گفتمان «تعاملگرایی ضد نظام سلطه» به بازخوانی، رویکردی که تاکنون چندان مورد بررسی قرار نگرفته بپردازیم. در این مبحث، چنین پرسشی به میان میآید که گفتمان سیاستِ خارجی جمهوری اسلامی در اندیشة آیتالله خامنهایa چگونه صورتبندی میشود؟<strong>(سؤال)</strong>از دید نگارنده، این موضوع در چارچوب گفتمان تعاملگرایی ضد نظام سلطه ـ که از سوی خود ایشان نیز، بیان شده ـ درکشدنی است. <strong>(فرضیه) </strong>با تحلیل گفتمانی بیانات مقام معظم رهبریa، میتوان نشان داد که این گفتمان، دنبالة رویکرد امام خمینی است و با محوریت تعاملگرایی ضد نظام سلطه قرار دارد.<strong> (هدف) </strong>رهیافت نظری پژوهش، نظریة تحلیل انتقادی گفتمان در برداشتی است که ارنستو لاکلا، شنتال موفه و نورمن فرکلاف از آن به دست دادهاند. <strong>(روش) </strong>استواری سیاست خارجی بر دو بنیاد سلبی و اثباتی، برخورداری از ماهیتی مستقلانه و ضد سلطه، و بهرهمندی از گرایش ایدئولوژیک – استراتژیک از دستاوردهای این مقاله است. <strong>(یافته)</strong>پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57052520140906Conceptualizing the Trends of Contemporary New Religious Thinking in Three Fields of Necessity, Possibility and Theoretical Approachمفهومسازی جریانهای نواندیشی دینی معاصر در سه حوزه ضرورت، امکان و رویکرد نظری13315444979FAمحمد عبداللهپورچناریاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمانحمید سجادیدکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران و مدرس دانشگاهمرتضی باقیان زارچیدانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20140407New religious thinking, as one of the characteristics of contemporary era, is a twin of modernism. New religious thinking had got many claimants, so far as each thinker adjusts the concept of religious innovation in a way that limits the circle of new religious thinking for the presence of others. However, this issue would, in turn, challenge any criterion for evaluating various trends of new religious thinking; therefore scholarly efforts for distinguishing between necessity, possibility and theoretical approach have not been carried out yet. The manner of conceptual separation of various types of new religious thinking is the question that this paper tries to answer. (Question) It seems that by formulating the trends of new religious thinking in the aforementioned areas, we can answer this question. (Hypothesis) Therefore, the goal is to conceptualize the components of the plurality of new religious thinking, having the capacity to be evaluated and compared. (Objective) Thus, the present study tries to identify the fundamental issues related to each trend of religious innovation including the relationship between religion and modernity and reproduce them from their starting point within the three concepts of necessity, possibility and theoretical approach. (Methodology) Rejecting inward and outward evidence-based views and merely by emphasizing on conceptualizing, this paper intends to present a specific categorization of the trends of new religious thinking.نواندیشی دینی، که ویژگی دورة معاصر است،با مدرنیته همزاد است؛ داعیان بسیار یافته، به گونهای که هریک از آنها، آنچنان مفهوم نواندیشی را بر خویش منطبق میکنند که عرصه را برای حضور دیگران در دایرة نواندیشی دینی، تنگ مینمایند. این امر، هر معیار و ملاکی را برای ارزیابی جریانهای نواندیش دینی به چالش میکشد. بدان سبب که تلاشهای علمی برای تفکیک جریانها در سه حوزة ضرورت، امکان و رویکرد نظری صورت نپذیرفته است. چگونگی جداسازی مفهومی گونههای متنوع نواندیشی دینی پرسشی است که این مقاله در پی پاسخگویی به آن است.<strong>(سؤال)</strong>به نظر میرسد با صورتبندی جریانهای نواندیشی دینی در حوزههای پیشگفته، بتوان به پرسش یادشده پاسخ داد. <strong>(فرضیه) </strong>بنابراین، غرضْ مفهومسازی سازههای تعدد نواندیشی دینی با توانایی در قابلیت سنجش و مقایسه است.<strong> (هدف) </strong>درنتیجه، مقالة حاضر بر آن است، مسائل اصلی هریک از جریانهای نواندیشی دینی - از جمله مسئلة رابطه میان دین و مدرنیته - را شناسایی کند و آنها را پیرامون نقطة عزیمتشان در سه مفهوم ضرورت، امکان و رویکرد نظری بازتولید نماید. <strong>(روش) </strong>این مقاله با رد نگاه درونی و بیرونیِ مصداق نگر و تنها با تأکید بر مفهومسازی میکوشد طیفبندی خاصی از جریانهای نواندیش دینی عرضه کند.<strong>(یافته)</strong>پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57052520140906Islamic Middle East;
America's Foreign Policy Focus during the Last Two Decadesخاورمیانه اسلامی؛ محور سیاست خارجی آمریکا در دو دهه اخیر15518244980FAماشاءالله حیدرپوراستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی قممحمدمهدی آذری نجفآبادی. کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قمJournal Article20140403Since World War II, America has practically stepped into the path of the world’s authoritarianism, however, during this period (Cold War) America based its foreign policy on Europe which is not investigated in detail. Ergo, the reason for its approach towards the Islamic Middle East, after the event of September 11, 2001, turned into a matter that the present paper has attempted to explore it on the basis of evidence derived from America’s National Security! <br />Thus, in this article we are faced with the following question: what are the primary reasons for the Islamic Middle East focus in America’s foreign policy by emphasizing on the strategy similarities and differences of Bush and Obama?(Question) It seems that the answer to this question should be considered due to the change and transformation of the international system’s structure of this country’s major strategies.(Hypothesis) In this paper, through understanding the primary reasons for the focus of America’s foreign policy towards this region, we attempt to offer a new image of America’s foreign policies for the Islamic Middle East based on the similarities and differences between the national security strategies of Bush and Obama.(Objective) Reaching this objective has become possible through using the comparative and analytical method.(Methodology) Achievements made in this article are: discovering the similarity of national security strategies of Bush and Obama in elements such as supremacy, effort to become hegemonic power and failed attempt to utilize the intelligent power and discovering their differences in determining declared threats and also in Bush’s unilateralism and Obama’s multilateralism.(Findings)آمریکا از جنگ جهانی دوم عملاً گام در عرصة سلطهگرایی جهان گذاشت، اما در این دوران (جنگ سرد) سیاست خارجی خود را بر اروپا استوار ساخت موضوعی که کمتر مورد کنکاش قرار گرفته است، از این رو، چرایی رویکرد آن به خاورمیانة اسلامی پس از حادثة یازدهم سپتامبر2001 م. به مسئلهای تبدیل شد که مقالة حاضر در پی کاویدن آن بر اساس اسناد امنیت ملی آمریکا است! در نوشتار پیش رو با این پرسش روبرو هستیم: علل اصلی محوریت خاورمیانة اسلامی در سیاست خارجی آمریکا با تأکید بر شباهت و تفاوت راهبردهای بوش و اوباما چیست؟<strong>(سؤال)</strong>به نظر میرسد که پاسخ آن را باید ناشی از تغییر ساختار نظام بینالملل و دگرگونی در راهبردهای کلان آن کشور دانست.<strong> (فرضیه) در </strong>این مقاله برآنیم تا با درک علل اصلی توجه سیاست خارجی آمریکا به منطقه، تصویری جدید از سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانة اسلامی بر اساس شباهتها و تفاوتهای راهبردهای امنیت ملی بوش و اوباما عرضه کنیم<strong>. (هدف) </strong>نیل به این هدف به شیوة مقایسهای و تحلیلی میسر شده است. <strong>(روش) </strong>از دستاوردهای مقاله پیبردن به شباهت راهبردهای امنیت ملی بوش و اوباما در عناصری چون برتریجویی، تلاش برای تبدیلشدن به قدرتی هژمون و تلاش ناموفق در بهرهگیری از قدرت هوشمند، و کشف تفاوتهای آنها در تعیین تهدیدهای اعلامی و نیز در یکجانبهگرایی بوش و چند جانبهگرایی اوباما است. <strong>(یافته)</strong>