@article { author = {Nassaj, Hamid and Davazdah Emami, Sayyid Mohsen}, title = {Teleological Explanation of the Relationship between Affection and Political System in Islam}, journal = {Islamic Politics Research}, volume = {4}, number = {9}, pages = {11-29}, year = {2016}, publisher = {Imam Sadiq Research Institute}, issn = {2345-5705}, eissn = {2717-3720}, doi = {}, abstract = {Political thought, from the beginning, has given an important role to teleological elements among distinguishing components of political systems. Difference in purposes and giving priority to them in the structure of various political systems has caused the relationship between security, justice, and affection (Problem) as the three fundamental purposes of the Islamic political system to be ignored. Therefore, we face the following question: What is the teleological relationship between affection and political system in Islam? (Question) The result of the holy Prophet (PBUH)’s policy was establishment of affection and friendship in the society and God has mentioned this issue as a blessing the holy Quran.  In fact, bloody relations between tribes before Islam were replaced by affection. (Hypothesis) Thus, the present paper tries to present a teleological explanation of the position of affection in a religious system. (Objective) The theoretical approach of the present paper is historical analysis. (Methodology) The basis of the political participation of citizens in a religious society is not observing the logical calculation of gain and loss; rather it is based on mutual affection and friendship of citizens with each other. Realization of this purpose requires organizing social relations of the religious society based on three principles of equality, brotherhood and decreasing violence to a minimum. (Finding)}, keywords = {affection,Friendship,Amiability,Brotherhood,Political System of Islam,Nabawi (The Prophet’s) and}, title_fa = {تبیین غایت شناختیی نسبت الفت و نظام سیاسی در اسلام}, abstract_fa = {اندیشۀ سیاسی از آغاز، نقش بسزایی به عناصر غایت‌شناختی در میان مؤلفه‌های تمایزبخش سامانه‌ها و نظام‌های سیاسی داده است. تفاوت در غایت‌ها و در اولویت‌بخشی آنها به ساخت نظام‌های سیاسی گوناگون، باعث شده است رابطۀ بین امنیت، عدالت و الفت (مسئله)، (به عنوان سه غایت بنیادین نظام سیاسی اسلامی) مورد بی‌توجهی قرار گیرد. از این رو، با این سؤال که چه نسبتغایت‌شناسانه میانالفت و نظام سیاسی در اسلام وجود دارد؟ (سؤال) مواجه‌ایم. نتیجۀ سیاست‌ورزی‌ پیامبر اکرمˆ، ایجاد الفت و دوستی در جامعه بوده است و خداوند در قرآن از این امر، به عنوان نعمت یاد می‌کند. در واقع، مناسبات خونین قبیله‌ای پیش از اسلام، جای خود را به الفت داد (فرضیه). از همین رو، این نوشتار می‌کوشد به تبیین غایت‌شناسانۀ جایگاه الفت در یک نظام دینی بپردازد (هدف). رویکرد نظری این مقاله، رویکرد تحلیل تاریخی است (روش). مبنای مشارکت سیاسی شهروندان یک جامعۀ دینی، نه تابعیت از محاسبۀ عقلانی سود و زیان، که بر الفت و دوستی دو سطحی شهروندان با یکدیگر استوار است. تحقق این غایت، نیازمند سامان‌دهی مناسبات اجتماعی جامعۀ ایمانی بر اساس سه رکن برابری، برادری و استفادۀ تأخیری و حداقلی از خشونت است (یافته). }, keywords_fa = {الفت,دوستی,مودت,برادری,نظام سیاسی اسلام,دولت نبوی و دولت علوی}, url = {https://ipr.isri.ac.ir/article_44340.html}, eprint = {https://ipr.isri.ac.ir/article_44340_3cc4c694207de85a06e265019f577d21.pdf} }