@article { author = {Mozaffari, Ayat}, title = {Comparative Study of Shiite Theory of Apocalypse with Liberalism Theory of the "End of History"}, journal = {Islamic Politics Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {110-137}, year = {2013}, publisher = {Imam Sadiq Research Institute}, issn = {2345-5705}, eissn = {2717-3720}, doi = {}, abstract = {By presenting thetheory of"the end of liberalismhistory", Francis Fukuyama (American-Japanese thinker) revived the issuesof political philosophy of history again. He claimsthatliberaldemocracy isthe last school and politicalsystem ofthe history. Fukuyama, based on Hegel’s theory interpreted by Alexander Kojeve, introduces "liberal democracy" as the end point of human ideological evolution, the final form of human government and the end of history. On the other hand, the twelve-Imam Shia has its own theory about the "Apocalypse" and unlike Fukuyama, introduces "pure Muhammadan Islam" and "Imam Mahdi’s government" as the last ideology and government of the history. Now, regarding these two theories and the soft war between Islam and Liberalism to win the future specially after the decline of the Soviet Union, this question arises that in comparing two theories of Shiite Apocalypse andLiberalism end of history, which one is better? Research methodinthispaper is "comparative study".Comparative studies commonly include three processes of description, comparisonand  conclusion. The author’s hypothesis in this study is superiority of Shiite-apocalypse theory. Therefore the rival hypothesis which prefers liberal democracy is rejected.}, keywords = {end of history,Apocalypse,Shiite,liberal-democracy,Fukuyama}, title_fa = {مطالعه تطبیقی نظریه «آخرالزمان» شیعه با نظریه «پایان تاریخ» لیبرالیسم}, abstract_fa = {با طرح نظریة «پایان تاریخِ» فرانسیس فوکویاما، متفکر ژاپنی‌الاصل آمریکایی، بار دیگر مباحث مربوط به فلسفة سیاسی تاریخ زنده شد؛ وی مدعی گردید لیبرال‌دموکراسی مکتب و نظام سیاسی پایان تاریخ است. فوکویاما، بر بنیاد نظریة هگل و با توجه به تفسیر الکساندر کوژو، لیبرال‌دموکراسی را نقطة پایان تکامل ایدئولوژیک بشر، آخرین شکل حکومت بشری و پایان تاریخ معرفی کرد. از سوی دیگر، شیعة اثنی‌عشری نیز نظریة خاص خود را دربارة «آخرالزمان» دارد و، برخلاف نظر فوکویاما، «اسلام ناب محمدی» و «دولت حضرت مهدی(عج)» را ایدئولوژی و حکومت پایان تاریخ معرفی می‌‌کند. حال ـ با توجه به این دو نظریه و جنگ نرمی که پس از فروپاشی مارکسیسم شوروی، در جهان، بین اسلام ولیبرالیسم، برای فتح آینده، در جریان است ـ پرسش این است که کدام‌یک از دو نظریة آخرالزمان شیعه و پایان تاریخ لیبرالیسم برتر است. روش تحقیق در این مقاله «مطالعة تطبیقی» است؛ مطالعات تطبیقی عموماً سه فرایند توصیف، مقایسه و نتیجه‌گیری را در بر دارند. فرضیة نویسنده، در این پژوهش، «برتری نظریة آخرالزمان شیعه» و مردود بودن فرضیة رقیب است، که لیبرال‌دموکراسی را نظریة برتر می‌داند.}, keywords_fa = {پایان تاریخ,آخرالزمان,شیعه,لیبرال ـ دموکراسی,فوکویاما}, url = {https://ipr.isri.ac.ir/article_45070.html}, eprint = {https://ipr.isri.ac.ir/article_45070_af68c717b2b102153784d7af852867c8.pdf} }