حقوق بشردوستانه، از ابتدا شامل قواعدی بوده است که هدف آن، حمایت از جان افراد و اموال در درگیریهای مسلحانه است (تاریخچه). این حقوق، بهلحاظ مبانی نظری و مصداقهای عملی، در نظریۀ رایج غربی با نظریۀ اسلامی دارای تفاوتهایی است که کالبدشکافی نشدهاند (پیشینه). بنابراین، مرزهای هویتی و پایههای بنیادی قوانین حقوق بشردوستانه، همچنان در جوامع غربی و اسلامی مبهم باقی مانده است (مسئله). لذا این پرسش مطرح است که مبانی نظری حقوق بشردوستانه در اسلام چیست؟ و چگونه نظریۀ اسلامی حقوق بشردوستانه میتواند بر صلح بینالمللی تأثیرگذار باشد؟ (سئوال) گمان ما بر این است که حقوق بشردوستانۀ اسلامی، برخلاف نوع غربی آن، دو پایة حمایتی در اسلام دارد: یکی کرامت ذاتی، و دیگری کرامت ارزشی انسان (فرضیه). نویسنده با کاربست شیوۀ تبیینی- تحلیلی (روش)، درصدد پاسخگویی به سئوال مقاله است (هدف). نظریۀ اسلامی حقوق بشردوستانه، پیشرفتهتر، مستحکمتر، دقیقتر و درعینحال بسیار قدیمیتر از نظریههای غربی است و در آیات قرآن کریم، سنت و کتب فقهی و حدیثی، مباحث حقوق بشردوستانۀ بینالمللی بهوضوح دیده میشوند. همچنین در اسلام، صلح بر جنگ اولویت دارد (یافته).