پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)
پژوهش های سیاست اسلامی
2345-5705
2717-3720
7
15
2019
08
23
مضامین و قضایای بنیادین سیاست و مدیریت جهادی امیرالمؤمنین در نهجالبلاغه
11
40
FA
علیاکبر
افجهای
استاد گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
afjahi@atu.ac.ir
وحید
خاشعی
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
khashei@atu.ac.ir
احمد
فربهی
مدرس حوزه علمیه قم
afarbehi53@gmail.com
داود
خزائی
دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
davoodkhazaei_1@yahoo.com
مدیریت جهادی کلیدواژهای نوظهور در دانش سازمان و مدیریت است که در مدتزمان کوتاهی، توجه صاحبنظران بسیاری را به خود جلب کرده است. ازآنجاکه این مفهوم ریشه در فرهنگ اسلامی دارد، میتواند زمینۀ انتقال ظرفیتهای موجود در پدیده «جهاد» بهعنوان یک پدیدۀ ریشهدار ایدئولوژیک را در فضای سازمان و مدیریت و نیز مدیریت سیاسی جامعۀ اسلامی فراهم کند. این سؤال مطرح است که باتوجهبه در دسترس بودن <em>نهج</em><em></em><em>البلاغه</em> بهعنوان مهمترین منبع دسترسی به بیانات امیرالمؤمنین خصوصاً در دوران حاکمیت ایشان بر جامعه، آیا میتوان مضامین و قضایای بنیادین مرتبط با سیاست و مدیریت جهادی ایشان را استخراج کرد. لذا هدف از این پژوهش، به دست آوردن مضامین و قضایای بنیادین سیاست و مدیریت جهادی در سیره و سخنان امیرالمؤمنین در <em>نهج</em><em></em><em>البلاغه</em> است تا بتواند معیاری فرازمانی و فرامکانی ارائه کند. در این پژوهش با استفاده از استراتژی پژوهش «مطالعه موردی» و ذیل آن، با بهکارگیری روش «تحلیل مضمون»، با استفاده از نرمافزار تحلیل کیفی مکس کیودا، تمام متن <em>نهج</em><em></em><em>البلاغه</em> در قالب 5255 کُد و در ده سطح تحلیل شد. یافتههای این پژوهش، مضامین شکلگرفتهای در سطوح دهگانه هستند که ذیل سه بُعد «محیط امیرالمؤمنین»، «ویژگیهای ایشان» و «نظام سیاست و مدیریت جهادی» طبقهبندی شدند و شبکه مضامین منسجمی حول این موضوع به دست آمد. همچنین بیستونه قضیه بنیادین توصیفی مبتنی بر این شبکه به دست آمد. بهعنوان نتیجه نهایی پژوهش دادههای بهدستآمده از شبکه مضامین و قضایای بیستونهگانه مبتنی بر آن در قالب سه بُعد، ده مؤلفه و سیودو شاخص بازآرایی شدند.
سیاست جهادی,مدیریت جهادی,امیرالمؤمنین,نهجالبلاغه,تحلیل مضمون
https://ipr.isri.ac.ir/article_102523.html
https://ipr.isri.ac.ir/article_102523_3b3e45975009f0885a46977ff9d4b87d.pdf
پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)
پژوهش های سیاست اسلامی
2345-5705
2717-3720
7
15
2019
08
23
دیپلماسی توحید در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در اندیشه سیاسی امام خمینی
41
54
FA
اسدالله
کردفیروزجائی
استادیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)،
akf474@yahoo.com
حمید
نگارش
دانشیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)
hnegaresh@yahoo.com
دیپلماسی به معنای فن مذاکره، اصطلاحی است که در سیاست خارجی رایج است و هر نظامی بر اساس ایدئولوژی و ارزشهای خود آن را شکل میدهد. دیپلماسی توحیدی و شریعتمحور افزون بر رعایت شریعت اسلام، موجب عزتافزایی و پیشگیری از جنگ و ایجاد صلح بین کشورها میشود. ازاینجهت پژوهش درباره آن جهت معرفتافزایی دارای اهمیت است. مسئله این پژوهش آن است که برخی ممکن است به دلیل نفهمیدن زیرساختهای دیپلماسی توحید، نقش ارزشهای دینی و در رأس آن توحید در دیپلماسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی را حداقلی بدانند که برایند این نگاه، میتواند افزون بر خدشه در ارزشهای دینی، موجب نفی عزت و کرامت نظام اسلامی شود. ازاینرو، این پرسش مطرح میشود که دیپلماسی توحید چیست و دارای چه مبانی و زیرساختهایی است؟ این مقاله با نگاه اسلامی و روش توصیفی-تحلیلی به تبیینِ چیستی دیپلماسی توحید و مبانی آن پرداخته است و به این نتیجه دست یافت که دیپلماسی توحید فن اداره روابط بینالملل بر اساس شریعت مقدس اسلام است که از زیرساخت و مبانی توحید ربوبی شکل یافته باشد و این میتواند نظام جمهوری اسلامی را در سیاست خارجی منطبق با شریعت اسلام نگه دارد و از سلطهپذیری و عزتزدایی نجات دهد و کرامت آن را حفظ کند.
دیپلماسی,توحید,سیاست خارجی,توکل,امام خمینی
https://ipr.isri.ac.ir/article_102526.html
https://ipr.isri.ac.ir/article_102526_16f17f83f3cffe0fc812169046ca1612.pdf
پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)
پژوهش های سیاست اسلامی
2345-5705
2717-3720
7
15
2019
08
23
طراحی الگوی حکومتداری پایدار مبتنی بر فرمان حکومتی حضرت علی (ع) به مالک اشتر
55
84
FA
حسن
رنگریز
دانشیار گروه مدیریت منابع انسانی و کسبوکار دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
rangriz@khu.ac.ir
هدف این پژوهش طراحی الگویی از حکومتداری پایدار مبتنی بر فرمان حکومتی حضرت علیبه مالک اشتر است. روش انجام دادن این پژوهش، کیفی و با رویکرد استقرایی است. بهمنظور استخراج مطالب، از فن تحلیل مضمون استفاده شد. منبع مورد بررسی در این پژوهش، فرمان حضرت علی به مالک اشتر در <em>نهج</em><em>البلاغه</em> است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که برای ایجاد و فراگیر شدن حکومتداری پایدار در کشور، الزامات مدیریت توسعه پایدار اقتصادی و الزامات مدیریت توسعه پایدار اکولوژیکی و الزامات مدیریت توسعه پایدار اجتماعی و الزامات مدیریت توسعه پایدار سیاسی مورد نیازند و اگر مخدوش شوند، بخشی از حکومت اسلامی آسیب میبیند. نتایج بهدستآمده بر اساس دادههای پژوهش، نشان میدهد که الزامات چهارگانه فوق را باید در چهار سطح اقتصادی، اکولوژیکی، اجتماعی و سیاسی جستوجو کرد. نیل به اهداف این سطوح در شکلگیری و ایجاد حکومتداری پایدار مؤثر است؛ به نحوی که در سطح اقتصادی عدالت اقتصادی، در سطح اکولوژیکی عدالت زیستمحیطی، در سطح اجتماعی عدالت اجتماعی و در سطح سیاسی عدالت سیاسی نمود پیدا میکند. بهعبارتدیگر، استقرار و پیادهسازی عدالت اقتصادی، زیستمحیطی، اجتماعی و سیاسی در شکلگیری حکومتداری پایدار مهم است.
حکومتداری پایدار,حکمرانی,منشور پایداری,الگو,فرمان حکومتی,فن تحلیل مضمون
https://ipr.isri.ac.ir/article_102538.html
https://ipr.isri.ac.ir/article_102538_f208d03f2838091ec6815f64657e75cf.pdf
پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)
پژوهش های سیاست اسلامی
2345-5705
2717-3720
7
15
2019
08
23
مدخلی بر اصول سیاست اسلامی امام خمینی: رویکردی پژوهشی
85
122
FA
زهرا
فروتنی
0000-0002-5741-9297
استادیارگروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
foroutani.dr@gmail.com
انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی، با کسب استقلال بر محور مردمسالاری دینی شکل گرفت. یکی از زمینههای مهم مطالعاتی که مورد مطالبه رهبر انقلاب اسلامی است و به دلیل دامنه تأثیر آن از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است، تبیین اصول حاکم بر سیاست اسلامی امام خمینی است. نظر به اهمیت این موضوع، در پژوهش حاضر اصول حاکم بر سیاست اسلامی امام خمینی شناسایی، تبیین و تحلیل میشود. نوع تحقیق توصیفی-تحلیلی است. برای گردآوری دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده و منبع مورد تحلیل 22 جلد <em>صحیفه امام</em> است. بر اساس یافتههای تحقیق، 23 اصل از اصول سیاست اسلامی امام خمینی شناسایی و تبیین شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که اصول و مبانی مبتنی بر آموزهها و فرهنگ اسلامی، زیربنا و روح اصلی اصول سیاست امام خمینی است و لذا میتوان گفت اصول سیاست امام خمینی، مؤید این مطلب هستند که سیاست امام، عین دیانت امام است و در مکتب سیاسی امام، معنویت با سیاست و قدرت با اخلاق در هم تنیده است.
امام خمینی,اصول,سیاست,سیاست اسلامی,اصول سیاست اسلامی
https://ipr.isri.ac.ir/article_102539.html
https://ipr.isri.ac.ir/article_102539_2885b6869568de7ff9609ff7ca07b3a1.pdf
پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)
پژوهش های سیاست اسلامی
2345-5705
2717-3720
7
15
2019
08
23
کارآمدی انقلابی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت
123
156
FA
علیرضا
صدرا
عضو هیئتعلمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و رئیس اندیشکدۀ سیاست مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت
sadra@ut.ac.ir
نظام انقلابی جمهوری اسلامی ایران، مراحل تاریخساز و بلکه مراتب تکوینی و تکاملی، نهادسازی و تأسیس، دفاع مقدس و تثبیت و توسعه زیربنایی را با هزینههای گزاف اما با کارآمدی زیرساختی (ارزشی، بینشی و منشی) هرچه فراتر از سر گذرانده و پشت سر گذاشته است. هماینک الگوسازی پیشرفت و دولتسازی، جامعهسازی و امتسازی تا مرز تمدنسازی نوین اسلامی ایرانی را بهترتیب در چشمانداز ملی و فراملی کوتاهبُرد و کوتاهمدت، میانبرد و میانمدت و بلندبُرد، بلندگستر و بلندمدت خود دارد. این نیازمند ارتقای هرچه فراتر کارآمدی است. چالش ارتقای هرچه فراتر کارآمدی ساختاری و راهبردی ملی خود بهمنظور دستیابی به چشمانداز و تحقق اهداف بلند آن، پیشاروی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. طرح و تبیین ارتقای کارآمدی و کارآمدسازی نظام سیاسی، ملت و دولت (هیئت حاکمه) جمهوری اسلامی ایران، نقش الگوسازی اسلامی-ایرانی پیشرفت بهویژه الگوسازی دولت در کارآمدسازی نظام و دولتسازی کارآمد است. باتوجهبه نقش تأثیرگذار و حتی تعیینکننده دولت و کارآمدی آن در تعیین سرنوشت ملت و کارآمدی نظام سیاسی، پرسش اصلی این است: دولتسازی کارآمد جمهوری اسلامی ایران چیست؟ پرسشهای فرعی نیز به چرایی، چیستی و چگونگی این دولتسازی میپردازد. فرضیه این پژوهش این است: «الگوسازی اسلامی-ایرانی پیشرفت، سبب ارتقای هرچه فراتر کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد شد». توضیح فرضیه اینگونه خواهد بود: در این مقاله با نقادی گفتمان و الگوی رقیب توسعه تکساحتی مدرنیستی غربی و نظریهپردازی تمدن پیشین اسلامی-ایرانی، به نظریهسازی گفتمان و الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت سیاسی میپردازیم. روش پژوهش تحلیل متن و محتوای آثار، اسناد و آرا در این زمینه است. یافته اجمالی ازاینقرار است: الگوسازی اسلامی-ایرانی پیشرفت، ضمن کارآمدی، بهرهوری و اثربخشی ذاتی و دورنزادی خود، مانع رفتار پاندولی (زیگزاکی) نوسانساز و فرصتسوز بحرانآفرین دولتهای پیدرپی و جایگزین بوده و مسبب سیر تحقق پیشرفت متکامل (پلکانی) کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران شده است و میشود.
الگو,انقلاب,اسلام,ایران,پیشرفت
https://ipr.isri.ac.ir/article_102541.html
https://ipr.isri.ac.ir/article_102541_e1a58a2f773fa008f93c77e8f1e3d73b.pdf
پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)
پژوهش های سیاست اسلامی
2345-5705
2717-3720
7
15
2019
08
23
محبت و دوستی و نسبت آن با سرمایه اجتماعی در آرای حکمای اسلامی
157
178
FA
حمداله
اکوانی
استادیار علوم سیاسی دانشگاه یاسوج
akvani@yu.ac.ir
محسن
جبارنژاد
دانشجوی دکتری دانشگاه یاسوج
mohsen.jabbarnejad@gmail.com
ایده سرمایه اجتماعی در اندیشه مدرن، مبتنی بر «دوستی فایدهگرا» و مناسبات «سودمحورانه» است و سرمایه اجتماعی شکلگرفته بر پایه چنین مناسباتی، شکننده است. سنخشناسی دوستی و محبت در آرای حکمای اسلامی و ظرفیتسنجی آن برای صورتبندی الگویی جایگزین برای سرمایه اجتماعی فایدهگرایانه، مسئله این مقاله است. سؤال این است که چه نسبتی بین مفهوم دوستی و محبت مطرحشده در اندیشه حکمای اسلامی و سرمایه اجتماعی برقرار است؟ ازاینرو هدف اصلی مقاله ارزیابی انتقادیِ دوستیِ فایدهمحور و سرمایه اجتماعی ابتنایافته بر این نوع دوستی و نیز فهم مفهوم دوستی مطرحشده در آرای حکمای اسلامی از منظر سرمایه اجتماعی است. در این مقاله از روش تحلیلی / تطبیقی، به معنای روشی که از طریق آن مجموعهای از افکار و اندیشهها بررسی و با مقایسه آنها بهصورت کیفی نتیجهگیری میشود، استفاده شده است. بر اساس یافتههای تحقیق، سه سطح دوستی در آرای حکمای اسلامی قابل طرح است: «دوستی بهمثابه فضیلت»، «دوستی بهمثابه ابزار احراز سعادت» و «دوستی بهمثابه جهانبینی اخلاقی». هر سه نوع دوستی، دارای وجوه تعالی نسبت به دوستیهای فایدهگرایانهای است که اساس سرمایه اجتماعی مدرن را شکل میدهند. الگوی دوستی و روابط محبتآمیز شکلگرفته بر پایه مناسباتِ سهگانه دوستی مکنون در آرای حکمای اسلامی، از ظرفیت لازم برای محکم کردن پایههای سرمایه اجتماعی برخوردار است.
دوستی,سرمایه اجتماعی,فایدهگرایی,حکمای اسلامی
https://ipr.isri.ac.ir/article_102543.html
https://ipr.isri.ac.ir/article_102543_f0def27e0648e8ed1a21822e48875aba.pdf
پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)
پژوهش های سیاست اسلامی
2345-5705
2717-3720
7
15
2019
08
23
نسبت امنیت و آزادی در اندیشۀ شهید مطهری مبتنی بر نظریه استخدام علامه طباطبایی
179
206
FA
علی اصغر
نصیری
استادیار و عضو هیئتعلمی دانشگاه صنعتی شاهرود
a.nasiri@shahroodut.ac.ir
محمد مهدی
سپهر
دانشآموخته حوزه علمیه قم، کارشناسی ارشد علوم سیاسی و پژوهشگر پژوهشکده سیاسی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)
sepehr_new_man@yahoo.com
عبدالله
نوری گلجائی
دانشآموخته حوزه علمیه قم، دانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی و پژوهشگر پژوهشکده سیاسی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)
goljahi@yahoo.com
بررسی نسبت میان امنیت و آزادی در جوامع بشری، از مباحث مطالعات امنیتی است که کاربست آن در تنظیم روابط اجتماعی نقش بسزایی دارد. شناخت دیدگاه امنیتی اندیشمندان، یکی از راهکارهایی است که میتواند در تبیین هرچه بیشتر نسبت امنیت و آزادی در جامعه راهگشا باشد. شهید مطهری از عالمانی است که در آثار خود به مباحث امنیتی پرداخته است. این مقاله درصدد است دیدگاه شهید مطهری را دربارۀ نسبت امنیت و آزادی در نظام سیاسی در سطح کلان، در سه بُعد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به دست آورد. فرضیۀ مقالۀ حاضر این است که امنیت و آزادی در اندیشۀ شهید مطهری نسبت تعاملی متعالی دارند. با استفاده از روش برهان سبر و تقسیم و نظریۀ استخدام علامه طباطبایی، فرضیۀ مقاله بررسی شده است. از جملۀ یافتههای این مقاله اینکه از دیدگاه شهید مطهری، در نظام سیاسی اجتماعی اسلام، امنیت و آزادی در بستر قوانین عادلانۀ اسلام، نسبت تعاملی متعالی با یکدیگر دارند. برایناساس تقدم هریک از امنیت و آزادی بر دیگری، خروج از وضعیت عدالت به وضعیت ظلم محسوب میشود و استخدام یکطرفه و روابط ناعادلانهای را در جامعه رقم میزند و استمرار آن وضعیت، ضمن تهدید نفسِ امنیت و آزادی در هر سه بُعد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، حرکت در مسیر تعالی الهی جامعه را نیز دچار مخاطره میکند.
شهید مطهری,امنیت,آزادی,استخدام,عدالت,ظلم,نسبت تعاملی متعالی
https://ipr.isri.ac.ir/article_102545.html
https://ipr.isri.ac.ir/article_102545_2fe5da2b532e0a22f63141df65bb7f0b.pdf
پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)
پژوهش های سیاست اسلامی
2345-5705
2717-3720
7
15
2019
08
23
الگوی پیشرفت سیاسی جامعه مبتنی بر نظام جامع آموزههای قرآن کریم (تبیین مبانی، شاخصها و اندیشۀ حاکم بر الگو)
207
246
FA
حسین
شاهبازپور
پژوهشگر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) و دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات تهران
sh.quranpajoohi145@yahoo.com
مهدی
محمودی
کارشناس ارشد رشته تفسیر دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
mahdim95@yahoo.com
مرتضی
حاجی زاده
پژوهشگر پژوهشگاه امام صادق علیه السلام و مدرّس حوزه علمیه قم
reza.adabi@yahoo.com
الگوهای توسعه و پیشرفت بهمثابه نرمافزار و پیشرانههای نظری تمدنیاند که هریک مبتنی بر مبانی و نظام اندیشهای خودویژۀ ادیان و مکاتب بشری برای پاسخ به یکی از فرانیازهای اصیل انسانی، یعنی خواهان رشد و پیشرفت طرح و ارائه شدهاند. الگوهای یادشده، خود از زیرالگوهایی در تمام ابعاد زیست فردی و اجتماعی انسان ازجمله الگوی پیشرفت سیاسی جامعه سامان یافتهاند. دستیابی به الگوی پیشرفت سیاسی جامعه مبتنی بر نظام اندیشهای رشدمحور <em>قرآن کریم</em> بهعنوان کاملترین کتاب آسمانی مصون از تحریف، هدف اصلی این نوشتار است. اکنون این سؤال مطرح است که <em>قرآن کریم</em> در راستای رشد و پیشرفت سیاسی جامعه، چه الگویی را معرفی میکند؟ روش پژوهش در ترسیم الگو و مؤلفههای آن، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی است و در کشف و تبیین اجزای مؤلفههای الگو، بهترتیب از تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی و توصیف و تحلیل بهره میبرد. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که مبتنی بر اندیشۀ رشد قرآنی، جهتگیری مطلوب سیاسی جامعۀ انسانی تکبُعدی و یکجانبهنگر نیست، بلکه با رویکردی معناگرا و جامع، در ساحات دوگانه زیست مادی و معنوی و در بستر سیر عبودیت الهی به سمت غایت رشد آن (قرب الهی) سامان مییابد.
الگوی پیشرفت سیاسی,مبانی قرآنشناخت پیشرفت,اندیشۀ قرآنشناخت پیشرفت سیاسی,شاخصهای قرآنی پیشرفت سیاسی
https://ipr.isri.ac.ir/article_102547.html
https://ipr.isri.ac.ir/article_102547_3ba27fe823b2b9cfe200adaf9dd7775b.pdf
پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)
پژوهش های سیاست اسلامی
2345-5705
2717-3720
7
15
2019
08
23
تحلیل فرصتهای ایران در عراقِ پساصدام در پرتو الگوی رفتاری امریکا در مدیریت بحران این کشور
247
270
FA
فرزاد
رستمی
عضو هیئت علمی و استادیار روابط بین الملل دانشگاه رازی
f.rostami1361@gmail.com
قدرت
احمدیان
عضو هیئت علمی و استادیار روابط بین الملل دانشگاه رازی
ghahmadian@razi.ac.ir
سجاد
جوانمرد
دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه رازی
javanmard.ravabet@gmail.com
بعد از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر 2001، امریکا در قالب جنگ پیشدستانه و مبارزه با تروریست، در مارس 2003 عراق را اشغال کرد و از این طریق به دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه خاورمیانه بود. ایالات متحده پس از اشغال عراق سعی در مدیریت بحران داشت که با ناکامی مواجه شد. این بحران تأثیرات عمیقی نهتنها بر عراق بلکه بر کشورهای منطقه و ازجمله ایران بر جای گذاشت. در پژوهشهای انجامشده در این زمینه، تنها به یک بُعد موضوع توجه داشتهاند. لذا آنچه در این مقاله بهعنوان سؤال اصلی مطرح شده این است که الگوی رفتاری امریکا در مدیریت بحران عراق چه فرصتهایی برای ایران به دنبال داشته است؟ فرضیه مقاله اینگونه مطرح است که ناکارآمدی الگوی رفتاری امریکا در عراق، سبب فراهم شدن فرصتهایی برای ایران شده است. روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی–تحلیلی و روش گردآوری دادهها، کتابخانهای و اینترنتی است. هدف از این پژوهش، تحلیل فرصتهای ایران در عراق پساصدام در سایه الگوی رفتاری امریکاست. یافتههای پژوهش نیز حاکی از آن است که ناتوانی امریکا در عراق باعث دستاوردهایی برای ایران نظیر افزایش نفوذ سیاسی و توان اثرگذاری در منطقه، افزایش تراز تجاری و اقتصادی ایران با عراق، افزایش نفوذ در میان گروههای عراقی به دلیل بیاعتمادی به ایالات متحده، تقویت محور مقاومت و افزایش قدرت نرم شده است.
مدیریت بحران,امریکا,عراق,ایران,الگوی رفتاری
https://ipr.isri.ac.ir/article_102548.html
https://ipr.isri.ac.ir/article_102548_db0f1acacb0815b2af7e3a0f3ca8eac4.pdf
پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)
پژوهش های سیاست اسلامی
2345-5705
2717-3720
7
15
2019
08
23
الگوی جهاد در قرآن و ظرفیتهای راهبردی آن در حل بحرانهای جهان اسلام
271
296
FA
محمد
ستوده
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
m.sotode43@gmail.com
غلامرضا
بهروزی لک
استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
behroozlak@gmail.com
حسین
میرچراغ خانی
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم و پژوهشگر سیاسی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)
mir651986@gmail.com
با وجود بحرانهای متعدد در جهان اسلام، این پرسش مطرح میشود که برنامه عملی <em>قرآن</em> برای برونرفت از این بحرانها چیست. میتوان گفت الگوی جهاد یکی از محوریترین برنامههایی است که ظرفیتهای راهبردی و نقش تعیینکنندهای در حل بحرانهای خرد و کلان جهان اسلام دارد. بهرغم وجود پژوهشهای گسترده درباره جهاد در <em>قرآن</em>، تاکنون الگوی جهاد به ترتیبی که در <em>قرآن</em> بیان شده تدوین نگردیده است. در این پژوهش با اتکا به نظام معرفتشناسی اسلامی با رویکرد تفسیر موضوعی و روش منطقی تولید نظریه، الگوی جهاد برای نخستینبار بهصورت مدون تبیین شده است. یافته مقاله اینچنین قابل ارائه است که سازه مفهومی الگوی جهاد بر مفاهیم سهگانه «موقعیت»، «توان» و «تکلیف» بنا شده است و ساختار اجرایی الگوی جهاد راهبردهای چهارگانه تبیین، تجهیز، تحریک و تهدید (اقدام و عمل) را دربرمیگیرد که بهصورت فرایندی با الهام از مفاهیم سهگانه، اولویت عملکردی پیدا میکنند. پویایی الگوی جهاد، مبتنی بر چرخه تلاش جهت انجام تکلیف و چرخه تلاش جهت بهبود موقعیت، دور پویا و قدرتِ محرکهای را ایجاد میکند که امنیت و سعادت جوامع اسلامی را به ارمغان میآورد.
اسلام,قرآن,الگوی جهاد,نظریه,بحران,راهبرد
https://ipr.isri.ac.ir/article_102550.html
https://ipr.isri.ac.ir/article_102550_0e159497627324d666b495c4e59f11df.pdf
پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)
پژوهش های سیاست اسلامی
2345-5705
2717-3720
7
15
2019
08
23
ارزیابی کارآمدی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در تحقق عدالت سیاسی با تأکید بر مناصب سیاسی
297
320
FA
علی
محمدی ضیاء
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
amohamadi19@gmail.com
محمد تقی
آل غفور
استادیار و مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
ghafoor@bou.ac.ir
کارآمدی نظام سیاسی جمهوری اسلامی به جهت پیوند با بقا و پایداری نظام، از اهمیت بسیاری برخوردار است. از سویی این مهم سبب شده ارزیابی کارآمدی در تحقق عدالت سیاسی بهعنوان اصلیترین هدف نظام جمهوری اسلامی اهمیت آن را دوچندان کند. لذا پژوهش حاضر در پاسخ به این سؤال اصلی که نظام سیاسی جمهوری اسلامی در تحقق عدالت سیاسی در توزیع مناصب سیاسی به چه میزان موفق بوده است، این فرضیه را مطرح میکند که در عرصه برابری در دسترسی به مناصب سیاسی همواره شرایطی برابر برای تودههای مردم در عرصه نامزدی تصدی مناصب سیاسی وجود داشته و اعمال محدودیتهای نهادهای نظارتی و مجری انتخابات در راستای اجرای قانون بوده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که در عرصه برابری همواره حضور برابر گونه مردم در عرصه نامزدی تصدی مناصب سیاسی وجود داشته و با گذشت زمان شاخص فضیلت و شایستگی نیز در تصدی مناصب سیاسی بیشازپیش مورد توجه و رعایت قرار گرفته است.
کارآمدی,عدالت سیاسی,جمهوری اسلامی,مناصب سیاسی
https://ipr.isri.ac.ir/article_102552.html
https://ipr.isri.ac.ir/article_102552_4a8875f050fda47c880f669eb1b862cf.pdf
پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)
پژوهش های سیاست اسلامی
2345-5705
2717-3720
7
15
2019
08
23
خروج امریکا از برجام و مقابله با راهبرد بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران
322
348
FA
محمد صادق
کوشکی
استادیار علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
m.s.koushki@ut.ac.ir
اسماعیل
شفیعی
استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا
esmaeilshafiee@iaush.ac.ir
عزیز
غضنفری
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه آزاد شهرضا
ghazanfari_58@yahoo.com
مقاله حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که چه زمینهها و علتهایی را میتوان برای خروج امریکا از توافق هستهای ارائه کرد. بدون بررسی زمینهها و عوامل مؤثری که در اتخاذ تصمیمات سیاست خارجی امریکا مؤثر است، نمیتوان اقدام امریکا درزمینه خروج از برجام و آغاز جنگ اقتصادی بر ضد ایران را ریشهیابی کرد. در این مقاله، از «نظریه پیوستگی جیمز روزنا» سود جستهایم. روزنا که در مدلهای نظری تجزیهوتحلیل رفتارهای سیاست خارجی، نماینده تلفیق دو سطح تحلیل خرد و کلان بهشمار میرود، بر این باور است که در بررسی و تحلیل سیاست خارجی هر کشوری باید به پنج دسته متغیرهای اصلی فرد، نقش، حکومت، جامعه و درنهایت نظام بینالملل توجه شود. یافته این پژوهش در زمینه خروج امریکا از برجام و مقابله با راهبرد بازدارندگی نامتقارن ایران نشان میدهد که اگرچه دال مرکزی این پدیده متغیر فردی و شخصیتی ترامپ است، اما سایر متغیرها، بهرغم تأثیرگذاری مستقیم بر سیاست خارجی امریکا در قبال ایران، بیشتر در نقش عوامل واسط، تحریکساز و تأثیرگذار فرصتجویانه در بستر شرایط شخصیتی ترامپ ظاهر شدهاند.
امریکا,سیاست خارجی,پرونده هستهای,برجام,بازدارندگی
https://ipr.isri.ac.ir/article_102553.html
https://ipr.isri.ac.ir/article_102553_7e25f6549917cc2998756f7e45ae879f.pdf