پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57051220130922Path (Sirāt) Metaphor and Secularism in Sayyid Qutb's Political Thoughtاستعاره صراط و سکولاریسم در اندیشه سیاسی سید قطب113745060FAابراهیم برزگراستاد گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20130623The present article tries to answer this question: How Sayyid Qutb, as a distinguished Sunni thinker and one of the pioneers of awakening in the Islam world, who had a great and lasting effect on the Islamic movements and thinkers, analyzed and criticized Secularism on the basis of Path (Sirāt) metaphor in two circumstances of producing content and rhetorical interpretation? (Question) From Sayyid Qutb's point of view, western world, which has an undeniable effect on other parts of the world, and also Islam world face a crisis resulting from Secularism (Hypothesis). In the present article, we have tried to prove this hypothesis through content analysis and interpretation method (Method), and to show the saving power of Islam for getting rid of Secularism crisis. Proving the unique role of Islam and Islamic Rise in sketching the future of the world is one of the results which we achieved in this article (Findings).این مقاله در پی پاسخ دادن به این پرسش است که چگونه سید قطب، بهمنزلة یکی از متفکران برجستة اهل سنت و از پرچمداران بیداری در جهان اسلام، که اثر فراوان و ماندگاری بر اندیشمندان و نیز جنبشهای جهان اسلام داشتهاست، بر مبنای استعارة صراط، در دو موقعیت تولید محتوا و تولید تعبیر بیانی، به تحلیل و نقد سکولاریسم پرداختهاست (سؤال). از نظر سید قطب، جهان غرب، که اثری انکارناپذیر بر دیگر مناطق دنیا دارد، و نیز جهان اسلام با بحران ناشی از سکولاریسم مواجهاند (فرضیه). در مقالة حاضر، اثبات این فرضیه را از طریق تحلیل محتوا و شیوة تفسیری پی گرفته (روش) و در پی نشان دادن نیروی نجاتبخش اسلام برای رهایی از بحران سکولاریسم بودهایم (هدف). اثبات نقش بیبدیل اسلام و خیزش اسلامی در ترسیم آیندة جهان از نتایجی است که در این مقاله بدان دست یافتهایم (یافتهها).https://ipr.isri.ac.ir/article_45060_5861f68b4ef9abce57b236cbcabed79b.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57051220130922Approaches of the Holy Quran's Political Studiesرویکردهای مطالعات سیاسی در قرآن کریم396245061FAغلامرضا بهروزی لکدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلومJournal Article20130626The Holy Quran, the most certain divine message for human felicity, in spite of being always at all people of the world's disposal after revelation, has not been given serious attention in solving cumbersome problems which prevents man from achieving felicity. To fill this gap the following question must be answered: How can we solve political problems by utilizing the Holy Quran? (Objective) Discovering this" How" is possible through thematic interpretation of politics in the Quran and its authorization along with islamization of political knowledge (Hypothesis). Investigating this hypothesis depends on the identification and explanation of approaches of political studies in the Holy Quran (Method) with the intention of showing the scientific authority of the Quran (Objective). Accordingly, it should be mentioned that second rate studies (the influence of the Quran on political studies) are preferable to first rate studies (investigating the political viewpoints of the Quran) (Findings).قرآن کریم، این متقنترین پیام الهی برای سعادت بشر، هرچند پس از نزول همواره در اختیار جهانیان بودهاست، تاکنون برای گشودن گرههای دستوپاگیری که بشر را از سعادت بازداشته مورد توجه جدی قرار نگرفتهاست. برای جبران این خلأ باید به این پرسش پاسخ داد که چگونه میتوان با بهرهگیری از قرآن کریم معضلات سیاست را حلوفصل کرد (سؤال). کشف این چگونگی از طریق تفسیر موضوعی سیاست در قرآن و مرجعیتبخشی به آن، همسو با اسلامیسازی دانش سیاسی، میسر است (فرضیه). بررسی این فرضیه منوط به شناسایی و تبیین رویکردهای مطالعات سیاسی در قرآن کریم است (روش)، با این نیت که مرجعیت علمی قرآن به تصویر کشیده شود (هدف). برایناساس، باید گفت مطالعات درجه دوم (تأثیر قرآن بر مطالعات سیاسی) بر مطالعات درجه اول (بررسی دیدگاههای سیاسی قرآن) رجحان دارد (یافتهها).https://ipr.isri.ac.ir/article_45061_4f1e0baf252f181a5fc034db180a635c.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57051220130922Ethics and Politics in Transcendent Wisdomاخلاق و سیاست در حکمت متعالیه638245062FAنجمه کیخااستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه قمJournal Article20130622Although a lot of research has been done on the relationship between ethics and religion and also their interaction with various sciences, a clear picture of the relationship of ethics and politics in the light of Sharia, for solving the existing doubts, is not presented. In this regard, Mulla Sadra Shirazi established a new philosophical system (transcendent wisdom) to show the relation of ethics and politics, which was comprehensive of intellect and revelation. However, the question to be answered is how he could achieve this (Question). In transcendent wisdom, since ethics makes use of two sources of intellect and revelation, it possesses the required capability to have relationship with politics (Hypothesis). Investigating the relationship between wisdom and Sharia in transcendent wisdom and then analyzing the relationship between ethics and politics is a way of assessing the hypothesis of the present article (Method). In this comparison we have sought to show that the ethics which is originated from wisdom and Sharia, with a comprehensive look at the dimensions of man and community, can promise the Utopia (Objective). The need for simultaneous attention to wisdom, Sharia, ethics, man and community, as the tools of achieving the Utopia, is from among the results of the present article (Findings).هرچند تاکنون در باب رابطة اخلاق و شریعت و نیز ارتباط متقابل آن دو با علوم گوناگون، از جمله سیاست، پژوهشهای بسیاری صورت گرفته، تصویر روشنی از ارتباط اخلاق و سیاست در پرتو شریعت، برای حل ابهامات موجود، ارائه نشدهاست. دراینخصوص، ملاصدرای شیرازی، برای نشان دادن نسبت اخلاق و سیاست، دستگاه فلسفی ویژهای بنا نهاد (حکمت متعالیه)، که جامع عقل و وحی بود، هرچند باید به این سؤال پاسخ داد که او چگونه توانست به این امر توفیق یابد (سؤال). در حکمت متعالیه، اخلاق، به دلیل سیراب شدن از دو منبع عقل و وحی، دارای قابلیت لازم برای ارتباط یافتن با سیاست است (فرضیه). بررسی ارتباط حکمت و شریعت در حکمت متعالیه و سپس واکاوی رابطة اخلاق و سیاستْ راهی برای سنجش فرضیة مقالة حاضر است (روش). در این مقاله درصدد بودهایم نشان دهیم اخلاقِ برخاسته از دو منبع حکمت و شریعت، با نگاهی جامع به ابعاد انسان و جامعه، میتواند نویدبخش مدینة فاضله باشد (هدف). لزوم توجه همزمان به حکمت، شریعت، اخلاق، انسان و جامعه، بهمنزلة لوازم دستیابی به مدینة فاضله، از نتایجی است که در این مقاله بدان دست یافتهایم (یافتهها).https://ipr.isri.ac.ir/article_45062_c9d48bd7ffbbe20d8f042b0a1b467072.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57051220130922Politics in Liberal Islam (Reviewing the Political Thoughts in the Discourse of Turkish Moderate Islam)سیاست در اسلام لیبرالی (بررسی و نقد اندیشههای سیاسی در گفتمان اسلام میانهرو ترکی)8311145063FAمرتضی شیرودیدانشیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه امام صادق(ع)رسول نوروزی فیروزپژوهشگر گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0001-8998-6088Journal Article20130624The emergence of the moderate Islam thought in Turkey and its dominance in the sociopolitical arena in this country is one of the phenomena in the Islam world which needs serious consideration. After the Islamic Awakening movement, it has been tried to introduce this discourse- which has been able to pass Ataturk's rigid laicism and push political Islamists (Erbakani) to the margin based on a pluralistic understanding of Islam – as a pattern for a desired Islamic government in modern political systems and a model of the Islamic revolution of Iran for Arab countries. The question which caused the authors of the present article to investigate the political approaches of moderate Islam is: what are the features of this discourse that western countries seek to use it as a pattern for Islamic countries? (Question) To answer this question, the authors believe that the existence of a kind of Sufi inclination in Turkish moderate Islam and its integration with western thoughts has caused this interpretation of Islam to be more applicable in this country and the same issue is reflected in the political approaches of this discourse (Hypothesis). Hence, to prove this claim, the present work, while presenting a brief report of the process of the emergence of this discourse in Turkey and introducing its founders and leaders, the approach of this discourse towards the position of politics in Islam and other related issues- like the role of government in Islamic community, Islam and western liberalism, Islam and revolution and also Islamic civilization- are investigated (Method). The authors of the present article, who tried to show the challenges of Turkish liberal Islam in confronting political Islam (Objective), reached some conclusions such as the implementation of new Ottoman thought in Turkish moderate Islam and also the activities of Erdogan's government to propagate a new kind of religious Secularism.ظهور اندیشة اسلام میانهرو در ترکیه و حاکمیت یافتن آن در عرصة اجتماعی و سیاسی این کشور از جمله رویدادهای جهان اسلام است که توجهی جدی را میطلبد؛ پس از نهضت بیداری اسلامی، تلاش میشود این گفتمان ـ که، با اتکا بر برداشتی کثرتگرایانه از اسلام، توانستهاست در عرصة داخلی از سد لائیسیتة متصلب آتاتورکی عبور کند و نیز اسلامگرایان سیاسی (اربکانی) را به حاشیه براند ـ الگویی برای حکومتداری مطلوب اسلامی در نظامهای جدید سیاسی و بدیلی برای جریان انقلاب اسلامی ایران در کشورهای عربی معرفی شود.<br /> پرسشی که موجب شدهاست نگارندگان این مقاله به بررسی رویکردهای سیاسی اسلام میانهرو همت گمارند این است که اساساً ویژگیهای این گفتمان چیست که کشورهای غربی درصددند آن را الگویی برای کشورهای اسلامی قرار دهند (سؤال). در پاسخ به این پرسش، نویسندگان بر این باورند که وجود نوعی گرایش صوفیانه در اسلام میانهروِ ترکی و تلفیق آن با اندیشههای غربی سبب شدهاست این قرائت از اسلام، در این کشور، قابلیت اجرایی بیشتری بیابد و همین مسئله در رویکردهای سیاسی این گفتمان نیز متبلور شود (فرضیه)؛ ازاینرو، برای اثبات این مدعا، در این نوشتار، ضمن بیان گزارشی اجمالی از فرایند ظهور این گفتمان در ترکیه و معرفی مؤسسان و رهبران آن، رویکرد این گفتمان به جایگاه سیاست در اسلام و موضوعات مرتبط با آن ـ همچون نقش دولت در جامعة اسلامی، اسلام و لیبرالیسم غربی، اسلام و انقلاب و نیز تمدن اسلامی ـ بررسی شدهاست (روش). نویسندگان این مقاله، که در پی نشان دادن چالشهای اسلام لیبرالی ترکی در مصاف با اسلام سیاسی بودهاند (هدف)، به نتایجی دست یافتهاند که از آن جمله عملیاتی شدن تفکر نوعثمانی در اسلام میانهروِ ترکی و نیز اقدام دولت اردوغان در ترویج نوع جدیدی از سکولاریسم دینی است (یافتهها).https://ipr.isri.ac.ir/article_45063_58ff7d5295a279cd3c152274a8404961.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57051220130922Identifying the Theoretical Foundations of the Islamic Discourse of Development Based on Religious Teachings and Imam Khomeini's Political Thoughtsشناسایی مبانی نظری گفتمان اسلامی توسعه با محوریت آموزههای دینی و اندیشههای سیاسی امام خمینی(ره)11313245064FAمحسن عبداللهیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه لرستانJournal Article20130623Applying western discourse of development in Muslim countries has had some unpleasant results, one of which has been Muslims' doubt on various and modern dilemmas of development. But what is the way that Islam opens in confronting contemporary western theories of development? (Question) Islamic discourse of development, being affected by changes of Islam history and religious reform movements, has opened a new way for Muslims based on religious teachings and Imam Khomeini's political thoughts (Hypothesis). Investigating this discourse is possible in the light of considering religious unity, Islamic integrity, national interests and its effect on the birth and continuity of development (Method). In the present article, we have tried to prove that Islamic discourse of development in its theoretical and practical principles enjoys appropriate firmness and consolidation (Objective). Also, we concluded that the need for public determination for implementation of the Islamic discourse, the need for establishing suitable and active civil institutions, and people's diligence and care for religious values are the prerequisites for achieving development (Findings).کاربست گفتمان غربی توسعه در کشورهای مسلمان نتایجی ناگوار در پی داشته، که از آن جمله تردید مسلمانان بر سر دوراهیهای متعدد و نوین توسعه بودهاست، اما بابی که اسلام در رویارویی با نظریههای معاصر غربی توسعه میگشاید چیست (سؤال)؟ گفتمان اسلامی توسعه، با اثرپذیری از تحولات تاریخ اسلام و جنبشهای اصلاح دینی، با محوریت آموزههای اسلامی و اندیشههای سیاسی امام خمینی، راهی نو فراروی مسلمانان گشودهاست (فرضیه)، که بررسی آن در پرتو توجه به وحدت دینی، پیوستگی اسلامی و منافع ملی و نیز تأثیر آن بر تولید<br /> و تداوم توسعه میسر است (روش). در مقالة حاضر کوشیدهایم ثابت کنیم که گفتمان اسلامی توسعه در مبانی نظری و عملی خود از استحکام لازم برخوردار است (هدف). همچنین، نتیجه گرفتهایم که لزوم عزم عمومی برای پیادهسازی گفتمان اسلامی، ضرورت تأسیس نهادهای مدنی مناسب و فعال در این راه و نیز اهتمام مردم به ارزشهای دینی پیشنیاز دستیابی به توسعه به شمار میآید (یافتهها).https://ipr.isri.ac.ir/article_45064_b1e90a1c637ccd67b8c9abbbfa7bc96c.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57051220130922Identifying the Theoretical Foundations of the Islamic Discourse of Development Based on Religious Teachings and Imam Khomeini's Political Thoughtsمعرفی و نقد کتاب شیطانی که ما میشناسیم (نحوة برخورد با ابرقدرت جدید ایران)13315445065FAجواد امامجمعهزادهدانشیار گروه علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه اصفهانمحسن محمدی الموتیدانشجوی دکترای روابط بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانJournal Article20130628Applying western discourse of development in Muslim countries has had some unpleasant results, one of which has been Muslims' doubt on various and modern dilemmas of development. But what is the way that Islam opens in confronting contemporary western theories of development? (Question) Islamic discourse of development, being affected by changes of Islam history and religious reform movements, has opened a new way for Muslims based on religious teachings and Imam Khomeini's political thoughts (Hypothesis). Investigating this discourse is possible in the light of considering religious unity, Islamic integrity, national interests and its effect on the birth and continuity of development (Method). In the present article, we have tried to prove that Islamic discourse of development in its theoretical and practical principles enjoys appropriate firmness and consolidation (Objective). Also, we concluded that the need for public determination for implementation of the Islamic discourse, the need for establishing suitable and active civil institutions, and people's diligence and care for religious values are the prerequisites for achieving development (Findings).روابط خصمانة آمریکا با ایران، پس از انقلاب اسلامی، موجب شد بسیاری از امریکاییها به نگارش کتاب و مقاله دربارة ایران گرایش یابند، که رابرت بائر، نویسندة کتاب <em>شیطانی که ما میشناسیم</em> (نحوة برخورد با ابرقدرت جدید ایران)، از این جمله است. باوجوداین، باید پرسید که آیا آنان توانستهاند تصویری متفاوت از ایران امروز (جدید) نشان دهند (سؤال)؟ نویسندة این کتاب ـ هرچند کوشیدهاست، به منظور ترغیب دولتمردان امریکا به مذاکره با ایران، سیمای جدیدی از ایران، در حکم ابرقدرتی منطقهای، ترسیم کند ـ با تهاجمی و توسعهطلبانه دانستن سیاستهای ایران، عملاً، نتوانستهاست امریکاییها را به مفاهمه با ایران متقاعد کند (فرضیه). نویسندگان مقالة حاضر کوشیدهاند، ضمن معرفی اجمالی اثر رابرت بائر، به تحلیل آن بپردازند (روش) تا نشان دهند نوشتههایی چون کتاب مزبور، همچنان، بهگونهای ضمنی و ظریف، در پی ترسیم تصویری شیطانی از ایراناند (هدف). گره خوردن تصویری که امریکاییها از ایران ترسیم کردهاند با دیدگاههای صهیونیستی، پی نبردن نویسندگان و مسئولان امریکایی به ماهیت درونی انقلاب اسلامی و کشف زمینهسازیهای امریکا برای سرکوب بیشتر هلال شیعی و هارتلند آن، یعنی ایران، از نتایج این مقاله است (یافتهها).https://ipr.isri.ac.ir/article_45065_cf81bcc8851b98766ccc3c38d746c138.pdf