پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57051320131221The Pattern of Sociopolitical Change from the Holy Quran’s Point of View with a Comparative Attitude to the Islamic Revolution of Iranالگوی تغییر و تحول سیاسی ـ اجتماعی از منظر قرآنکریم؛ با نگرشی تطبیقی بر انقلاب اسلامی ایران93645045FAکاظم سیدباقریاستادیار گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی0000-0002-4856-1726Journal Article20130923Despite all historical efforts of man all over the world, he has not reached the desired community yet, and also has not dealt with an effective attempt in reproduction of divine patterns derived from revelation to treat his present day pains. Therefore, the present article seeks to answer this question: What is the pattern of sociopolitical change from the Holy Quran’s point of view? (Question) In the Holy Quran’s pattern of sociopolitical change, regarding the basis of anthropology of free will, responsibility and efforts to establish justice and <em>jihad</em>,the change starts from inside and with correction in different levels can lead the undesired community towards the desired one, as these changes started at the time of the Islamic Revolution of Iran and political thought of Imam Khomeini. (Hypothesis) In today’s hasty and changing world, identifying the patterns of sociopolitical change from the viewpoint of the political thought of Islam, especially the Holy Quran’s, is very important. (Objective) In the words of God, there is a different and distinguished pattern for sociopolitical change which has been tried to achieve using <em>Ijtihadi</em> method of interpretation (<em>tafsir</em>). (Methodology) Presenting the pattern of sociopolitical change in the Holy Quran which is based on elements such as man’s free will, his ability to change, his responsibility in political change and his constant responsibility in change is new. (Finding)بهرغم همة تلاشهای تاریخی انسان در شرق و غرب عالم، او همچنان به جامعة مطلوب دست نیافته و نیز، به تلاشی مؤثر در بازتولید الگوهای آسمانی منبعث از وحی برای درمان دردهای روز خویش نپرداخته است؛ ازاینرو، نوشتة حاضر در پی پاسخ به این مسئله است که: الگوهای تغییر و تحول سیاسی- اجتماعی از نظرگاه قرآن چیست؟ (سؤال). در الگوی قرآنی تغییر و تحول سیاسی- اجتماعی، با در نظر داشتن دو مبنای انسانشناختی اختیار، مسئولیت و سازکارهایی چون تلاش برای برپایی عدالت و جهاد، دگرگونی از درون انسان آغاز شده و با اصلاح در سطوح مختلف میتواند جامعة نامطلوب را بهسوی جامعة مطلوب راهبری کند، آنسان که این تغییرات در دورة انقلاب اسلامی ایران و اندیشة سیاسی امام خمینی آغاز شده است. (فرضیه) در دنیای شتابنده و در حال دگرگونی، شناخت الگوهای تحول سیاسی- اجتماعی آن هم از منظر اندیشة سیاسی اسلام به ویژه قرآن کریم، پُراهمیت است. (هدف) در کلام خداوند، الگویی متفاوت و متمایز برای تحول سیاسی- اجتماعی وجود دارد که تلاش شده تا با روش تفسیر اجتهادی، به دست آید. (روش) ارائة الگوی تغییر و تحول سیاسی در قرآن که مبتنی بر عناصری چون اختیار انسانی، توانایی او بر تغییر، مسئول بودن در تحول سیاسی و همیشگیاش در برابر تغییر، جدید است. (یافته)https://ipr.isri.ac.ir/article_45045_77a4adafb385246556927bbf9065c303.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57051320131221The “Why” of the Fluctuation between Semi-Presidential, Semi-Parliamentary, and Parliamentary Patterns in the Islamic Republic of Iranچرایی نوسان بین الگوهای نیمهریاستی، نیمهپارلمانی وپارلمانی در جمهوری اسلامی ایران376545046FAعلی علیحسینیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانعلی ابراهیمیکارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه اصفهانJournal Article20130924One of the achievements of the Islamic Revolution is the dominance of the democratic method in managing the country based on the patterns of political system which are taken from separation of powers thought; a thought that associates other systems and in the light of this thought and regarding the realities in the Islamic Republic of Iran, semi-parliamentary and semi-presidential patterns dominated the country. The present article seeks to analyze the “why” of the acceptance and fluctuation between the semi-parliamentary and semi-presidential patterns and the tendency towards parliamentary system in the Islamic Republic of Iran. (Question) In the Islamic Republic of Iran, choosing any of these two patterns aimed at a better management of and acceleration in the country’s affairs, and now with the same reason, a new tendency is towards that pattern. (Hypothesis) The article seeks to figure out the reasons for the tendency towards the semi-parliamentary, semi-presidential and parliamentary systems. (Objective) The authors believe that answering the question and testing the hypothesis relies on the legal-historical investigation of the events happened after the Islamic Revolution. (Methodology) The appearance of the problems in the scope of the president’s legal authority, legislative power and judiciary along with other basis such as the need for increasing the role of people, set the ground for the tendency towards change in the structure of the Constitution and a desire for parliamentary system. (Finding)از دستاوردهای انقلاب اسلامی، غلبة شیوة دموکراتیک (مردمی) در ادارة کشور بر اساس الگوهای نظام سیاسی برآمده از اندیشة تفکیک قوا است؛ اندیشهای که تداعیگر نظامهای مختلف است که در پرتو آن و با توجه به واقعیتهای موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران، الگوی نیمهپارلمانی و نیمهریاستی در کشور سیطره یافت. این نوشتار درصدد است تا چرایی پذیرش و نوسان بین دو الگوی نیمهپارلمانی، نیمهریاستی و گرایش مجدد به نظام پارلمانی در جمهوری اسلامی ایران را تحلیل کند. (سؤال) انتخاب هر یک از این دو الگو، در جمهوری اسلامی ایران به جهت ادارة بهتر و تسریع در امور کشور صورت گرفته و اینک به همین دلیل،گرایش مجدد بدان روی نمایانده است. (فرضیه) مقاله درصدد است تا دلیلهای رویکرد به نظامهای نیمهپارلمانی، نیمهریاستی و پارلمانی را دریابد. (هدف) نویسندگان معتقدند پاسخ به سؤال و سنجش فرضیه در گرو بررسی حقوقی-تاریخی حوادث پس از انقلاب اسلامی میسر است. (روش) بروز مشکلات در حوزة اختیارات رئیسجمهوری، قوة مقننه و قوة قضائیه در کنار زمینههای دیگری چون ضرورت افزایش نقشآفرینی بیشتر مردم، رویکرد به تغییر در ساختار قانون اساسی و میل مجدد به نظام پارلمانی را زمینهسازی میکند. (یافته)https://ipr.isri.ac.ir/article_45046_a56dda8c9ac8bab4a62c14e7a6d32877.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57051320131221The Impact of Shiite’s Messianism on Political Development of Shia Communities in the Occultation Era Based on Three Components of Wisdom, Affection, and Justiceتاثیر موعودگرایی شیعی بر توسعه سیاسی جوامع شیعه در دوران غیبت، مبتنی بر سه مؤلفة حکمت، مَحبت و عدالت679045048FAمرتضی شیرودیدانشیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه امام صادق(ع)احمد عزیزخانیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامهJournal Article20130927Political development is one of the challenging issues of the contemporary world; therefore it has attracted different theories and has kept many communities busy. On one hand, the West believes that the path to political development is only possible at the light of utilizing western patterns, while the experience of human communities has shown something else! Of course, in this regard, on the contrary, measuring the relationship between Shia Messianism on political development, very few investigations have been done in Shiite communities. So, we still face this question: What is the role of Shiite Messianism on the political development of Shiite communities in the contemporary world? (Question) Mahdiism doctrine as the basis for Shiite Messianism with three components of wisdom, affection, and justice will have a direct impact on political development in contemporary Shiite communities. (Hypothesis) Trying to find the answer and testing the hypothesis leads us to a native pattern based on Mahdiism components for Shiite communities in political development. (Objective) Proving the dependency of political development on native aspects relies on the investigation of the relationship between political rationality, public participation, economical equalities and the three components of Mahdiism doctrine. (Methodology) The inefficiency of linear models of development and relying on Mahdiism components for political development at the light of looking at the future of the Promised are the results of the present article. (Findings)توسعة سیاسی، از مسائل پرچالش دنیای معاصر است؛ از این رو،نظریات گوناگونی را به خود جلب ساخته و جوامع بسیاری را به خود مشغول داشته است. از سویی، غرب بر آن است که مسیر توسعة سیاسی تنها در پرتو کاربست الگوهای غربی میسر است در حالی که تجربة جوامع بشری، غیر از این را نشان داده است! البته در این زمینه، برخلاف، سنجش رابطة بین موعودگرایی شیعه بر توسعة سیاسی، بررسیهای اندکی در جوامع شیعی صورت گرفته است. پس همچنان با این پرسش مواجهایم: موعودگرایی شیعی چه نقشی در توسعة سیاسی جوامع شیعی در دنیای معاصر دارد؟ (سؤال) دکترین مهدویت به عنوان رکن موعودگرایی شیعی با سه مؤلفة حکمت، مَحبت و عدالت تأثیر مستقیم بر توسعة سیاسی در جوامع شیعی معاصر خواهد داشت. (فرضیه) تلاش برای یافتن پاسخ و آزمایش فرضیه ما را با الگویی بومی مبتنی بر مؤلفههای مهدوی برای جوامع شیعی در توسعة سیاسی مواجه میکند. (هدف) اثبات ابتنای توسعة سیاسی بر وجوه بومی در گرو بررسی رابطة عقلانیت سیاسی، مشارکت مردمی و برابریهای اقتصادی با سه مؤلفة دکترین مهدوی است. (روش) ناکارآمدی مدلهای تکخطّی توسعه، اتکا به مؤلفههای مهدوی جهت توسعة سیاسی در پرتو نگاه به آیندة موعود از نتایج این مقاله است. (یافته)https://ipr.isri.ac.ir/article_45048_ce1413dd13472f6b4cd14a128de8b2a5.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57051320131221Investigating the Relationship between Jurisprudence (Fiqh) and Politics at the Time of the Holy Prophet (PBUH)بررسی رابطه فقه وسیاست درعصر پیامبر اکرم(ص)9111145050FAاحمد رهداردانشآموختة حوزه علمیه قم و دکتری علوم سیاسیJournal Article20130928Islam is a political religion, and jurisprudence (<em>Fiqh</em>) which is the science of Islam’s rites and injunctions, inevitably enjoys political aspect. As a result, the system of Islamic injunctions (<em>Fiqh</em>) is arranged in such a way that its full realization was only possible in the form of the Islamic government of Medina, but in spite of the clarity in the interaction between the two fields of jurisprudence and politics at the time of the Holy Prophet (PBUH), their interaction is not so clear to us nowadays. (Question) Of course it should not be forgotten that understanding the relationship between jurisprudence and politics is only achievable in a systematic view to Islamic injunctions. (Hypothesis) It’s clear that the answer to the aforementioned question can guide us in achieving the means, features, aims, intentions etc, and in passing through “tribe-based society” of Hejaz to “<em>Wali</em>-based community” of Medina. (Objective) In the present research it is tried to review the political jurisprudence of Islam in its first period, i.e. the time of the Holy Prophet (PBUH), from its power generation perspective in the field of politics. (Methodology) Form the results of the article, it can be noted that the interaction between jurisprudence and politics at the time of the Prophet (PBUH) cannot be achieved through a posteriori understanding, but the way to implement political jurisprudence in the Islamic government in the contemporary era is possible by a priori understanding of the relationship between jurisprudence and politics.دین اسلام دینی سیاسی است و فقه، یعنی علم مناسک و احکام آن نیز ناگزیر وجه سیاسی دارد، در نتیجه، منظومة احکام اسلامی (فقه) به گونهای چینش شدهاند که تحقق کامل آنها جز در قالب تأسیس حکومت اسلامی مدینه میسر نمیشد اما بهرغم وضوح در تعامل دو حوزة فقه و سیاست در عصر پیامبر تعامل این دو امروزه بر ما چندان روشن نیست (سؤال) البته نباید فراموش کرد که فهم رابطة فقه و سیاست تنها در نگرش منظومهای به احکام اسلامی، دستیافتنی است. (فرضیه) این امر روشن است که پاسخ به سؤال پیشگفته ما را در دستیابی به ابزارها، خصایص، اهداف، نیات و ... در گذر از «جامعة قبیلهمحور» حجاز به «جامعة ولیّمحور» مدینه رهنمون میشود. (هدف) در پژوهش حاضر تلاش میشود فقه سیاسی اسلامی در نخستین دورة خود یعنی عصر پیامبر از زاویة قدرتزاییاش در حوزة سیاست، بازبینی گردد. (روش) از نتایج مقاله میتوان به این نکته اشاره کرد که با درکِ پسینی نمیتوان به تعامل فقه و سیاست در عصر پیامبر دست یافت اما راه برای اجرای فقه سیاسی در حکومت اسلامی در دوران معاصر با درکِ پیشینی رابطة فقه و سیاست میسر است. (یافته)https://ipr.isri.ac.ir/article_45050_775be6bab749db0558635c959039d507.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57051320131221The Political Philosophy of
Khwaja Shams al-Din Mohammad Hafez Shiraziفلسفه سیاسی خواجه شمسالدین محمد حافظ شیرازی11314245051FAمحمدعلی فتحاللهیاستادیار گروه تحقیقات سیاسی اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعاتمعصومه حسینیدانشجوی دکتری علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20130927Hafez is called <em>Khwaja</em> (master) since he had some courtier job and royal responsibility and also some of his poems reflect the circumstances of his time. So, Hafez should not be considered as having no political thought, advice or philosophy, although nothing is mentioned on politics about him. As a result, investigating the basis of the political philosophy of Hafez is the main concern of the present research. (Question) It seems that Hafez wrote poems on political criticism because of his poetical talent, fear of his time and pragmatic thought. (Hypothesis) The present article tries to show the basis of the political philosophy of Hafez and the delicacy of expressing sociopolitical criticism by the language of poetry. (Objective) Investigating the “world view” of Hafez can give any interested and skilful researcher the command to discover the hidden aspects of his political philosophy. (Methodology) Rejecting the political negligence of Hafez and emphasizing the delicacies in his <em>divan </em>(collection of poems) in intelligent and skilful expression of criticism on sociopolitical issues seems new. (Finding)به حافظ، خواجه گفتهاند ازآنرو که گاه از شغل دیوانی و وظیفة سلطانی بینصیب نبوده و ازسوی دیگر، بخشی از اشعار او بازتاب اوضاع روزگار خویش است. پس نباید حافظ را از اندیشه، اندرز یا فلسفة سیاسی بیبهره دانست هرچند از او چیزی در باب سیاستبهمیان نیامده است! بنابراین، جستوجوی محورهای اصلی فلسفة سیاسی حافظ، مسئله اساسی پژوهش است (سؤال). به نظر میرسد حافظ به سبب قریحة شاعرانه، ترس زمانه و اندیشة مصلحتگرایانه، سخن به شعر در نقد سیاسی گشوده است (فرضیه). این مقاله به دنبال نشاندادن بنیانهای فلسفة سیاسی حافظ و ظرافت بیان نقد سیاسی-اجتماعی به زبان شعر است (هدف). کاوِش در جهانبینی حافظ میتواند هر جستوجوگر هنرمند و علاقهمندی را به زوایای کشف نشدة فلسفة سیاسی او واقف سازد (روش). طرد بیتوجهی سیاسی حافظ و تأکید بر ظرایف دیوان وی در طرح هنرمندانه و زیرکانة نقد بر مسائل سیاسی- اجتماعی، بدیع و نو مینمایاند (یافته).https://ipr.isri.ac.ir/article_45051_43d2b4d29cf00460bbe3ac3ab8f75cff.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57051320131221Investigating the Geopolitical Role of Energy
in Conceptualization of the Shia Crescentبررسی نقش ژئوپلیتیک انرژی در مفهومسازی هلال شیعی14316745052FAافشین متقیاستادیار گروه جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمیمصطفی رشیدی. دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه تهرانمسعود معینیپوردانشجوی دکتری انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی و مدرس دانشگاه تهرانJournal Article20130924The Shia Crescent is a concept which is frequently repeated by Persian Gulf countries, especially Saudi Arabia, and Western countries in recent years and some Shiites and Iranians are also using it these days. The emergence of a new concept in the Middle East and conceptualization about Shiism which has an impact on the future of Shiites and Iran as the largest Shia country makes every researcher to think. Therefore, thinking about the nature of the Shia Crescent, the causes of its emergence and its impact on the position of the Islamic Republic of Iran and Shiites in the region is one of the necessities of conducting research on the issue of the Shia Crescent. So, the authors of the present article sought to answer this fundamental question: What is the geopolitical role of energy, with emphasis on oil, on the emergence of the Shia Crescent? (Question) America’s need to make his presence in the region legitimate and control oil resources has been the cause of the conceptualization and emergence of the Shia Crescent. (Hypothesis) The present article tries to achieve the position of energy in conceptualization of the Shia Crescent. (Objective) Answering the question and achieving the objective of the article is possible by collecting data using library and documentary research and analytic-explanatory method (Methodology) which leads to achieving such results as discovering a new position for Shia, colonial nature of the concept of the Shia Crescent and revealing the role of oil in creating a geopolitical concept. (Finding)هلال شیعی مفهومی است که در سالهای اخیر اعراب حوزة خلیج فارس، به ویژه عربستان سعودی و غربیها مرتب آن را تکرار میکنند و به تازگی برخی شیعیان و ایرانیان نیز، این مفهوم را به کار میبرند. ظهور یک مفهوم نو در منطقة خاورمیانه و مفهومسازی دربارة تشیع که در سرنوشت شیعیان و ایران که بزرگترین کشور شیعی تأثیرگذار محسوب میشود، هر پژوهشگری را به تفکر وامیدارد؛ از این رو، تأمل دربارة چیستیِ هلال شیعی و عوامل پیدایی آن و تأثیرش بر جایگاه جمهوری اسلامی ایران و شیعیان منطقه جزء ضرورتهای تحقیق در موضوع هلال شیعی است. بنابراین، نگارندگان در مقالة حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال اساسیاند که: انرژی با تأکید بر نفت، چه نقش ژئوپلیتیکی در پیدایی هلال شیعی دارد؟ (سؤال) نیاز امریکا برای مشروعیتبخشی به حضورش در منطقه و کنترل منابع نفتی سبب مفهومسازی و پیدایی هلال شیعی شده است. (فرضیه) این مقاله در دستیابی به جایگاه انرژی در مفهومسازی هلال شیعه است. (هدف) پاسخ به سؤال و نیل به هدف مقاله، با جمعآوری دادهها از طریق کتابخانهای، اسنادی و به شیوة تحلیلی- تبیینی میسر است (روش) که حاصل آن، دسترسی به نتایجی چون: کشف موقعیتی جدید برای شیعه، استعماری بودن مفهوم هلال شیعی و هویداسازی نقش نفت در خلق یک مفهوم ژئوپلتیکی است. (یافته)https://ipr.isri.ac.ir/article_45052_fc31b669f30ba4a02f411b53cde94610.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57051320131221Policies Governing Educational Objectives in Professor Motahari’s Epistemology and its Application in the Islamic Republic of Iranسیاستهای حاکم بر اهداف آموزشی در معرفتشناسی استاد مطهری و کاربست آن در نظام جمهوری اسلامی ایران16919245053FAسعید بهشتیدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطباییحسن ملکیدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطباییغلامرضا ویسیاستادیار مرکز مطالعات رفتاری-اجتماعی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادقJournal Article20130926Education and, consequently, trying to determine and explain the policies governing the objectives of the Islamic education is as old as Islam’s 1400 -year-old life. But these objectives in <em>Imami</em> Shiism have not been derived from Shiite scholars’ opinions because Shiites have been away from government and political power. Therefore, written works based on policies governing educational objectives from the epistemology of thinkers such as Professor Motahari in order to apply them in the Islamic Republic of Iran are not available. The present research after explaining the basics of Professor Motahari’s epistemology answers this fundamental question: What are the policies governing educational objectives in Professor Motahari’s epistemology? And how should it be applied in the Islamic Republic of Iran? (Question) The present writing assumes that policies like promoting spirituality, self improvement and developing creativity can be perceived from the foundations of Professor Motahari’s epistemology, policies which can dominate educational objectives. (Hypothesis) The aim is to present the policies governing educational objectives in Professor Motahari’s epistemology. (Objective) Data collection for the present research was done through library research. Then, data were evaluated based on description and analysis and using analytic-inferential method. (Methodology) Presenting the fourteen policies derived from Professor Motahari’s epistemology is new. (Finding)آموزش و، به تبع آن، تلاش برای تعیین و تبیین سیاستهای حاکم بر اهداف آموزش اسلامی قدمتی به درازای عمر 1400 ساله اسلام دارد. اما ارائة این اهداف در شیعة امامیه به دلیل دوری شیعه از حکومت و قدرت سیاسی از آرای اندیشمندان شیعی استخراج نشده است. ازاینرو، آثار مکتوبِ مبتنی بر سیاستهای حاکم بر اهداف آموزشی از معرفتشناسی اندیشمندانی چون شهید مطهری بهمنظور کاربست آن در نظام جمهوری اسلامی در دست نیست. پژوهش پیشِ رو پس از تبیین مبانی معرفتشناختی شهید مطهری به این پرسش اساسی پاسخ میدهد: سیاستهای حاکم بر هدفهای آموزشی در معرفتشناسی استاد مطهری کدام است؟ و کاربست آن در نظام جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟ (سؤال) گمان این نوشته بر آن است که میتوان از مبانی معرفتشناسی شهید مطهری سیاستهایی چون اشاعة معنویت، ارتقای خودشناسی، پرورش خلاقیت را دریافت، سیاستهای که میتوانند خود را بر اهداف آموزشی مسلط سازند. (فرضیه) مقصود ارائه سیاستهای حاکم بر اهداف آموزشی در معرفتشناسی استاد مطهری است. (هدف) گردآوری اطلاعات برای پژوهش حاضر از طریق تحقیق کتابخانهای است. آنگاه، دادهها مبتنی بر توصیف و تحلیل و با روش تحلیلی و استنباطی به سنجش گذاشته می شده است. (روش) عرضه سیاستهای چهاردهگانه مستخرج از معرفتشناسی شهید مطهری سخن تازهای است. (یافته)https://ipr.isri.ac.ir/article_45053_2fd40d99675627962a383180d0da5dc2.pdf