پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57053820160305Framing Social-Islamic Movements by Emphasizing the two Concepts of "Finding Identity" and "Adaptation"
(A Case Study of the Development of Political Islam in Sunni World)چارچوببندی جنبشهای اجتماعی اسلامی با تأکید بر دو مفهوم هویتیابی و انطباقسازی، بررسی موردی؛ رشد اسلام سیاسی در جهان اهل سنت113244857FAابراهیم برزگراستاد گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)احمد عزیزخانیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)Journal Article20151222During the last two centuries, the invasion of modernism to the Islamic world has been a chief issue which has caused different reactions. (History) However, the ambiguity in the bilateral relationship of social movements and Western modernity (Problem) has not been studied in the framework of identity and adaptation. (Background) However, the frameworks in which these movements operate and purposes which they wish to achieve (Question) have been controversial issues among thinkers. This paper presumes that Islamic movements have always looked for two fundamental concepts of "finding identity" and "adaptation" in a cultural setting. (Hypothesis) Therefore, these kinds of movements can be studies in a cultural framework and in the form of the two concepts of "finding identity" and "adaptation". (Objective) It is obvious that such studies can only be done in a descriptive-analytical atmosphere. (Methodology) <br /> Recovering the concept of "self" by referring to local and religious values in the framework of the "process" of finding identity as well as "efficiency" of Islamic societies in the framework of the "project" of adaptation are the common grounds of Islamic social movements specially in Sunni world.هجوم مدرنیته به دنیای اسلام، مسئله اصلی دنیای اسلام در دو سده اخیر بوده که واکنشهای متفاوتی را هم در پی داشته است. (تاریخچه)ولی ابهام در رابطه دو سویه جنبش های اجتماعی اسلامی و مدرنیته غربی(مسئله) در چارچوب هویت و انطباق سازی، مورد مطالعه قرار نگرفته است.(پیشینه)ما اینکه این جنبشها در چه چارچوبی عمل کرده و به دنبال دستیابی به چه اهدافی هستند (سؤال) محل بحث و مجادله اندیشمندان بوده است. این پژوهش بر آن است که جنبشهای اجتماعی اسلامی همواره دو مفهوم کلیدی هویتیابی و انطباقسازی را در بستری فرهنگی دنبال کردهاند. (فرضیه) بنابراین، این طیف از جنبشها را در چارچوبی فرهنگی و در قالب دو مفهوم هویتیابی و انطباقسازی میتوان مطالعه کرد. (هدف) بدیهی است که چنین مطالعاتی در فضایی توصیفی – تحلیلی قابل انجام است. (روش) بازیابی مفهوم خود با رجوع به ارزشهای دینی و بومی در چارچوب فرایند هویتیابی و همچنین کارآمدسازی جوامع اسلامی در چارچوب پروژه انطباقسازی، فصل مشترک جنبشهای اجتماعی اسلامی به ویژه در جهان اهل سنت بوده است. (یافته)پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57053820160305Modelling the Policy of Social Justice in post-Islamic Revolutionary Iran; An Answer to the Paradox of Two Ontological and Normative Narrativesالگوپردازی سیاست عدالت اجتماعی در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی؛ پاسخی به ناسازنمایی دو روایت هستیشناختی و هنجاری335644859FAمهدی براتعلی پوردانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20151226In the long-standing philosophical and social thinking, justice-seeking ideal has always had a prominent place, (History) but this ideal in both ontological and normative narratives is faced with paradox; (Problem) a problem which has not been systematically challenged yet. (History) The main question of the present article is: what is the answer of the Islaic Revolution to justice-seeking ideal in two ontological and normative narrations? (Question) Modelling the ideal of social justice in the Islamic Revolution of Iran simultanously implies two dimensions of individual actualization and social conformity. (Hypothesis) The present paper, along with investigating the paradox of these two narrations, seeks to present a model of social justice which is comatible with the words of the founder of the Islamic Revolution and the Constitution of the Islamic Republic. (Objective) <br />The article uses historical and text-oriented hermeneutic methods in studying the formation of communities and institutions in the post-revolutionary period and thinking about the general policies of economic, social, and cultural development programs. (Methodology) The implication of the ideal of social justice of the Islamic Revolutionary of Iran on two ontological and normative narrationssimultanously on two dimensions of social conformity and individual actualization and the comformity of this concept with distributive justice in the sense of equal opportunities, decreasing class distance and fulfilling basic needs of deprived people in the society are among the findings of the present article. (Finding)در اندیشهورزی دیرپای فلسفی و اجتماعی، آرمان عدالتخواهی همواره جایگاهی برجسته داشته است، (تاریخچه) اما این آرمان در هر دو روایت هستیشناختی و هنجاری با ناسازنمایی روبهرو است؛ (مسئله) گرهی که روشمند به چالش کشیده نشده است. (پیشینه) پرسش اصلی مقاله این است که انقلاب اسلامی به آرمان عدالتخواهی در دو روایت هستیشناختی و هنجاری چه پاسخی میدهد؟ (سؤال) الگوپردازی آرمان عدالت اجتماعی در انقلاب اسلامی ایران در دو روایت هستیشناختی و هنجاری، به طور همزمان بر دو وجه شکوفایی فردی و همنوایی جماعتی دلالت دارد. (فرضیه) این نوشتار همراه با واکاوی ناسازنمایی این دو روایت، درصدد ارائه الگویی از عدالت اجتماعی است که با سخنان بنیانگذار انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی تناسب داشته باشد. (هدف) مقاله، به ترتیب از دو روش تاریخی و هرمنوتیک متنمحور، در بررسی شکلگیری جماعتها و نهادسازیهای مردمی آغازین در دوره پس از انقلاب اسلامی و تأمل در سیاستهای کلی برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی بهره میجوید. (روش) دلالت آرمان عدالت اجتماعی انقلاب اسلامی ایران در دو روایت هستیشناختی و هنجاری، به طور همزمان بر دو وجه همنوایی جماعتی و شکوفایی فردی و همنشینی و سازگاری این مفهوم با عدالت توزیعی در معنای فرصتهای برابر، کاهش فاصله طبقاتی و رفع نیازهای اساسی محرومان جامعه، از نتایج مقاله است. (یافته)پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57053820160305Recognition and Analysis of the Principle of Autonomous Will and its Manifestation in Western Democracy with Benchmark of Islamic Political Thoughtبازشناسی و تحلیل اصل اراده خودآیین و تبلور آن در دموکراسی غربی با محک اندیشه سیاسی اسلام578044860FAمحمدرضا کریمی والااستادیار گروه معارف اسلامی، گرایش تخصصی کلام سیاسی دانشگاه قمJournal Article20160110In the perspective of West contemporary political philosophy, political and legal systems based on divine permission, with a background of ignoring the human spontaneity and autonomy are compatible with heteronomy of human will, and are untenable and unlawful. (History) The impact of this view has made the relationship between autonomy and the will of divine permission ambiguous, and it tries to give legitimacy to autonomous wills as the sole criterion of law and legality of juridical and political institutions! (Problem) So, recognition and analysis of the principle of autonomous will and its manifestation in Western democracy with benchmark of Islamic political thought is essential as a forgotten matter. (Background) Therefore, the main question of study is whether there is a relationship between autonomous will and its manifestation in democracy in the West and Islam? (Question) To answer this question, one could examine the possibility of Sophistic relativism, especially in influencing and directing the wills and domination of error principle over all West epistemic systems, and its non-compatibility with divine permission in accepting the self-imposed will in political aspects (Hypothesis), to provide a clear picture of this principle in contemporary rival schools (Objective) using the documentary-analytical method. Islam's avoidance from heteronomy of human will and its emphasis on the principle of non-compatibility between the autonomy of the will and absolute human self-regulating legislation, and on the autonomous will based on insight and knowledge are among the achievements of this article. (Finding)در فلسفه معاصر سیاسی غرب، نظامهای حقوقی و سیاسیِ مبتنی بر مأذونیت الهی، با صبغه نادیدهانگاری خودانگیختگی و خودمختاری انسان، ملازم با دیگرآیینی اراده انسانها و غیر قابل دفاع و نامشروع است. (تاریخچه) تأثیر این نگاه، رابطه مأذونیت الهی با خودآیینی اراده را با ابهام مواجه ساخته و درصدد است تا به ارادههای خودآیین به عنوان یگانه معیار قوانین و قانونیت نهادهای حقوقی و سیاسی مشروعیت ببخشد! (مسئله) از اینرو، بازشناسی و تحلیل اصل اراده خودآیین و تبلور آن در دموکراسی غربی با محک اندیشه سیاسی اسلام به مثابه موضوعی فراموش شده ضرورت مییابد. (پیشینه) لذا پرسش اصلی مقاله این است که چه رابطهای بین اراده خودآیین و تبلور آن در دموکراسی در غرب و اسلام وجود دارد؟ (سؤال)برای پاسخ به این پرسش میتوان احتمال نسبیتگرایی سوفیستی به ویژه در تأثیرگذاری و سودهیِ ارادهها و سیطره اصل خطا بر همه منظومههای معرفتی غرب و غیر منطبق بودن آن با ایده مأذونیت الهی در پذیرش اراده خودتحمیل را در وجه سیاسی (فرضیه) به قصد ارائه تصویری روشن از این اصل در دو مکتب فکری هماورد معاصر (هدف) با شیوه اسنادی ـ تحلیلی (روش) مورد بررسی قرار داد. پرهیز اسلام از دیگرآیینی اراده و اصل عدم ملازمه میان خودآیینی اراده و خودقانونگذاری مطلق انسان، بر خودمختاری ارادههای متکی بر بصیرت و آگاهی از دستاوردهای این مقاله است. (یافته)پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57053820160305SWOT Strategic Model in Analysis:
The Crisis of the Political Conduct of ISIS, Islamic Republic of Iran and Ways to Get out of itمدل راهبردی (swot) در تحلیلِ بحران رفتار سیاسی داعش، جمهوری اسلامی ایران و راههای برون رفت8110644861FAمرتضی شیرودیدانشیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه امام صادق(ع)Journal Article20160107ISIS is a new <em>Takfiri</em> group which is derived from al-Qaeda (History) and due to being new, it has remained unknown and because of the way it treats its surrounding phenomena like Syria, Iraq, and Iran, it has become even more ambiguous! (Problem) It should be mentioned that a lot of analyses have been done in order to know ISIS; however, most of them are journalistic and more importantly none of them uses SWOT model in its scientific analysis. (History) Therefore, the main question is this: How can the strategies of getting out of the crisis of political conduct of ISIS-Iran be presented based on the SWOT model? (Question) It seems that the method of reciprocal conduct of ISIS-Iran follows a lot of internal and external categories. (Hypothesis) Therefore, the present paper aims at achieving the political conduct of the two and presenting strategies to get out of the present crisis between them. (Objective) The SWOT model, which is based on the strengths, weaknesses, opportunities, and threats in two internal and external dimensions, helps the article in testing its hypothesis and reaching its goal. (Methodology) <br />Using the SWOT model in analyzing ISIS-Iran, combining and measuring the impacts of SWOT components regarding ISIS-Iran and presenting several strategies based on them, showing the inability of SWOT model in analyzing Eastern phenomena, and presenting several new models in analyzing political phenomena based on SWOT are the new points of this article. (Finding)داعش، گروه تکفیری جدیدی است که از درون القاعده برخاست (تاریخچه) و به دلیل تازگی، ناشناخته باقی مانده و به سبب شیوه برخوردش با پدیدههای پیرامونی مانند سوریه، عراق و ایران، بر ابهامات آن افزوده شده است! (مسئله) نباید کتمان کرد که تحلیلهای فراوانی در شناخت داعش صورت گرفته اما بیشتر آنها ژورنالیستی است و مهمتر اینکه در تحلیل علمی هیچیک از آنها از مدل swot استفاده نشده است. (پیشینه) لذا پرسش اصلی این است که چگونه میتوان بر اساس مدل تحلیلی swot راهبردهای برونرفت از بحران رفتار سیاسی داعش- ایران را ارائه کرد؟ (سؤال) به نظر میرسد شیوه رفتار متقابل داعشـ ایران از مقولات فراوان داخلی و بیرونی تبعیت میکند. (فرضیه) از اینرو، مقصود مقاله دستیابی به رفتار سیاسی آن دو و عرضه راهبردهای برونرفت از بحران موجود بین آنهاست. (هدف) مدل swot که بر قوتها، ضعفها، فرصتها و قوتها در دو بعد داخل و بیرون استوار است، مقاله را در پاسخ به سؤال، آزمایش فرضیه و نیل به هدف مذکور یاری میکند. (روش) نوبودن کاربست مدل swot در تحلیل داعش ـ ایران، ترکیب و سنجش تأثیر مؤلفههای swot درباره داعش ـ ایران و ارائه چند راهبرد بر پایه آن، نشان دادن ناتوانی swot در تحلیل پدیدههای شرقی، ارائه چند مدل جدید در تحلیل پدیدههای سیاسی به تأسی از swot از نکات جدید این مقاله است. (یافته)پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57053820160305The Future of Israel; Survival or Collapse, in the Framework of Peter Schwartz's Futures Study with Emphasis on the Viewpoint of the Supreme Leader of the Islamic Revolutionآینده اسرائیل؛ بقاء یا فروپاشی، در چارچوب نظریه آیندهپژوهی پیتر شوارتز با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری10713244862FAمهدی جاودانی مقدم. استادیار روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد قمعباس برجویی فردکارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قمJournal Article20151224Several solutions have been so far planned and performed in the realm of diplomacy in order to solve the crisis of Palestine; however, none of them have led to the solution of this crisis. Leaving Gaza, peace, and formation of an independent Palestinian government with limited sovereignty are among such attempts. (History) In the present article, by using theories of futures study in the framework of Peter Schwartz's theory, the impact of the proposed viewpoint of the Supreme Leader (i.e. referendum and arming the West Bank) on the future of the Zionist Regime is investigated. The question is: What is the impact of the Supreme Leader's viewpoint on the future of Israel? (Question) Population growth and return of Palestinians change the balance of population to the benefit of Palestinians and armed <em>Intifadah</em> in the West Bank will be the main security threats of Israel in the coming decades. (Hypothesis) <br />Presenting these two strategic viewpoints by the Supreme Leader aims at protecting the oppressed nation of Palestine against Western and Arab plans which are presented in order to recognize and maintain the security and survival of the Zionist Regime. (Objective) By using the scenario method, the present paper investigates the impact of the viewpoint of the Supreme Leader on the survival or collapse of Israel and fulfillment of the rights of Palestinians. (Methodology) These two futuristic viewpoints can be regarded as the main reasons of hastening the collapse of the Zionist Regime. (Finding)تاکنون راه حلهای متعددی در عرصه دیپلماسی برای بحران فلسطین طرح و اجرا شده، (تاریخچه) در حالی که هیچیک به حل بحران منجر نشده است. (مسئله) البته کوششهایی برای تبیین این راه حلها صورت گرفته، اما بحران فلسطین در نگاه آیندهپژوهی و رهبری انقلاب مورد بررسی قرار نگرفته است. (پیشینه) خروج از غزه، طرح صلح و تشکیل دولت مستقل فلسطینی با حاکمیت محدود را میتوان از جمله این کوششها دانست. در این مقاله با استفاده از نظریات آیندهپژوهی در چارچوب نظریه پیتر شوآرتز، تأثیر دیدگاه پیشنهادی مقام معظم رهبری (برگزاری همهپرسی و تسلیح کرانه باختری) بر آینده رژیم صهیونیستی بررسی شده است. پرسش مطرح این است که دیدگاه ایشان، چه تأثیری در آینده اسرائیل خواهد داشت؟ (سؤال) رشد جمعیت و بازگشت آوارگان فلسطینی موجب بر هم خوردن موازنه جمعیتی به سود فلسطینیها میشود و انتفاضه مسلحانه در کرانه باختری تهدیدات اصلی امنیتی فراروی اسرائیل طی دهههای آینده خواهد بود. (فرضیه) طرح این دو دیدگاه راهبردی از سوی مقام معظم رهبری برای دفاع از ملت مظلوم فلسطین در مقابل طرحهای غربی و عربی است که در راستای به رسمیت شناختن و حفظ امنیت و بقای رژیم صهیونیستی مطرح میشود. (هدف) این مقاله با کاربست روش سناریونویسی به بررسی تأثیر دیدگاه مقام معظم رهبری بر بقا یا فروپاشی اسرائیل و تحقق حقوق ملت فلسطین میپردازد. (روش) این دو دیدگاه آیندهپژوهانه را میتوان از عوامل اصلی تسریع در فروپاشی رژیم صهیونیستی دانست. (یافته)پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)پژوهش های سیاست اسلامی2345-57053820160305Introduction to the Methodology of Islamic Theory in International Relations with Emphasis on the Viewpoint of Lakatosدرآمدی بر متدولوژی نظریه اسلامی در روابط بینالملل با تأکید بر روششناسی لاکاتوشی13315344864FAهادی آجیلیاستادیار گروه روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطباییعلی اسمعیلی اردکانیدانشجوی کارشناسی ارشد روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20151225Method in social sciences is very important because theorizing and producing knowledge is not possible without it. (History) But various ontological and epistemological positions have resulted in different orientations in methodology; thus the local (Islamic) theory of international relations requires a special methodology that in addition to being scientific can be used in its formulation; (Problem) a requirement which has stopped with description, explanation and enumeration of limitations of different non-indigenous methodologies. (Background) In this article we try to answer this question: Which methodology is more useful in formulation of Islamic theory in international relations? (Question) The authors believe that because Lakatos methodology is consistent with the principles of Islamic theory and prepares the possibility of modifying the theory, it is the best methodology for the formulation of the Islamic theory in international relations. (Hypothesis) Therefore, presenting a special methodology which facilitates access to the Islamic theory in international relations is the aim of the present paper. (Objective) Achieving this goal is possible through describing and explaining library data. (Methodology) <br />The authors believe that a theory which will be formed under the name of Islamic theory of international relations, although it is not an independent, scientific, and unique theory; however, by taking the dimensions of a generalizable methodology can maintain its own theoretical identity and have a pervasive and reliable nature. (Findingدر علوم اجتماعی بحث از روش، همواره حائز اهمیت بوده؛ زیرا نظریهپردازی و تولید دانش بدون آن، ممکن نیست. (تاریخچه) اما مواضع هستیشناسانه و معرفتشناسانه گوناگون موجب جهتگیریهای روشی متمایزی شدهاند؛ لذا نظریه بومی (اسلامی) روابط بینالمللی، روششناسی ویژهای را میطلبد که علاوه بر علمیت، بتواند در صورتبندی آن، مؤثر باشد؛ (مسئله) ضرورتی که حداکثر با توصیف، تبیین و برشمردن محدودیت روشهای مختلف غیربومی، متوقف مانده است. (پیشینه) از اینرو، مقاله حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که کدام روششناسی برای صورتبندی نظریه اسلامی در روابط بینالملل از کارایی بهتری برخوردار است؟ (سؤال) گمانه نگارندگان آن است که روششناسی لاکاتوشی که به دلیل همخوانی با مبانی نظریه اسلامی، امکان اصلاح طولی/ زمانی نظریه را نیز به همراه دارد، بهترین شیوه برای صورتبندی نظریه اسلامی در روابط بینالملل است، (فرضیه) لذا ارائه روششناسی ویژهای که دسترسی به نظریه اسلامی در روابط بینالملل را تسهیل کند، غایت این مقاله است. (هدف) تحقق این امر، با توصیف و تبیین دادههای کتابخانه دنبال میشود. (روش) به اعتقاد نویسندگان، نظریهای که به نام نظریه اسلامی روابط بینالملل شکل خواهد گرفت، گرچه نظریهای مستقل با معیارهای کاملاً علمی نیست، اما در صورت شکلگیری، شباهتهای اندکی با نظریههایی علمی این حوزه خواهد داشت. (یافته)