قرآن کریم.
نهج البلاغه.
اتکینسون، رو اسمیت، (۱۳۹۱). زمینه روانشناسی اتکینسون و هیلگارد، ترجمه حسن رفیعی و محسن ارجمند، تهران، ارجمند.
اسمیت، فیلیپ (1385). فلسفه آموزش و پرورش، ترجمه سعید بهشتی، شرکت به نشر (آستان قدس).
امین الرعایا، م؛ عطاری، ع؛ حسن زاده، ا (1389). اولویتهای پژوهشی مسئلهیابی پژوهشی و اولویتبندی طرح های تحقیقاتی ویژه مدیران و کارشناسان واحدهای پژوهشی، تهران، آییژ.
بناری، علی همت (1383). نگرشی بر تعامل فقه و تربیت، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
حبی، محمد باقر و همکاران (1389). «نیازسنجی تربیتی و آموزشی و اولویتبندی آن در بسیج»، فصلنامه روانشناسی نظامی، سال اول، شماره 2، تابستان،صص41-50.
خامنهای، سید علی (1377). حدیث ولایت (مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری)، تهران، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
زندی، بهمن و روح الله موسوی نژاد و علی محمد احمدی قراچه و محمد جمالزاده (1392). «بررسی نیازهای آموزشی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راستای ارائه الگوی مناسب آموزشی و بهسازی منابع انسانی». مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. سال اول، شماره 2، تابستان، ص70 - 76 .
سیف، علی اکبر (1380). روانشناسی پرورشی، تهران، آگاه.
شریعتمداری، علی (1376). جامعۀ تعلیم و تربیت، تهران، امیرکبیر.
شعاری نژاد، علی اکبر (١٣٨٣). فلسفه آموزش و پرورش، تهران، امیرکبیر.
ـــــــــــــــ (1364). ادبیات کودکان، تهران، رشد.
طباطبایی مزدآبادی، سید محسن (1395). «واکاوی نیازهای آموزشی با رویکرد تجزیه و تحلیل شغل (مطالعه موردی: کارشناسان مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران»، فصلنامه اقتصاد و مدیریت، سال چهارم، شماره 15، تابستان،صص127-146 .
طباطبایی، محمد حسین (1364). تفسیر المیزان، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
عابدیجعفری، حسن و محمدسعید تسلیمی و ابوالحسن فقیهی و محمد شیخزاده (1390). «تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی»، دوفصلنامه، اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، شماره 2، پاییز و زمستان، صص 98 - 151.
عباس زادگان، محمد و جعفر ترک زاده (1381). نیازسنجی آموزشی در سازمانها، تهران، شرکت سهامی انتشار.
فتحی واجارگاه، کوروش (1392). نیازسنجی آموزشی، تهران، آییژ .
فراتى، عبدالوهاب (1387). «تربیت سیاسى: چیستی، آسیبها و راهکارها»، راه تربیت، سال دوم، شماره 5، تابستان،صص11-26
کافمن، راجر و جری هرمن (1374).برنامه ریزی استراتژیک در نظام آموزشی، ترجمه فریده مشایخ و عباس بازرگان، تهران، انتشارات مدرسه.
کثیری نژاد، تقی (1384). «از نیازسنجی تا نیازآفرینی با رویکرد آموزشی سازمانی»، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی.
کلینی، محمدبن یعقوب (1367). اصول کافی، قم، نشر اسوه.
گروهی از پژوهشگران (1372). درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت، تهران، سمت.
ـــــــــــــــ (1386). سند چشم انداز سپاه.
ـــــــــــــــ (1386). سند دکترین آموزشی و تربیتی سپاه.
ـــــــــــــــ (1386). سند نظام تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی نمایندگی ولی فقیه.
ـــــــــــــــ (1390). مبانی نظری سند تحول در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
ـــــــــــــــ (1392). سند نظام جامع تربیت و آموزش نیروهای مسلح.
مجلسی، محمدباقر (1367). بحار الانوار، بیروت، دارالاحیاء التراث العربی، جلد 78.
محمدی ریشهری، محمد (1389). میزان الحکمه، قم، دارالحدیث، جلد 6.
مطهری، مرتضی (1367). آشنایی با قرآن کریم، تهران، صدرا.
ـــــــــــــــ (1386). تعلیم و تربیت در اسلام، تهران، صدرا.
معین آبادی، حسین و اصغر سلطانی (1394). «بررس نقش دانشگاه در بهبود مؤلفههای آموزش سیاسی دانشجویان»، فصلنامه پژوهشنامه علوم سیاسی، سال یازدهم، شماره1، زمستان،صص67-94.
ملکی، حسن (1381). برنامهریزی درسی راهنمای عمل، تهران، مدرسه.
میالاره، گاستون (1375). معنی و حدود علوم تربیتی، ترجمه علی محمد کاردان، تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
یارمحمدیان، محمدحسین و سوسن بهرامی و احمدعلی فروغی ابری (1382). «مدیران و کارشناسان بهداشتی و الگوهای مناسب نیازسنجی». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. سال سوم، شماره 1، بهار،صص۷۱ - ۷۹.
Ford, D. (1999). Bottom-line Training. Texas: Gulf Publishing Company.
Peters, L. (1997). Encyclopedia of Human Resources Management. Blackwell Publishers Ltd.
Rummler, G. (1990). Improving Performance. San Francisco, CA: Jossey-Bass Sch neider, Hilmar & ArneUhlendorf, Zhong Zhao (2007). Evaluating Continu- ous Training Programs using The Generalized Propensity Score.