راهکارهای قرآن و سنت جهت نهادینه‌سازی اخلاق سیاست در روابط بین‌الملل

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه معارف اسلامی، واحد یادگار امام خمینی;، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرری، ایران

2 مربی گروه معارف اسلامی، واحد یادگار امام خمینی;، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرری، ایران

10.22034/ipr.2024.441456.2093

چکیده

یکی از دغدغه های مهم اندیشه پردازان سیاست در عصر مدرن، تبیین رابطه و حدود نفوذ اصول اخلاقی در صحنه عمل سیاسی و اقناع حکمرانان به رعایت اصول اشاره شده در تصمیم گیری ها سیاسی است. این پژوهش درصدد بوده با روش تحلیل مضمون آیات قرآن و سنت معصومان، راهکارهای نهادینه شدن قواعد اخلاقی در سیاست بین الملل را کشف و ارائه نماید.یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد در اسلام برای نهادینه کردن ارزش‌های اخلاقی از راهکارهای معرفتی، عاطفی و  رفتاری استفاده شده که دعوت به توحید، رسالت، معادباوری، آگاهی‌بخشی ملّت‌ها ، تشویق به خردورزی،پرهیز از التقاط، و پرهیز از شبهه‌پردازی، مهم­ترین روش­های معرفتی بوده، محبت و مهروزی، نرمش و خشونت بجا و کرامت انسانی، مهم‌ترین روش‌های عاطفی‌اند و رفتار اخلاقی در جامعه،رفتارهای فرهنگی و اجتماعی و رفتارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی از جمله راهکار‌های رفتاری برای نهادینه‌سازی ارزش‌های اخلاقی در میان ملّت‌های مسلمان و غیر مسلمان هستند.نتیجه آن‌که از نظر اسلام افزون بر لزوم همسویی اهداف سیاسی با اخلاق و ارزش‌های اخلاقی در روابط بین‌الملل، ابزار اجرای اهداف سیاسی نیز باید ارزشی و اخلاقی باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Solutions of Quran and Sunnah to Institutionalize Political Ethics in International Relations

نویسندگان [English]

  • Hossein Hajipour 1
  • mahmoud ramezani 2
1 Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Imam Khomeini Memorial Unit, Islamic Azad University, Shahrari, Iran
2 Instructor of the Department of Islamic Education, Imam Khomeini Memorial Unit, Islamic Azad University, Shahrari, Iran
چکیده [English]

One of the important concerns of political thinkers in the modern era is to explain the relationship and limits of the influence of moral principles in the scene of political action and to convince the rulers to comply with the principles mentioned in political decisions. This research aims to discover and present solutions for the institutionalization of moral rules in international politics by analyzing the content of the Qur'anic verses and the traditions of the infallibles. The findings of the research show that epistemic, emotional and behavioral solutions are used to institutionalize moral values in Islam. Calling to monotheism, mission, conversionism, raising awareness among nations, encouraging wisdom, avoiding eclecticism, and avoiding suspicion are the most important cognitive methods, while love and kindness, gentleness and appropriate violence, and human dignity are the most important emotional methods and behavior. Ethical in society, cultural and social behaviors and political, economic and military behaviors are among behavioral solutions for institutionalizing moral values among Muslim and non-Muslim nations. As a result, from the point of view of Islam, in addition to the necessity of aligning political goals with ethics and moral values in relationships Internationally, the means of implementing political goals must also be valuable and moral.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethics
  • Politics
  • International Relations
  • Solution
  • Institutionalization
قرآن کریم ، ترجمه ‌عبدالمحمد آیتی.
ابن بابویه، محمدبن علی (۱۳۷۱). اعتقادات فی دین الامامیه. (محمدعلی بن سید محمد حسنی، مترجم). تهران، انتشارات اسلامیه.
ابن شعبه حرانی،حسن بن علی (۱۴۰۴ق). تحفل العقول. قم، انتشارات جامعه مدرسین.
تمیمی آمدی، عبدالواحد (۱۳۶۶). تصنیف غررالحکم ودررالکلم.قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
جاسمی، بهرام، و جاسمی، محمد (۱۳۵۷). فرهنگ علوم سیاسی. تهران، گوتنبرگ.
جهان‌بزرگی،احمد (بی‌تا). اصول سیاست و حکومت. تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
حاجی‌پور، حسین (۱۳۹۹). شاخص‌های اخلاقی اقناع و تبلیغ دینی. قم، انصاریان.
حر عاملی، محمد (۱۴۱۴ق). وسائل الشیعه. قم، انتشارات آل البیت لاحیاء التراث.
دهخدا، علی‌اکبر (۱۳۹۹). لغت‌نامه دهخدا. تهران، موسسه لغت‌نامه دهخدا.
رحیمی خوزوقی، و سپهری، مهدی (۱۳۹۷). تبیین هستی و چیستی انسان از منظر اندیشه‌های علامه طباطبایی. حکمت صدرایی، 6(۲). ۸۷-۱۰۵.
سید رضی (۱۳۷۸). نهج‌البلاغه. ( سیدجعفر شهیدی، مترجم).تهران، علمی و فرهنگی.
طباطبایى، محمدحسین (۱۳۷۴). المیزان فی تفسیر قرآن. (موسوی،محمدباقر. مترجم). قم، دفتر انتشارات اسلامى.
طبرسی، فضل ابن حسن (بی‌تا). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. تهران، فراهانی.
طوسی، محمدبن محمد (۱۳۷۳). اخلاق ناصری. تهران، خوارزمی.
عابدی جعفری، حسن؛ و دیگران.(۱۳۹۰) تحلیل مضمون و شبکه مضامین روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی.اندیشه مدیریت راهبردی، 5(۲).۱۵۱-۱۹۸.
عمیدزنجانی، عباسعلی (۱۳۶۲).حقوق اقلیتها بر اساس قانون قرارداد ذمه. تهران، نشر فرهنگ.
قربان زاده، قربانعلی (۱۳۸۶). روابط بین‌الملل از دیدگاه امام خمینی. تهران، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
قوام، عبدالعلی (۱۳۸۴). روابط بین‌الملل: نظریه ها و رویکردها. تهران، سمت.
کافی، مجید (۱۳۸۵). مبانی جامعه‌شناسی. تهران، مرکز جهانی علوم اسلامی.
کلینی، محمد بن یعقوب (1407ق)، الکافی، دارالکتاب اسلامیه، تهران:
مجلسی،محمدباقر (۱۴۰۳ق). بحار الأنوار، بیروت، دار إحیاءالتراث العربی.
محقق حلی (۱۳۶۴). شرایع الاسلام. تهران، دانشگاه تهران.
مروارید، علی اصغر (۱۴۰۶ق). الینابیع الفقهیه. تهران، انتشارات مرکز بحوث الحج و العمره.
مسلین، کیت.(۱۳۸۸). درآمدی به فلسفه ذهن. قم،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
مفید، محمدبن محمدبن نعمان (۱۴۱۳ق). الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد. قم، موسسه آل البیت.
موسوی خمینی، سید روح الله (۱۳۸۰). صحیفه نور. تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
یعقوبی، احمد بن واضح.(بی‌تا). تاریخ یعقوبی. بیروت، دارصادر.

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 14 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 11 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1402